Astazi, la ora 11.00, se deschide a 13-a editie a Targului International de Carte de la Bucuresti, organizat de Fundatia Artexpo, in colaborare cu Centrul de Proiecte Culturale ArCuB, Asociatia Editorilor din Romania, Asociatia Scriitorilor Profesion
Astazi, la ora 11.00, se deschide a 13-a editie a Targului International de Carte de la Bucuresti, organizat de Fundatia Artexpo, in colaborare cu Centrul de Proiecte Culturale ArCuB, Asociatia Editorilor din Romania, Asociatia Scriitorilor Profesionisti din Romania si Ministerul Culturii si Cultelor. In prima zi este permis numai accesul profesionistilor din domeniu. Publicul larg este asteptat incepand de maine si pana duminica 5 iunie. Programul este de la orele 10.00 la 19.00 (cu acces pana la 18.30) in zilele de 2, 3 si 4 iunie si 10.00-17.00 (cu acces pana la 16.30) duminica 5 iunie. In cele patru zile vor avea loc 163 de evenimente (lansari de carte, mese rotunde si intalniri cu scriitori romani si straini, decernari de premii, expozitii, spectacole de muzica si dans). Sunt inscrisi 216 expozanti din zece tari.
Uite micul, unde-i cartea?
Sezoanele fierbinti ale anului editorial romanesc se ghideaza dupa anotimpuri: la inceputul iernii, Targul International Gaudeamus adaposteste, in luna noiembrie, sub cupola Complexului Expozitional Romexpo, cititorii de rafalele de ploaie (nu-mi amintesc vreun an in care sa nu fi plouat in perioada Gaudeamus-ului!). La inceputul verii, cladirea Teatrului National devine un loc de refugiu pentru cititori din calea valurilor de caldura (chiar daca vremea e, toata luna mai, instabila si ploioasa, la Targul organizat de Artexpo e, musai, canicula!), iar "Laptaria lui Enache" si terasa "La Motoare" alimenteaza vizitatorii, de la VIP-urile culturale pana la cititorii de carti despre gradinarit, cu discutii, spectacole, premii culturale, mici si bere la gheata.
N-am prea inteles, in anii trecuti, cum se impaca micii de la "Motoare" cu lansarile pretentioase din salile expozitionale. Inauntru, scriitorii, editorii si criticii literari, imbracati la costum si cu nodul la cravata bine strans sub barbie, brodeaza savant in jurul temelor importante ale lumii contemporane si-si inmoaie, discret, buzele in pahare cu sampanie. Gesturile sunt controlate, postura - rigida, cuvintele bine cantarite, in timp ce camerele de filmat scaneaza standurile si vaneaza niscaiva celebritati. Reporterii de la TVR Cultural (ca si anul trecut, postul de televiziune condus de Daniela Zeca-Buzura, partener TV unic al manifestarii, va realiza transmisiuni in direct de la targ si isi va trimite la fata locului "vedetele") sunt inca un motiv pentru "persoanele publice" sa caute poze docte si serioase. Spatiul din jurul unui stand la care are loc o lansare seamana cu o sala de seminar a unei universitati occidentale in care se discuta despre Hegel. Afara - libertatea! Romanul se intoarce la chermeza si redescopera savoarea picnicurilor la iarba verde. Cravatele se ascund in buzunare sau in pungile cu carti, gesturile devin, din nou, largi si expansive, iar manecile costumelor imprastie, in toate directiile, mustar si bere. Se discuta, fireste, tot despre carti si autori, barfele in jurul mondenitatilor culturale provoaca scantei iar schimburile de idei, transformate in polemici aprinse, isi pierd rigiditatea: ce-i cu scriitorii astia tineri, cine-i talentat "pe bune" si cui ii mai "scriu" redactorii cartile, ce s-a mai intamplat la premiile acordate in targ.
