Una dintre problemele inchise formal de delegatia Romaniei la negocierile cu Uniunea Europeana este nivelul insuficient al administratiei publice. Despre aspectele privind modernizarea activitatilor in acest domeniu se discuta de ani de zile. Rezulta
Una dintre problemele inchise formal de delegatia Romaniei la negocierile cu Uniunea Europeana este nivelul insuficient al administratiei publice. Despre aspectele privind modernizarea activitatilor in acest domeniu se discuta de ani de zile. Rezultatele sunt insa punctuale, in cateva orase mari, si la nivel central, prin realizarea portalului e-guvernare.
Cu toate ca un studiu CURS realizat la sfarsitul anului trecut arata un nivel destul de ridicat al numarului de cetateni multumiti de serviciile oferite de administratia publica (50%), rezultatele se datoreaza in buna parte absentei unor termeni de comparatie reali. Fata de nivelul cerut de Uniunea Europeana tarilor membre mai este inca mult de facut.
Ca urmare a dorintei de imbunatatire a nivelului administratiei publice locale a judetului Mehedinti, Consiliul Judetean a organizat un concurs de proiecte castigat de firma CG&GC IT SA, cu care s-a semnat in octombrie 2004 un contract de parteneriat public-privat pentru implementarea unui sistem electronic judetean care are ca scop retehnologizarea institutiilor administratiei publice, in vederea eficientizarii actului managerial si sporirii gradului de acces al populatiei la informatia publica.
Principalul obiectiv al implementarii EuDiS este imbunatatirea calitatii serviciilor publice catre cetatean. El creeaza premisele unei activitati coerente si concentrate a functionarilor publici care vor putea raspunde astfel in timp scurt si mult mai eficient tuturor solicitarilor primite atat din partea populatiei cat si din partea agentilor economici. "Scopul acestui proiect este sa creeze, intr-o prima faza, un nivel "suficient" al administratiei publice locale, in termenii UE, in 3-5 ani existand chiar premisele atingerii unui nivel excelent" , ne spune domnul Cornel Vintila, presedintele EuDiS Mehedinti.
Proiectul integreaza toate componentele necesare administratiei publice: gestiune si executie bugetara, taxe& impozite, gestiunea cererilor si a documentelor, GIS, portal, call center, infochioscuri, interfata cu Sistemul Electronic National al administratiei publice.
Compania de proiect, EuDiS Mehedinti, infiintata pentru coordonarea implementarii sistemului, si-a atins obiectivele propuse pana in momentul de fata, realizand in trei luni dotarea si functionarea nodului central al retelei judetene, infrastructura de comunicatii la nivel judetean, precum si majoritatea aplicatiilor necesare activitatilor specifice administratiei publice.
Pentru a beneficia de acest sistem, consiliile locale sau departamentele apartinand de Consiliul Judetean Mehedinti care doresc sa foloseasca Sistemul Electronic Judetean semneaza un contract de servicii, in functie de aplicatiile pe care doresc sa le utilizeze. Abonamentul lunar include infrastructura hardware si de comunicatii necesare, precum si aplicatiile si instruirea aferente.
Folosirea sistemului EuDiS va aduce importante economii. "Daca am salva un singur minut pentru fiecare cetatean din judet la solutionarea unei cereri, am salva aproximativ 350.000 minute pentru toti cetatenii judetului, deci 5830 ore. La un pret minim pe ora de munca de 14.321 lei, obtinem o economie de peste 143 de milioane de lei" spune domnul Cornel Giurgea, presedintele CG&GC.
Un element de mare importanta il reprezinta si crearea unei baze de date unice la nivel judetean, la care vor putea sa aiba acces in afara celor 66 de institutii ce apartin de administratia publica si a celor 84 de institutii deconcertate. Astfel, o modificare a informatiilor despre un cetatean se va face o singura data, dar ea va fi accesibila tuturor institutiilor.
Administratia publica din Romania este deficitara nu numai din punct de vedere tehnologic, ci si al relatiei functionarilor publici cu cetatenii. Modernizarea ei a necesitat in consecinta si lupta cu schimbarea mentalitatilor, element mai dificil de modificat decat tehnologia. Iata de ce functionarii publici din Mehedinti invata nu numai cum sa utilizeze calculatorul si aplicatiile pe care trebuie sa le foloseasca, ci si cum trebuie abordata relatia cu cetateanul. (O.B.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.