Intr-o editie ca aceasta din 2005, preocupata sa releve doua teme esentiale, violenta si copilaria, ca doi poli ai lumii de azi, intrarea in competitie a unui cineast precum Jim Jarmusch este de natura sa ne reaminteasca o alta fata a Americii, mai a
Intr-o editie ca aceasta din 2005, preocupata sa releve doua teme esentiale, violenta si copilaria, ca doi poli ai lumii de azi, intrarea in competitie a unui cineast precum Jim Jarmusch este de natura sa ne reaminteasca o alta fata a Americii, mai apropiata de Europa prin sorgintea unui umor britanic, punctat de ironie amara, luciditate si exacta masura a lucrurilor. Pe de alta parte, sa nu uitam ca "Broken Flowers" poarta o dedicatie pentru unii bizara, insa temeinic motivata, adresata memoriei francezului Jean Eustache, autor a doar patru filme, insa puternic marcate de un stil independent si foarte atent sa nu admita compromisuri, indiferent de ce factura: comerciala, populista etc.
Nu-i mai putin adevarat ca povestea unui barbat matur de-acum, cu faima unui Don Juan, aflat in periplu nostalgic pe la casele actuale ale fostelor sale iubite - sub pretextul primirii unei scrisori din care a aflat ca a avut cu una dintre ele un baiat, acum in varsta de nouasprezece ani, este din start atractiva. Revenirea la altarul focului incins de altadata nu putea fi tratata de un Jim Jarmusch decat cu ironie, detasare, umor subtil si, desigur, cu acea filozofie a vietii sentimentale care nu poate umbri trecerea inexorabila a timpului. Cele patru "foste" sunt vizitate la domiciliu, asa incat, gratie acestui tip de "road movie", filmul ia formula unui caleidoscop, fara a anula prezentul, dimpotriva: personajul nu este in nici un fel, obsedat sa rememoreze (nici un flash-back nu fragmenteaza actiunea).
In plus, Jim Jarmusch stie cum sa-si alcatuiasca distributia si sa-si respecte actorii, asa incat proiectul sau sa nu sufere mai ales in latura sa estetica. Nu lucreaza cu oricine. Distribuirea lui Bill Murray in rolul lui Don e cea mai sigura alegere pentru a cultiva tonul dulce-amar, pesimist-optimist, al unei preumblari nu doar turistice (excelente decoruri realiste), ci mai cu seama spre a marca starea de tristete netratabila ce coboara in sufletul imbatranit de repetate renuntari. Si apoi mai sunt si excelentele interprete ale celor patru roluri feminine. Sharon Stone revine la Cannes cu un personaj mai asezat, dar simpatic. Vedeta a fost la festival, insa nu a ramas pana in ziua proiectiei, fiind asteptata la Londra pentru a juca in "Basic Instinct 2: Risk Addiction". Celelalte inteprete sunt Frances Conroy (Dora), Jessica Lange (Carmen) si Tilda Swinton (Penny). Un film care s-ar putea sa nu rateze palmaresul.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.