Controversele starnite de noua carte a lui Víctor Farías, "Salvador Allende - Antisemitismo y Eutanisia" ("Salvador Allende - Antisemitism si eutanasie") seamana, pe alocuri, cu cea declansata la sfarsitul anilor '80, dupa publi
Controversele starnite de noua carte a lui Víctor Farías, "Salvador Allende - Antisemitismo y Eutanisia" ("Salvador Allende - Antisemitism si eutanasie") seamana, pe alocuri, cu cea declansata la sfarsitul anilor '80, dupa publicarea volumului intitulat "Heidegger und der Nationalsozialismus" ("Heidegger si nazismul", 1987 editia franceza, 1989 editia germana). Profesorul la institutul ibero-american din Berlin a demontat atunci mitul Heidegger, demonstrand ca deraierile naziste ale filozofului existentialist german fusesera mai mult decat simple accidente conjuncturale. Textele, cuvantarile si scrierile carturarului, a sustinut atunci Víctor Farías, reflecta, de fapt, conceptiile reale ale lui Heidegger si reprezinta o unitate si o continuitate in gandirea filozofului. Admiratorii lui Heidegger au denuntat demersul lui FarÌas drept o incercare tendentioasa a unui iconoclast rauvoitor, tributar al ideologiei de stanga.
In aceste zile, Víctor Farías este atacat in acelasi fel, numai ca de data aceasta partea adversa ii reproseaza faptul ca incearca sa demonteze una dintre cele mai populare figuri ale stangii. Este vorba despre Salvador Allende, fostul presedinte socialist chilian, care, in urma loviturii de stat a generalului Pinochet, s-a sinucis in septembrie 1973.
Cartea lui Víctor Farías, aparuta pana in prezent doar in Chile si in Spania, a fost pe larg comentata in presa germana (de pilda, in "Frankfurter Rundschau", "Die Welt", "Der Spiegel"), deoarece autorul traieste la Berlin, unde s-a refugiat politic dupa instaurarea dictaturii militare a generalului Pinochet.
In biblioteca Universitatii din Santiago de Chile, Farías a studiat lucrarea de doctorat din anul 1933 a medicului Allende. In aceasta lucrare, intitulata "Higiene mental y delincuencia" ("Psiho-igiena si delincventa"), viitorul lider socialist emite cateva teze care il apropie de gandirea nazista. Astfel, Allende sustine, intre altele, existenta relatiei intre bolile psihice si infractiuni. Pornind de la aceasta constatare aberanta, Allende mai afirma ca una din cauzele naturale ale infractionalitatii este apartenenta la o rasa anume. Cu alte cuvinte, viitorul medic si martir al stangii internationale sustine ca evreii ar avea predispozitia genetica pentru infractiuni ca inselaciunea, minciuna, calomnia si camataria. O pre-determinare criminala le este atribuita si tiganilor.
Ca si in cazul Heidegger, Farías demonstreaza ca aceste teze din lucrarea de doctorat a lui Allende nu constituie doar o contaminare cu teoriei vehiculate pe atunci in diverse cercuri stiintifice internationale. In perioada cand fusese ministru al Sanatatii (sub Pedro Aguirre Cerdas, 1938-1941), Allende a numit o comisie care urma sa elaboreze un proiect de lege privind sterilizarea fortata a bolnavilor mintal. Initiativa lui Allende a esuat in urma protestelor medicilor.
Intr-o alta lucrare, publicata in anul 2000 sub titlul "Los nazis en Chile" ("Nazistii din Chile"), Farías incepuse deja sa demonteze mitul Allende. Intr-un epilog, el a publicat atunci schimbul de scrisori intre Allende si Simon Wiesenthal. Seful Centrului de documentare a crimelor de razboi din Viena l-a rugat pe presedintele Allende in 1972 sa-l expulzeze pe nazistul german Walther Rauff, care traia ca refugiat politic in Chile. In timpul nazismului, Rauff raspundea de furnizarea masinilor de gazare a detinutilor din lagarele de concentrare. Allende nu a dat curs cererii lui Wiesenthal, desi a infierat intr-o cuvantare antisemitismul.
 

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.