Copiii romani sunt crescuti si educati intr-o ""conserva culturala"". ""Tara noastra este un spatiu in care schemele sociale si interzicerea spontaneitatii si creativitatii la copii sunt forme curente de educatie. Momentan avem o formare bazata pe

Copiii romani sunt crescuti si educati intr-o ""conserva culturala"". ""Tara noastra este un spatiu in care schemele sociale si interzicerea spontaneitatii si creativitatii la copii sunt forme curente de educatie. Momentan avem o formare bazata pe acumulari cantitative - cat mai multe limbi straine, cat mai multe probleme de matematica rezolvate, si nu pe dezvoltarea unei persoane autentice, cu emotiile sale, creative, orientate spre reusita sociala."" Aceasta este parerea psihologului Alexandru Antonescu de la Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie, care doreste sa atraga atentia asupra consecintelor pe care le poate avea limitarea spontaneitatii si creativitatii la copil.
Lasa-l sa descopere lumea!
Psihologul incurajeaza parintii, educatorii, profesorii sa ia in considerare tot mai mult spontaneitatea. Aceasta este o stare naturala de manifestare a copilului si este esentiala in dezvoltarea creativitatii. Copilul caruia i se interzice spontaneitatea va deveni un adult stereotip, fara capacitate de adaptare si integrare in social. Un copil care nu descopera lumea in mod natural ajunge mai tarziu sa dezvolte probleme care il aduc in cabinetul de psihoterapie. Daca in scoala, in familie s-ar tine cont de spontaneitatea cu care se nasc copiii, este posibil ca multi dintre adulti sa nu manifeste anxietate, atacuri de panica, depresie. Psihologul Alexandru Antonescu a descoperit cu stupoare ca exista copii care au aflat foarte tarziu ce este o vaca. ""In schimb, stiau foarte bine sa manuiasca un calculator. Acesti copii sunt robotei plini de cunostinte, care nu au contact cu naturalul."" Cum putem da viata spontaneitatii? Joaca neingradita in aer liber, in parcuri, in natura este un prim pas. ""Jocul in natura cu alti copii sau cu adultii este principala modalitate prin care copilul cunoaste lumea inconjuratoare, isi dezvolta capacitatea de a intelege si de a invata"", spune psihologul Alexandru Antonescu. De exemplu, un copil intelege mult mai usor ca iarba il murdareste daca alearga in ciorapi albi pe o pajiste decat daca i se explica faptul ca un fir de iarba contine clorofila, o substanta verde ce ii poate lasa urme verzi in palma.
Pictura cu degetul
Copilul trebuie lasat sa experimenteze. Daca el interactioneaza spontan cu un
obiect, chiar daca se loveste, asta inseamna o experienta din care invata mai bine decat daca i se explica pericolul respectiv. Conform psihologiei de actiune, orice experienta duce la constituirea unui adult, pentru ca toata viata este de fapt un sir de experiente.
Este foarte bine ca la scoala copiii sa aiba experiente ""vii"". Si asta chiar daca implica murdarirea cu lipici, culori. Ei trebuie sa fie lasati sa picteze cu degetul. Culorile produc o senzatie vizuala. Or, tendinta senzatiei este de a se generaliza la nivelul tuturor simturilor - olfactive, auditive, tactile, gustative. Este benefic sa puna degetul in culoare, sa o atinga, nu numai sa o vizualizeze. Sa puna culoarea pe hartie si sa realizeze ca, de la gros la subtire, culoarea se schimba. De asemenea, pentru dezvoltarea spontaneitatii si creativitatii sunt recomandate taberele de vara. Organizate intr-o maniera foarte activa, taberele pot reface legatura cu mediul natural, care de multe ori se pierde in cazul copiilor de la orase. Se pot organiza jocuri de rol, cursuri de limbi straine interactive, in care copiii canta, se joaca in aer liber.

SFATUL PSIHOLOGULUI


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.