Balamucul fiscal dovedeste incapacitatea Guvernului Aliantei de a gestiona si impune propriile initiative. Tariceanu a semnat o ordonanta care urma sa produca efecte economice majore, discutata si comentata pe toate fetele, de partide si societate, s
Balamucul fiscal dovedeste incapacitatea Guvernului Aliantei de a gestiona si impune propriile initiative. Tariceanu a semnat o ordonanta care urma sa produca efecte economice majore, discutata si comentata pe toate fetele, de partide si societate, si a trimis-o la Parlament cu surle si trambite si talk-show-uri la TV, si apoi a stat cu mainile in san. A expediat-o direct in gura lupului PSD. Harsaitii Vacaroiu si Nastase nici nu puteau spera intr-o oportunitate mai buna sa le taxeze lipsa de profesionalism. Legea de modificare a ordonantei a fost plimbata, conform tuturor regulilor si regulamentelor parlamentare pe toate holurile Casei Poporului, pana li s-a facut rau si brokerilor si noua. Adoptata pe 24 mai, biata lege a ajuns impleticita la Basescu, tocmai la Tokyo, in dupa-amiaza zilei de 1 iunie. Adica, la cateva ore dupa termenul la care trebuia sa fi fost aplicata. Eficienta guvernamentala. O scrisorica anonima de scuze trimisa intregului popor roman de Camera Deputatilor, pentru toate neajunsurile intarzierii, denota nu atat cinism, cat profesionalism curat PSD. (R.P.)
Directia pentru comunicare, presa si relatii publice a Camerei Deputatilor a trimis ieri un drept la replica ziarului ZIUA, in legatura cu articolul "Haos fiscal", publicat in editia din 2 iunie 2005. Pasajul cel mai interesant din dreptul la replica se regaseste la finalul articolului, acolo unde "Directia de comunicare, presa si relatii publice", subordonata in egala masura Biroului Permanent si presedintelui Camerei, Adrian Nastase, face lobby liderilor PSD ai Camerei Deputatilor si Senatului. "Nu mai reprezinta un secret pentru nimeni intentia declarata a unor reprezentanti ai Puterii de a-i schimba pe cei doi presedinti ai Camerelor Parlamentelor, scop pentru care orice pretext este folosit, cum ar fi acreditarea ideii ca "haosul fiscal" este creat de PSD, cu concursul presedintelui Senatului si al presedintelui Camerei Deputatilor", se arata in document.
In alta ordine de idei, dreptul la replica incearca sa demonstreze ca s-au respectat toate termenele procedurale in ceea ce priveste Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr 571/2003 privind Codul Fiscal. In conditiile in care Camera Deputatilor gaseste scuze pentru a justifica taraganarea legii prin comisii, nimeni nu vrea sa isi asume vina pentru faptul ca prevederile noului Cod Fiscal nu au intrat in vigoare la timp, respectiv 1 iunie. Ca urmare a intarzierii, Executivul a fost nevoit, in disperare de cauza, sa abroge prin ordonanta de urgenta termenul promis pentru intrarea in vigoare a noii legi. "Dupa mai multe solicitari de prelungire a termenului pentru depunerea raportului, primite din partea comsiei sesizate in fond si aprobate de Biroul Permanent in sedintele din data de 7.02.2005 si 21.03.2005, precum si la solicitarea Guvernului de a fi prelungit termenul de depunere a avizului de catre Comisia de politica economica, solicitare aprobata de Biroul Permanent din data de 30.03.2005, Comisia pentru Buget, Finante si Banci a depus raportul la 20.05.2005", se arata in pledoaria Camerei Deputatilor trimisa ZIUA. Dreptul la replica mai spune ca proiectul de lege a fost inscris pe ordinea de zi a Camerei pe 23 mai si adoptat o zi mai tarziu. In conditiile in care birocratia de la Camera Deputatilor prevede ca depunerea legii la secretarul general se face doar in zilele in care Camerele Parlamentului lucreaza in plen, legea a fost inaintata Guvernului, ICCJ si Avocatului Poporului (urmatorul pas inaintea trimiterii spre promulgare), exact cu o zi inainte de termenul prevazut pentru intrarea in vigoare a legii, adica prea tarziu. Povestea Directiei pentru comunicare, presa si relatii publice uita sa aminteasca de ce s-a taraganat atat de mult aducerea legii in plenul Camerei, de ce alesii nostri au asteptat pana in al doisprezecelea ceas pentru a termina raportul, pentru a-l vota in plen si pentru a trimite mai departe actul normativ. Pe de alta parte, nu poate fi omisa aici nici "graba" cu care Executivul a atras atentia parlamentarilor ca se apropie termenul limita, respectiv ziua la care legea ar fi trebuit sa intre in vigoare, iar actul normativ zace prin sertarele comisiilor.
