Principalele modificari la OUG nr. 24/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aduse in cadrul Comisiei de buget, finante, banci din Senat s-au referit la simplificarea modului de aplicare a legii si la respecta
Principalele modificari la OUG nr. 24/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aduse in cadrul Comisiei de buget, finante, banci din Senat s-au referit la simplificarea modului de aplicare a legii si la respectarea principiului neretroactivitatii.
In ce priveste impozitarea castigurilor de pe piata de capital, varianta initiala, adoptata de Guvern, prevedea ca "impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 10% asupra castigului din transferul titlurilor de valoare instrainate". Aceasta varianta era dificil de aplicat, deoarece, pentru respectarea principiului neretroactivitatii legii, castigurile din vanzarea actiunilor urmau sa se impoziteze diferentiat, pentru titlurile de valoare detinute pana la data de 1 mai 2005 (ulterior termenul de modificare a fost amanat pentru 1 iunie) si tranzactionate ulterior. Astfel, pentru perioada de la momentul detinerii si pana la 1 iunie castigurile aferente ar fi urmat sa se impozitele cu 1%, iar in perioada de dupa
1 iunie, castigurile ar fi urmat sa se impoziteze cu 10%. Si asta pentru aceeasi actiune, ceea ce ridica mari probleme de administrare. In varianta propusa de Comisia senatoriala am propus, si este foarte posibil ca plenul sa fie de acord cu aceasta modificare, sa fie impozitate cu 10% numai actiunile dobandite dupa promulgarea legii, moment pe care il estimam a fi 1 iunie a.c. Textul propus este urmatorul: "Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 10% asupra castigului din transferul titlurilor de valoare dobandite incepand cu 1 iunie 2005 si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile".
Aceeasi tema s-a ivit si in ce priveste depunerile bancare. Pentru dobanda ar fi trebuit sa se calculeze diferentiat dobanda de pana la 1 iunie, si impozitata cu 1%, si cea ulterioara, impozitata cu 10%. Acest tip de pro rata temporis ar fi creat probleme deosebit de dificile in calcularea impozitului aferent depozitelor bancare ce ar fi fost constituie inainte de momentul aplicarii OUG 24/2005, dar avand scadenta ulterioara. Astfel incat, si in ce priveste depozitele bancare, am simplificat modalitatea de aplicare, prin propunerea urmatorului text: "veniturile sub forma de dobanzi se impun cu o cota de 10% din suma acestora pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobandite, contractele civile incheiate incepand cu data de 1 iunie 2005". Evident ca in situatia in care un depozit are termen de scadenta lunar si dobanda capitalizata, deci nu se mai reinnoieste in fiecare luna, se considera reinnoit, deci cu o impozitare de 10%, din momentul expirarii primului termen, chiar daca nu se mai reinnoieste contractul de depozit.
Pentru simplificarea aplicarii legii, s-a modificat si termenul in ce priveste impozitarea veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate asupra constructiilor cu alta destinatie decat locuinta (adica spatii comerciale, spatii industriale etc.). In varianta initiala la OUG 24/2005 cadeau sub incidenta legii veniturile obtinute de vanzarea imobilelor cu alta destinatie decat locuinta obtinute dupa 1 ianuarie 2005. Dat fiind ca evaluarea preturilor din anii '90 in termeni comparabili anului 2005 era foarte dificil de facut, am convenit sa scurtam termenul de dobandire la trei ani, adica 1 iunie 2002. Au ramas cu perioada de dobandire de 15 ani doar terenurile, evaluarea pretului de achizitie a acestora la nivelul anului 2005 urmand sa se faca prin aplicarea la valoarea de achizitie a ratei inflatiei pentru toti anii de detinere a proprietatii.
Tema pe care astazi urmeaza sa o rezolve senatorii este cea legata de modalitatea de impunere a castigurilor de pe piata de capital. Anume daca impozitarea cu 10% urmeaza sa se faca pentru fiecare tranzactie sau pentru castigul net realizat intr-o anumita perioada. Asa cum prevede OUG 24/2005, ar urma sa se impoziteze fiecare tranzactie, ceea ce ar insemna ca daca o persoana, intr-o anumita perioada, sa zicem, un trimestru, mai mult pierde decat castiga, sa plateasca impozit pe castig, dar sa nu i se compenseze cu pagubele, ceea ce ar insemna ca ar cam trebui sa aduca bani de acasa. Am convenit, de principiu, sa modificam impozitarea astfel incat ea sa se refere la castigul net. Sa vedem, insa, cum vor decurge astazi dezbaterile in Senat.

Ziua

Sursa: Ziua



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.