In timp ce la Centrul Cultural Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia pot fi in continuare vazute lucrari ale pictorului Sorin Ilfoveanu si ale fiului sau, sculptorul Adrian Ilfoveanu, la Galeria Posibila din Bucuresti (str. Popa Petre nr. 6) mai poa
In timp ce la Centrul Cultural Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia pot fi in continuare vazute lucrari ale pictorului Sorin Ilfoveanu si ale fiului sau, sculptorul Adrian Ilfoveanu, la Galeria Posibila din Bucuresti (str. Popa Petre nr. 6) mai poate fi vizitata pana duminica expozitia de fotografii "Tourist you are the terrorist", semnata de celalalt fiu Ilfoveanu, Nicu. Criticul de arta Stefan Tiron a scris un text insotitor al acestei expozitii.
citat infiltrat de SPA - Section Photographique de l'Armee
De la albumele mancate de insectele savanei stim ca fotograful isi aranjeaza si clasifica viul si peisajul din jur intr-o maniera vanatoareasca, strangand trofee, camuflat in spatele proceselor developarii, in spatele valului negru care nu lasa sa intre lumina. De aici si doza de suspiciune care trebuie sa o aplicam sistematic daca vrem sa ne protejam pe un camp de lupta deschis, fara transee. Lumina trebuie sa strabata campul de batalie al imaginii.
E banal sa vorbesti despre conflicte in vremuri militarizate. Dar o expozitie de fotografie actuala trebuie sa isi desfaca si sa isi demonteze mai intai propria istorie steampunk, plina de recurente si conjunctii tehnologice neasteptate.
Stiinta elucideaza succesiunea obiectivelor fotografice - adevarata balistica cu traiectorii greu de calculat. Nu trebuie sa uitam ca in fata si in capul tunurilor, in lungimea tevilor, vizoarelor si lunetelor avem obiective militare - campuri virane, drumuri de tara, stepa semi-arida, vestigiile unor terenuri de tragere unde copiii se joaca pac-pac!
Inainte sa fie inginer, chimist si inventator, fotograful declanseaza vechiul blitz si ai deja in aer fumul de pucioasa care se ridica din transeele razboaielor mass-media transmise prin satelit. Autochrome-ul inventat de fratii Lumiere incepand cu 1904 este deja intr-o zona de conflict biologic si chimic. Culoarea e obtinuta cu ajutorul fulgilor de cartof aplicati pe placa de sticla sub presiuni majore (7 tone pe cm patrat). Asta e memoria vie hranita din reusitele tehnologice care vor duce la mastile de gaze ale primului razboi! Fotografia e afectata de exploziile din jur.
Toti stim ca la primele transmisii ale razboiului din Irak chipurile si imaginile de pe teren, transmise de cablurile de televiziune, aveau o granulatie fina, alicele pointillismului CNN dispar doar privite de la distanta, granulatia mesopotamiana nisipoasa este singura care iti scrasneste printre dinti.
Era un fel de nisip vizual care filtra informatia transmisa de la fata locului. Locul era compus din mii de juxtapuneri, din mii de gloante - zeci de posibile traiectorii care intersecteaza campul vizual.
Turistul este plecat intr-o misiune imposibila. El sta cu mana pe buton sperand ca poate sa repertorieze realul masurat cu mana pe buton. Camera tinteste tot timpul. La inceputul fotografiei, tehnica era inceata, expunerea lunga si nici fotograful nu putea sa se expuna prea mult. Campurile de lupta erau nemiscate, bataliile deja incheiate si gloantele trase. Primele fotografii ale atacului brigadei usoare in razboiului din Crimeea din secolul XIX erau doar urme de copita de cal, ghiulele si ce mai cadea din fuga.
Fotografia aplatizeaza tinta, o baga in vizor si restrange terenul de vanatoare devenit habitat turistic. Toti stim ca turistii sunt spaima peisajelor, dar nu stim exact de ce. In cazul asta, trebuie sa intelegem de ce privirea atintita fix terorizeaza existenta locului, deja teren minat de prospecte, brosuri si postcarduri.
Astazi toate proiectilele si toate camerele sunt ghidate de raza laser rosie care formeaza traiectorii lineare, tintind capul, pieptul, copacii, cladirile, orizontul din spate, terenul de joaca si orice ridicatura de pamant. Asa suntem mai rigurosi, mergand pana la capatul gurii de tun pentru ca oricum fiecare din noi e inarmat mental, in libertate sa traga si sa creeze noi peisaje si noi demanatelari. Teroarea rezulta din acele imagini linistite care in orice clipa stii ca pot sa isi detoneze potentialul vizual. Masina de inregistrat este in stare sa vada ce inseamna sa manuiesti alte masini si explozibile confectionate acasa. Deceptia linistii din fotografiile lui Nicu Ilfoveanu anunta teama devenita unealta mediatica si culturala. Peisajul in asteptarea blitzkrieg-ului mediatic fumega mocnit.
Camera este mai militarizata ca oricand, atarnand in teaca la soldul tau, al meu si al tragatorului de elita. De fiecare data cand am terminat ultima developare, ea trebuie incarcata, armata din nou cu grija. Odata capacul scos - nimeni si nimic nu mai este in siguranta.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.