6 iunie, ziua noului fisc
Legea de modificare a Codului Fiscal introduce, incepand cu 6 iunie, un impozit de 10% aplicabil castigurilor obtinute de persoanele fizice din vanzarea proprietatilor imobiliare (case, terenuri) detinute mai putin de trei ani. De asemenea, impozitul pe castigul din dobanzile la depozitele constituite dupa 6 iunie creste de la 1% la 10%. Ambele taxe vor fi aduse la cota unica de 16% incepand de anul viitor. Cat priveste impozitul pe castigurile bursiere, potrivit noii legi pana la sfarsitul acestui an profitul pe tranzactie va fi taxat ca si pana acum, cu 1%. Alte modificari care vor fi aplicate incepand cu 6 iunie se refera la introducerea unei cote reduse de TVA la biletele la cinematograf. Pe drumul catre Monitorul oficial actul normativ mentionat s-a impotmolit usor. Desi aceste modificari ar fi trebuit sa se aplice incepand cu 1 iunie, acest fapt nu s-a produs deoarece legea a fost promulgata de presedintele Basescu si a ajuns la Monitor abia pe 1 iunie. De altfel, potrivit Finantelor, Camera Deputatilor, in calitate de camera decizionala, a trimis spre promulgare proiectul abia pe 1 iunie, desi plenul il adoptase din 24 mai. Aceasta este cea de-a treia amanare in trei luni.
O lovitura de imagine
Balbele care s-au succedat recent referitoare la intrarea in vigoare a legii de modificare a Codului Fiscal au insemnat o lovitura de imagine pentru autoritatile fiscale, considera Justinian Cucu, consultant fiscal in cadrul grupului Rentrop&Straton. "Pe de-o parte iti doresti si invoci transparenta si rigoare in legislatia fiscala iar, pe de alta parte, asistam la aceste balbe. Practic o mai mare necorelare nu am mai vazut de mult", a precizat Cucu. Potrivit acestuia, aplicarea noilor impozite majorate de la mijlocul lunii ar putea pune probleme in principal persoanelor fizice, cele mai vizate de modificarile Codului Fiscal.
Una dintre scaparile actualei legi este, potrivit consultantului citat, neimpozitarea tranzactiilor realizate de persoanele fizice cu bunuri mobile (masini etc). In acest sens, Justinian Cucu a explicat faptul ca, odata cu introducerea impozitului pe vanzarea speculativa a caselor, romanii isi vor canaliza interesul asupra vanzarilor de masini de lux, spre exemplu, care au preturi comparabile cu preturile la case. Cat priveste aparitia normelor metodologice de aplicare a Codului modificat, care ar putea clarifica o serie de aspecte inca incerte, Justinian Cucu spune ca practica specialistilor in finante este sa astepte ca legea sa se publice in Monitor si abia apoi sa dea normele. Potrivit afirmatiilor sale, aceste norme au fost deja elaborate. Justinian Cucu nu crede ca legea care va intra in vigoare pe 6 iunie va mai fi modificata pana la sfarsitul anului. (Andreea CALOMFIRESCU, Carmen EPURAN)

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.