De trei ori targoveti
Targul de la Bucuresti are o tripla functie: in primul rand, una comerciala. Daca in 1992, la prima editie, organizata pe atunci de Ministerul Culturii, publicul romanesc inca verde intr-ale capitalismului percepea targul ca pe un eveniment cultural si mai putin ca pe unul comercial, in urmatorii ani situatia s-a schimbat dramtatic. Pentru organizatori, o editie reusita e una in care se vand cat mai multe carti, iar pentru cumparatori reperul e o recolta cat mai mare de reduceri. In al doilea rand, Targul este un barometru al pietei de carte din Romania si un loc in care, pe de o parte, editurile isi compara programele si strategiile de abordare a pietei (premiile AER sunt o evaluare a performantelor celor mai originale si mai de succes edituri), iar pe de alta parte cititorii au o viziune de ansamblu asupra ofertei editoriale. In fine, Targul e un loc pentru socializare: oamenii de cultura din Bucuresti si din provincie se intalnesc, schimba pareri, carti si autografe, participa la conferintele si la lansarile confratilor, au ocazia sa cunoasca scriitori din strainatate. Participarea autorilor straini a fost un punct forte al Targului inca de la inceput, iar in 1996 (probabil, cea mai de succes editie de pana acum!) a vizitat salile Teatrului National Umberto Eco. In 1998, Germania a fost primul "invitat de onoare", dar ideea de a invita an de an o tara sa-si prezinte literatura si sa cheme la Bucuresti un grup de scriitori valorosi nu a fost pusa mereu in practica. Pana acum, Germania, Franta, Marea Britanie, Spania si Elvetia au onorat invitatia. De altfel, aceste tari se pregatesc, de fiecare data, temeinic pentru targ.
Ce citim
Si anul acesta editurile se vor duela in cele mai noi aparitii si se vor intrece sa adune la punctele de lansare cei mai faimosi scriitori. Cireasa de pe tort o va lua, probabil, Humanitas-ul, cu cel de-al doilea volum al "Junralului" lui Mircea Cartarescu. Aceeasi editura lanseaza volumele "Jules Verne si Romania, tara de frontiera a Europei", studiul cunoscutului istoric Lucian Boia, "Despre batranete si moarte in mileniul trei", reflectiile eseistului si criticului literar Livius Ciocarlie si "Clientii lu' Tanti Varvara", cartea despre dosarele Sigurantei semnata de scriitorul si analistul politic Stelian Tanase.
Editura Polirom, care, altfel, domina piata colectiilor, in special cand e vorba de traduceri si de autorii tineri, le sufla celor de la Humanitas in ceafa si-i scoate la atac pe poeta si prozatoarea Ruxandra Cersereanu, cu "Nebulon", o colectie de povestiri in spiritul realismului magic, pe antropologul si istoricul religiilor Anca Manolescu, autoarea cartii "Europa si intalnirea religiilor", pe MAria Bucur, Vladimir Tismaneanu, Ioan T. Morar, Alexandru Ecovoiu si pe romancierii internationali din "Biblioteca Polirom": Amelie Nothomb, cu "Dictionarul Robert de nume proprii", pe William Burroughs, cu "Junky", pe Amin Maalouf, cu "Gradinile luminii" etc.
Editura Paralela 45 domina, la aceasta editie a Targului, peisajul poeziei si al studiilor de sociologie, istorie si critica literara. La capitolul poezie, titlurile promitatoare sunt "Ferapont", antologie a poeziei lui Nichita Danilov, "Cerul din burta" de Ioana Nicolaie, "Celalalt peste" de Ioan Moldovan. Studiile "Poetica reveriei" al lui Gaston Bachelard si "Teoria estetica" de Theodor W. Adorno vor starni, cu siguranta, un mare interes. Matematicianul Solomon Marcus si filozofii Mihai Sora si Mircea Flonta prgatesc, in colectia "Idei si dialoguri contemporane", o serie de eseuri si de volume de convorbiri: "Intalnirea extremelor. Scriitori - in orizontul stiintei" de Solomon Marcus, "Despre toate si ceva in plus. De vorba cu Leonid Dragomir" de Mihai Sora, o carte de convorbiri cu Mircea Flonta semnata de Romulus Brancoveanu. Criticul literar Ion Bogdan Lefter va lansa volumul "Flashback 1985: Inceputurile "noii poezii"". In fine, nu trebuie ignorata nici culegerea de teatru "Mansarda la Paris cu vedere spre moarte" a poetului roman, in prezent dramaturg francez, Matei Visniec. La microfoanele prezentarilor de carte vor vorbi numeroase vedete culturale.
Mai sunt multe titluri semnificative si edituri importante, pe care le vom prezenta in zilele urmatoare. De asemenea, sunt anuntate o serie de "happening"-uri si alte evenimente in targ. Pana una-alta, important e sa ne gasim usor drumul printre standuri. In zilele urmatoare, sper sa ne adunam cat mai des in jurul celor patru puncte de lansare care ar trebui sa faca putina ordine in trafic si sa scada sansele ca, doamne fereste, celebritatile culturale sa dea, in imbulzeala, cap in cap.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.