Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) a lansat ieri spre dezbatere publica proiectul de Lege privind asigurarea calitatii in educatie. Mircea Miclea, ministrul de resort, a precizat ca noua lege va duce la finantarea unitatilor de invatamant in f
Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) a lansat ieri spre dezbatere publica proiectul de Lege privind asigurarea calitatii in educatie. Mircea Miclea, ministrul de resort, a precizat ca noua lege va duce la finantarea unitatilor de invatamant in functie de performante, nu in raport de nevoi sau de profilul lor public sau privat. De asemenea, ca urmare a implementarii proiectului, multe dintre universitati, specializari, domenii de studiu vor disparea, iar inspectoratele scolare isi vor reduce functiile. Ministrul Educatiei a mai spus ca, in unele cazuri, daca se va considera ca unitatea de invatamant isi poate imbunatati serviciile, ministerul va continua sa o finanteze, insa, in alte situatii, scolile mai slabe vor fi absorbite de cele de calitate. Pe de alta parte, recunoasterea diplomelor in spatiul european depinde de existenta unor mecanisme de asigurare a calitatii. Conform ministrului Miclea, asigurarea calitatii educatiei se va face prin instituirea, la nivelul fiecarei unitati de invatamant, a unei Comisii pentru evaluarea si asigurarea calitatii. In cazul invatamantului preuniversitar, aceasta comisie va fi alcatuita din reprezentanti ai profesorilor, parintilor, elevilor, consiliului local, respectiv ai cadrelor didactice, studentilor, absolventilor, angajatorilor, la nivelul universitar. Atributiile acestei comisii constau in evaluarea periodica, la intervale de maximum patru ani, a calitatii fiecarui program de studiu, elaborarea de propuneri de imbunatatire a calitatii, precum si a unui raport privind calitatea serviciilor educationale. Evaluarea externa a calitatii in educatie va fi realizata, la nivel universitar, de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS), iar la nivel preuniversitar, de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii Invatamantului Preuniversitar (ARACIP), a precizat Mircea Miclea. Acestea vor functiona pe parcursul anului scolar 2005/2006 intr-o etapa-pilot a programului MEdC, urmand ca, in anul scolar 2006-2007, sa isi inceapa functionarea efectiva, tinand cont de rezultatele stadiului de experimentare. Comisiile vor fi independente de MEdC, Guvern sau Parlament, urmand sa fie finantate de ministerul de resort doar in primul an. "Accentul nu va mai cadea, ca pana acum, pe input - cate sali exista, cate carti - ci pe output - care sunt rezultatele acreditarii. Cei care beneficiaza de educatie vor sti astfel care este liceul cel mai bun in economie sau la ce facultate se fac cele mai bune cursuri de psihologie, spre exemplu", a mai explicat ministrul.
In ceea ce priveste necesitatea adoptarii acestei legi, ministrul Miclea a precizat ca asigurarea calitatii este necesara, in primul rand, din cauza masificarii si diversificaii institutiilor de invatamant. "Invatamantul universitar era, mai inainte, elitist, insa acum exista atat de multe oferte de facultati, incat este necesar ca potentialii studenti sa stie ce le poate oferi locul unde vor sa studieze". Pe de alta parte, aceasta lege este necesara pentru a asigura recunoasterea diplomelor obtinute in afara tarii. "In cazul in care nu exista aceste mecanisme de asigurare a calitatii, riscam ca diplomele noastre sa fie problematice; legea este esentiala pentru credibilitatea si echivalarea diplomelor dintr-un sistem national in altul", a spus ministrul. Proiectul Legii poate fi gasit la adresa de Internet http:// www.edu.ro.
