- Teatrul a fost si continua sa fie un bun ambasador al Romaniei in lume, ne spune directorul teatrului TES. Avem spectatori, vin turisti din toata lumea sa ne vada, colaboram cu nume mari ale teatrului romanesc si mondial. Pe scena noastra au jucat in ultimii ani Radu Beligan, Ion Lucian, Ileana Stana Ionescu, Mihai Fotino, Constantin Dinulescu, Victor Stanculescu etc. in spectacole realizate de Catalina Buzoianu, Grigore Gonta, Alexandru Hausvater, Horea Popescu, Mose Yassur etc. TES-ul scoate anual o noua premiera cu marea noastra actrita Maia Morgenstern. Oricat ar fi de ocupata pe platourile mondiale de filmare sau la Teatrul National sau la Bulandra, Maia isi respecta juramantul ca nu va parasi niciodata scena TES, unde a debutat. Dar am ajuns intr-o situatie grava. Am fost nevoiti sa ingradim circulatia pe o laterala a cladirii, cade tencuia, viata spectatorilor si trecatorilor este amenintata. Nu sunt bani nici pentru o minima reparatie. Si eu m-am bucurat atunci cand guvernul Romaniei a retrocedat cladirea. Dar pentru Teatrul Evreiesc retrocedarea ne-a ingreunat existenta. "Caritatea" si Comunitatea Evreiasca care au primit cladirea nu au bani pentru intretinere. Am cautat alte surse. Din pacate, nu am gasit nici un filantrop. Teatrul nu a beneficiat de vreo investitie majora in ultimii 60 de ani. S-a construit, e adevarat, o noua aripa a teatrului, care a costat enorm, dar nu TES-ul beneficiaza de aceasta aripa, care a fost cedata, pe gratis, pentru 49 de ani, gradinitei evreiesti care poarta numele miliardarului evreu american Ron Lauder. E adevarat ca americanul asigura logistica financiara a administratiei si a intregii vieti educative a gradinitei si scolii "Lauder".
- Ati cerut "retrocedarea catre statul roman" a cladirii retrocedate?
- Nu vad o alta solutie. Ministerul Culturii si Cultelor, pe vremea lui Razvan Theodorescu, ar fi vrut sa preia TES-ul sub administratia sa, dar Traian Basescu, pe vremea aceea primar general al Bucurestiului, nu a agreat ideea. In fond, Primaria Capitalei ne-a sustinut in toti anii. Acum, continuam sa traim din generozitatea politicii culturale a Primariei Capitalei, dar nu avem suficient oxigen financiar.
- Si ce spun doamna ministru Mona Musca si noul primar Adriean Videanu?
- Teatrul Evreiesc de Stat e subventionat din bugetul Primariei, asa ca Ministerul Culturii nu poate interveni. Primarul e un entuziast, dar nicidata nu va avea atatia bani cati cer institutiile culturale pe care le gireaza. In orice caz, sefii evrei ai Comunitatii din Romania, in consens cu Tova Ben Nun, directoarea Fundatiei "Caritatea", au discutat retrocedarea Teatrului Evreiesc statului roman.
O asemenea "retrocedare a unei retrocedari" ar fi destul de comica - si nici operanta nu pare sa fie. Cladirea a fost un bun evreiesc si asa trebuie sa ramana. Guvernul Romaniei a retrocedat cladirea, nu si Teatrul Evreiesc de Stat, care functioneaza in aceasta cladire. Teatrul este o institutie culturala de stat, asa cum se vede si din titulatura sa, si toate problemele sale artistice si financiare apartin politicii culturale si economice ale institutiei tutelare. Deci, mingea este in curtea primariei gospodarite de Adriean Videanu sau a ministerului doamnei Mona Musca, daca TES ar fi preluat la Cultura. Stie Harry Eliad, directorul TES, ca in Israel aproape toate institutiile culturale poarta numele unui filantrop, de obicei un milionar evreu american sau din alte colturi de lume, care a oferit numele parintilor sau al sau personal pe efigia cladirii o data cu un cec generos? Stie! L-am intrebat daca s-a adresat de pilda lui Dan David, un fost foto-reporter evreu din presa comunista romaneasca, devenit miliardar in Franta. Una din cladirile Universitatii din Tel Aviv poarta numele "Dan David". El acorda anual premii de 4 milioane de dolari celor mai buni oameni de stiinta din lume.
- Da, spune Harry Eliad. I-am scris si lui Dan David, mult ar mai putea face pentru noi un asemenea evreu.
- Poate cateva imobile evreiesti din cele retrocedate ar putea fi vandute si banii ar intra in pusculita TES pentru reconstructie? - ii sugerez lui Eliad.
- Oh, asta ar fi un vis prea frumos ca sa fie si adevarat...
In glasul lui Harry Eliad percep o anumita tristete. I-o inteleg. E o situatie paradoxala cu acest teatru cu care se mandresc si evreii, si romanii, deopotriva, si care traieste de azi pe maine, intr-o penibila criza financiara. "Se darama Teatrul Evreiesc"! - trage Harry Eliad alarma. Chiar nimeni nu aude?
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Sursa: retail.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 22-28 aprilie
Sursa: garbo.ro
-
Cine sunt câștigătorii premiilor RoFintech Awards 2024?
Sursa: futurebanking.ro
-
O companie importantă de logistică și transport achiziționează 100 camioane...
Sursa: wall-street.ro
-
10 Mesaje pe care ar trebui să le lipim prin toată casa ca să le vedem cât...
Sursa: kudika.ro