De ce s-ar apuca un autor de texte de teatru sa organizeze un festival?
Am inceput festivalul inainte sa fiu dramaturg, zic eu - atunci aveam o piesa scrisa doar si aterizasem in teatru din afara sistemului. Chiar daca pe urma am scris mai mult si am inceput sa fiu si jucat, am continuat sa fac festivalul, mi-a placut aceasta jucarie. Ma joc cu ea de 13 ani si nu cred c-am ajuns la decadenta in Romania cu teatrul experimental ca sa renuntam la "Atelier".
S-a schimbat ceva cu acest gen de teatru, la noi, in vremea asta?
Dupa parerea mea, nimic spectaculos. N-am vazut, de exemplu, in Romania, sa se faca teatru de obiecte. "Calatorii cu dricul", al lui Frunza, a fost un unicat, o exceptie. La fel, teatru gestual se face foarte rar.
Teatrul experimental e in continuare o Cenusareasa in Romania, se face pe ascuns, cu acordul caznit al directorilor, iar acolo unde e vorba de companii independente, pe banii artistilor. N-am observat din partea Ministerului Culturii si Cultelor o initiativa concreta de a sprijini acest teatru. Dupa parerea mea, se face in continuare in conditii de anormalitate. Nu stiu de fapt unde este adevaratul teatru alternativ, daca e sa folosim acest cuvant, dar nu vad de ce teatrul institutional ar trebui sa fie referentul atunci cand vorbim despre experiment. In Romania, teatrul e, precum curentul electric, de doua feluri, continuu si alternativ; continuu e acel teatru vesnic, nemuritor, iar cel alternativ ba este, ba dispare. Am mai observat un fenomen: artistii tineri care-si doresc sa faca teatru alternativ viseaza la scena italiana. Nu chiar toti, dar sunt putini cei dedicati unui altfel de teatru. E multa lamentatie, "ce greu ne e", "avem nevoie sa fim ajutati", "ce bine ar fi daca...".
Dar de ce ar trebui ca ministerul sa sustina financiar tipul acesta de spectacole?
In primul rand, exista niste bani care trebuie cheltuiti si care n-ar trebui trimisi spre teatre moarte unde nu se petrece nimic. Nu se poate face, totusi, teatru fara bani, e normal sa fie ceruti de la Ministerul Culturii. Se intampla peste tot in lume, de ce sa ne ferim sa primim bani ca sa facem teatru nou; in Franta, de exemplu, administratia regionala sustine teatrele independente, care fac un spectacol-doua pe an si le joaca peste tot.
Te tenteaza sa transformi "Atelierul" intr-un festival itinerant?
Ma fascineaza ideea sa duc festivalul in fiecare an in alta parte. Recunosc ca-mi place sa ma duc in locuri neumblate, unde nu s-a construit nimic sau s-a construit prost, din punctul meu de vedere, ma atrage sa fiu un fel de "cruciat al emanciparii" teatrului de repertoriu.
Si sa formezi un public pentru teatrul alternativ.
Acest public exista. Daca a existat la Sighisoara, spre marea mea surpriza, si i-am vazut plecand bucurosi de la spectacole, sunt sigur ca latent, in asteptare, exista peste tot. Pe urma, tinerii care se duc la spectacolele din orasul lor, sa zicem Y, o sa ajunga sa creada ca asa e teatrul, asa cum il vad ei acolo: prost, prafuit, cu actori care nu stiu sa se miste. Iar asta e foarte periculos. Cred ca cineva trebuie sa se zbata in contra inertiei asteia.
Interviu realizat de
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Inițiativa europeană prin care România ar putea recicla mai eficient sticla
Sursa: green.start-up.ro
-
Laura Olaru, antreprenoarea care a pariat totul pe genți: Trebuie să fii un...
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în săptămâna 1-7 aprilie în funcție de zodie
Sursa: garbo.ro
-
Emi Gal, fondatorul român care facilitează oamenilor lupta eficientă cu cancerul
Sursa: start-up.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 29 martie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
Eleni Skoura, ING Bank: Personalizarea înseamnă informația potrivită, la...
Sursa: futurebanking.ro
-
Inspector ITM, reţinut după ce ar fi beneficiat de un plin de benzină pentru...
Sursa: wall-street.ro