Calitatea in educatie
Prevederile Legii privind asigurarea calitatii in educatie se aplica tuturor furnizorilor de servicii educationale care opereaza pe teritoriul Romaniei. Evaluarea si asigurarea calitatii la nivelul fiecarei institutii de invatamant se refera la: capacitatea institutionala, care rezulta din organizarea interna si infrastructura disponibila pentru a indeplini obiectivele programelor educationale; eficacitatea educationala, care consta in mobilizarea de resurse umane si financiare, cu scopul de a determina elevii sau studentii sa obtina rezultate cat mai bune in invatare, relevante pentru viitoarele lor ocupatii si compatibile cu valorile unei societati in dezvoltare; managementul calitatii, care rezulta din structurile, practicile si procesele prin care se asigura in institutie imbunatatirea continua a serviciilor educationale. Domeniile de asigurare a calitatii mentionate mai sus se operationalizeaza prin categorii de standarde de referinta pentru evaluarea interna a calitatii in educatie, si anume: existenta in cadrul fiecarei unitati si institutii de invatamant a unor strategii si proceduri pentru asigurarea calitatii; existenta si aplicarea in cadrul fiecarei unitati si institutii de invatamant a unor proceduri privind initierea, monitorizarea si revizuirea periodica a programelor si activitatilor desfasurate; evaluarea rezultatelor invatarii pe baza unor criterii obiective si transparente; evaluarea periodica a calitatii corpului profesoral; asigurarea resurselor adecvate pentru invatare, in functie de nivelul si tipul programelor de studii oferite; constituirea si actualizarea sistematica a unei baze de date referitoare la asigurarea interna a calitatii, structurata pe standardele de performanta, indicatorii de performanta si pe tipuri de calificari; asigurarea transparentei informatiilor de interes public cu privire la programele de studii, certificatele si diplomele, respectiv calificarile oferite.
Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii
La nivelul fiecarei unitati de invatamant preuniversitar si institutii de invatamant sau al fiecarei organizatii furnizoare de programe de dezvoltare profesionala din Romania se infiinteaza Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii. Institutia de invatamant sau organizatia elaboreaza si adopta propria strategie si propriul regulament de functionare a Comisiei. Conducatorul unitatii furnizoare este direct responsabil de calitatea serviciilor. Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii este formata din 3-9 membri. Conducerea ei operativa este asigurata de un coordonator desemnat de conducatorul unitatii. Componenta Comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii in unitatile din invatamantul preuniversitar cuprinde, intr-un numar relativ egal: reprezentanti ai corpului profesoral; ai parintilor, in cazul invatamantului prescolar si de baza; ai elevilor, in cazul invatamantului liceal, postliceal si profesional; reprezentanti ai consiliului local. Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii in cadrul institutiilor de invatamant superior cuprinde, intr-un numar relativ egal: reprezentanti ai corpului profesoral; ai studentilor; ai absolventilor; reprezentanti ai angajatorilor.
Comisia elaboreaza si coordoneaza aplicarea procedurilor si activitatilor de evaluare si asigurare a calitatii, aprobate de organismul de conducere; elaboreaza anual, pana la data stabilita prin proceduri interne, un raport privind calitatea serviciilor educationale din institutia respectiva si propune masuri de ameliorare. Raportul este adus la cunostinta tuturor beneficiarilor directi si indirecti ai serviciilor educationale, prin afisare sau publicare; raportul anual rezuma autoevaluarea interna si este pus la dispozitia evaluatorului extern; evalueaza periodic, la intervale de maximum 4 ani, calitatea activitatii fiecarui cadru didactic si a fiecarui program de studiu; realizeaza anual sondaje de investigare a opiniilor elevilor, respectiv studentilor, absolventilor si angajatorilor privind calitatea serviciilor educationale; elaboreaza propria baza de date si informatii privind calitatea serviciilor educationale prestate, structurata pe standarde si indicatori de performanta la nivel institutional si pe fiecare program de studiu; elaboreaza propuneri de imbunatatire a calitatii.
Doua agentii de control
Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) se organizeaza cu urmatoarele departamente specializate: Departamentul de Acreditare, care are functia de a acredita programe de studiu si institutii de invatamant superior; Departamentul de Asigurare a Calitatii care are functia de evaluare externa a calitatii in invatamantul superior.
Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP) se organizeaza cu urmatoarele departamente specializate: Departamentul de Acreditare, care are functia de a acredita furnizorii de educatie din invatamantul preuniversitar; Departamentul de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar care are functia de a elabora standarde de referinta pentru evaluarea, asigurarea si controlul calitatii in invatamantul preuniversitar.
La nivel national se constituie Consiliul National de Coordonare a agentiilor de asigurare a calitatii, care are functia de a armoniza transsectorial politicile si strategiile celor doua agentii, respectiv ARACIP si ARACIS. Consiliul National de Coordonare a Agentiilor de Asigurare a Calitatii (CNCAAC) este un organ consultativ al MEdC, alcatuit din 11-15 persoane, numite prin ordin al ministrului. In structura sa intra presedintele si vicepresedintele ARACIS si ARACIP, doi reprezentanti ai Consiliului National al Rectorilor, doi reprezentanti ai Inspectiei Scolare, reprezentanti ai organismelor create de societatea civila, ai asociatilor profesionale si ai asociatiilor patronale.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.