Coordonat de sociologul Zoltan Rostas, autor - intre altele - al mai multor apreciate volume de istorie orala, si de Sorin Stoica - tanar prozator si antropolog, unul dintre cei mai valorosi scriitori ai noului val -, volumul "Televizorul in "micul i
Coordonat de sociologul Zoltan Rostas, autor - intre altele - al mai multor apreciate volume de istorie orala, si de Sorin Stoica - tanar prozator si antropolog, unul dintre cei mai valorosi scriitori ai noului val -, volumul "Televizorul in "micul infern"" aparut de curand in colectia "Media si comunicare" a Editurii Tritonic este, banal spus, o carte care se citeste pe nerasuflate. "Ideea observarii familiei in raport cu televizorul" in tranzitia noastra postcomunista a fost, la inceput, o "tema de casa", un "experiment antropologic" initiat prin 1993 de Zoltan Rostas, impreuna cu o echipa de studenti de la Facultatea de jurnalistica. Echipa celor care s-au autoobservat vreme de doua luni, punand constiincios pe hartie rezultatele, a fost alcatuita din Mona Dadu, Diana Ursachi, Irina Mihailescu, Catalina Miciu, Elena Dumitrescu, Brandusa Babenco, Paula Sandu, Ioana Mucenic, Roxana Morosanu, Andreea Stan si Anita Olteteanu. Apoi, in 2004, de Paste, s-au adaugat pe vechea lista noi "subiecti": Andreia Radici, Bianca Iuga, Camelia Cusnir, Dana Mladin (cunoscuta si ca realizatoare TV), Roxana Gagiu, Geta Juverdeanu, Mariela Chirita, Vanana Vaican si Vlad Bucurescu. Coordonator - Sorin Stoica, preparator-asociat la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii. Avem, prin urmare, surprinse doua momente "istorice" distincte: perioada romantica din noiembrie 1993-ianuarie 1994 (cand Televiziunea Romana "libera" inca nu era concurata de posturile private, cu exceptia firavului "SOTI") si perioada recenta, dominata de televiziunile comerciale (19-24 aprilie 2004). Marturiile consemnate zi cu zi, ora cu ora, in mijlocul familiilor, alcatuiesc tot atatea proze in transmisiune directa: felii de viata captivante, debordand de concretete "domestica", excelent montate, puse in scena cu naturalete. Sunt prezentati, pe rand, membrii familiilor, preferintele acestora in materie de TV si ziare, ba chiar si... televizoarele din dotare. Sunt descrise cu lux de amanunte camerele locuintelor respondentilor si alte multe lucruri de acest gen, dupa care se trece la consemnarile propriu-zise. Trebuie spus ca "subiectii" nu se marginesc doar sa povesteasca ce li se intampla in calitate de telespectatori, ci incearca, in masura posibilitatilor, sa si analizeze relatia lor si a rudelor cu omniprezentul televizor. Unele istorii sunt dramatizate, altele doar povestite. Faptul ca esantionul nu e neaparat unul "reprezentativ" (un singur intervievat e de sex masculin!) nici nu mai conteaza. Avem de-a face, inainte de orice, cu niste povesti fascinante, in care personajul central este Televizorul, ochiul magic al zilelor noastre. Un numar de "povesti" rupte din viata, care satisfac din plin atat voyeurismul consumatorului TV de azi, cat si gusturile cititorilor pretentiosi, oferind totodata elemente utile psihosociologilor media. Vorba lui Sorin Stoica, din postfata volumului de fata ("Filmul cu Iisus n-a avut happy-end"): "Poate faptul brut nici nu exista cu adevarat, ci e doar o fictiune deformata de trecerea vremii". Poate, dar cine stie...
Pe de o parte avem, asadar (va mai amintiti?): grevele studentesti, noua voga a serialului Dallas, "tabletele" ultraenervante ale lui Paul Everac (pe atunci presedinte al TVR), aparitia SOTI, fascinatia descoperirii videoclipurilor de pe MTV si toate celelalte. Pe de alta parte - reality-show-ul "Big Brother" urmarit in.... postul Pastelui, "Ciao Darwin", "Surprize, surprize" si... celelalte ingrediente. Dupa zece ani, televiziunea din Romania arata, desigur, cu totul altfel: distanta e ca de la cer la pamant (sau viceversa). Insa influenta ei asupra familiilor romanesti nu pare sa fi crescut cine stie ce, dimpotriva: lucrurile au intrat intre timp in "normal", telespectatorii s-au obisnuit, au devenit mai pasivi, mai greu impresionabili, nu mai reactioneaza nevricos si disproportionat, ca altadata, la te miri ce stimuli abracadabranti. Dincoace de ecran e spectacolul vietii de toate zilele, cu firescul ei marunt, departe de "modelele" vedetelor etalate sclipicios pe micul ecran. Viata si televiziunea merg inainte, sau mai bine zis isi vad bine-mersi de treaba, fiecare pe frecventa sa. Pana una-alta, ramaneti pe frecventa cartii coordonate de Zoltan Rostas si Sorin Stoica. Merita.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.