In perioada pe care o traversam, ministrul Justitiei, Monica Macovei, are una dintre cele mai importante si mai dificile sarcini. In perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana - prioritatea absoluta a momentului pentru guvernare si pentru tar
In perioada pe care o traversam, ministrul Justitiei, Monica Macovei, are una dintre cele mai importante si mai dificile sarcini. In perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana - prioritatea absoluta a momentului pentru guvernare si pentru tara -, trebuie obtinute progrese rapide si concrete in cateva domenii. In fruntea listei: buna functionare a justitiei si combaterea coruptiei. Urgenta urgentelor: insanatosirea institutiilor abilitate sa sanctioneze incalcarea legilor, recte parchetele si curtile de judecata (lasand acum deoparte politia sau serviciile secrete). Or, si aici, unde fara corectitudine nu se poate face nimic, se vorbeste despre procurori si magistrati corupti, despre un sistem de justitie grav viciat. Va fi fiind adevarat si argumentul in aparare, si anume ca nu toti oamenii legii se lasa cumparati; dar un organism intra in metastaza nu pentru ca toate componentele sale sunt atinse de cancer, ci atunci cand boala ataca din ce in ce mai multe puncte, periclitand functiile vitale. Coruptia pare sa fi intrat atat de adanc in "organismul" justitiei romanesti, incat diagnosticul nu poate fi decat alarmant: alerta de gradul 0!
Ce e de facut? Dificultatea tratarii bolii e cu atat mai mare cu cat "filozofia" democratiei presupune independenta justitiei. Altfel spus, oamenii legii trebuie sa aiba maxima libertate posibila de miscare: structuri proprii de organizare, inamovibilitate s.a.m.d. Orice interventie din afara sistemului, dinspre puterea executiva, trece drept "amestec politic", principialmente inacceptabil.
Dar... daca sistemul de justitie este el insusi corupt, autonomia de functionare ii va permite sa continue pe aceeasi linie! Iata o dilema din care cu greu se poate iesi: cum sa impui insanatosirea unui organism in al carui metabolism n-ai voie sa intervii?!
Ei bine, asa cum sunt, limitate prin lege, atributiile ministrului Justitiei ii permit sa mai faca unele lucruri, pe ici, pe colo, prin partile esentiale. De pilda, sa solicite oficial, in fata Consiliului Superior al Magistraturii, reanalizarea unor dosare, atunci cand exista date suficient de credibile pentru a alimenta suspiciuni cu privire la solutiile formulate sau la verdictele date. Asa a procedat Monica Macovei in cazul denumit de presa "Cocaina pentru VIP-uri". Contrareactia de aparare a sistemului a fost imediata si vehementa: aproape toti procurorii Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si de Justitie (cu exceptia procurorului general si a celor implicati direct in caz) au semnat un protest si s-a cerut demiterea ministrului, in numele independentei anchetelor si in contra "amestecului politicului". Dar poate ca - de fapt - corecta ar fi interpretarea conform careia, in fata pericolului ca mecanismele coruptiei sa fie dezvaluite intr-un caz cu eventuale legaturi pana foarte sus, in cercurile de putere ale fostei guvernari PSD, sistemul se va fi mobilizat rapid, incercand sa anihileze tentativa.
Alt lucru pe care ministrul il poate face e obtinerea unui diagnostic independent al bolii, formulat de catre un "medic" din afara structurii statului, deci aflat dincolo de suspiciunea "implicarii politice", ba chiar din afara tarii. Recentul audit realizat de catre reputata organizatie americana Freedom House asupra strategiei nationale anticoruptie din ultimii patru ani ofera acest diagnostic: da!, problema exista, s-a agravat, iar institutiile care ar fi trebuit s-o combata au actionat timid, ineficace. Din nou - furtuna: Consiliul Superior al Magistraturii, Parchetul General, Parchetul National Anticoruptie au criticat sever raportul si i-au respins concluziile. Din nou, sistemul se apara contraatacand. Cu toate mijloacele, mergand pana la contestarea competentei autorilor studiului. Publicul, care n-a aflat decat cateva dintre constatarile, concluziile si recomandarile din document, nu stie ca e vorba despre un text amplu, de 173 de pagini, finalizare a unei cercetari serioase, cu mare credibilitate internationala. Pot fi si mici erori de detaliu, dar diagnosticul ramane si e greu de contestat: sistemul de justitie trebuie reformat.
Asa stand lucrurile, auditul realizat de Freedom House devine un foarte important instrument de care Ministerul si guvernarea actuala se vor putea folosi pentru a interveni. Ramane de vazut cum, care vor fi pasii urmatori. Si poate ca, la un moment dat, va fi cazul sa ne reamintim declaratiile pe care presedintele tarii le-a facut in ianuarie, dupa "turneul" sau prin institutiile care apara - sau ar trebui sa apere - legea: referindu-se la sistemul de justitie, el a spus ca le acorda procurorilor si judecatorilor sase luni pentru a demonstra acordul lor de a se angaja intr-o ofensiva noua si adevarata impotriva coruptiei, dupa care, daca nu se vor vedea rezultatele, va cere interventia Parlamentului, adunarea legislativa, reprezentanta a poporului. In exprimarea directa, lipsita de menajamente, a lui Traian Basescu: "ii vom schimba pe toti, de sus pana jos!". Solutie extrema; insa, daca altfel nu se va putea, o solutie, totusi...


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.