Grupul american de inginerie si constructii Bechtel se pregateste de o "disputa" cu Guvernul Romaniei, dupa ce autoritatile de la Bucuresti au anuntat ca proiectul de constructie a Autostrazii Transilvania, in valoare de 2,5 miliarde de dolari, ar pu

Grupul american de inginerie si constructii Bechtel se pregateste de o "disputa" cu Guvernul Romaniei, dupa ce autoritatile de la Bucuresti au anuntat ca proiectul de constructie a Autostrazii Transilvania, in valoare de 2,5 miliarde de dolari, ar putea fi amanat, scrie Financial Times, citata de agentia Mediafax.
"Anuntul de saptamana trecuta ar putea semnala faptul ca noul Guvern nu este pregatit sa puna in discutie contractul cu Bechtel pe criterii juridice, dar ca va incerca sa intarzie si, intr-un final, sa renunte la proiect. Fondul Monetar International exercita presiuni puternice asupra Romaniei pentru reducerea cheltuielilor", comenteaza Financial Times in editia on-line de ieri.
La sfarsitul saptamanii trecute, premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca programul de construire a Autostrazii Brasov - Bors convenit de fostul Guvern cu firma Bechtel va fi finantat in functie de fondurile disponibile care vor ramane la dispozitia statului, dupa alocarea sumelor necesare proiectului privind coridorul IV paneuropean. El a mai spus ca prioritatea in domeniul infrastructurii de transport a Romaniei, ca viitor stat membru al Uniunii Europene, este coridorul IV paneuropean pe traseul Bucuresti - Pitesti - Ramnicu Valcea - Sibiu - Lugoj - Arad - Timisoara, si nu Autostrada Brasov-Bors.
"Nu contest necesitatea construirii unei autostrazi pe traseul convenit cu Bechtel, dar problema este ca trebuie sa ne stabilim prioritatile in functie de acordurile la care devenim parte ca membru UE. Europenii spun ca, pentru dezvoltarea tarilor din estul si centrul Europei, traseul coridorului IV paneuropean este prioritar", a spus Tariceanu.

Tariceanu: Vom vedea cati bani mai avem

Seful Guvernului a amintit ca Banca Europeana de Investitii nu poate finanta proiectul Bechtel, in conditiile in care contractul nu a fost atribuit in urma unei licitatii, si a mentionat trendul descendent din ultimii patru ani al volumului de credite contractate de la BEI.
El a apreciat ca fostul Cabinet a preferat, probabil, sa incheie, in acesti ultimi patru ani, contracte cu bancile comerciale, care presupun "avantaje multiple" pentru contractanti, dar costuri ridicate pentru buget, in locul imprumuturilor BEI, cu dobanzi reduse si perioade de gratie avantajoase.
"Pentru Autostrada Bechtel, vom vedea cati bani mai avem. Daca avem resurse, facem si doua sau trei autostrazi deodata, dar astazi Romania nu isi poate permite sa construiasca simultan doua autostrazi. Peste patru-cinci ani, s-ar putea ca bugetul sa aiba suficiente resurse, dar astazi, eu, ca sef al Guvernului, imi asum obligatiile de tara care adera la UE, iar principala prioritate este coridorul IV paneuropean", a conchis Tariceanu.
La scurt timp, reprezentantii Bechtel au aratat ca modificarea bugetului pentru Autostrada Transilvania nu poate amenda contractul de executie a lucrarilor si nici obligatiile partilor.
Publicatia britanica mai scrie ca actualul buget, care ar urma sa fie revizuit, prevede suma de 300 de milioane de euro pentru proiectul autostrazii, precizand ca Tariceanu nu a indicat ponderea cu care aceasta valoare ar putea fi redusa.
Cotidianul financiar mai aminteste si de faptul ca premierul roman a solicitat auditarea mai multor contracte majore acordate de fostul Guvern fara licitatie.

Curierul National

Sursa: Curierul National



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.