Lupta impotriva coruptiei, principalul slogan electoral al noii puteri de la Bucuresti, pare sa prinda contur o data cu publicarea proiectului de lege prin care evaziunea fiscal este asimilata cu o infractiune si se pedepseste cu inchisoare de pana l
Lupta impotriva coruptiei, principalul slogan electoral al noii puteri de la Bucuresti, pare sa prinda contur o data cu publicarea proiectului de lege prin care evaziunea fiscal este asimilata cu o infractiune si se pedepseste cu inchisoare de pana la 20 de ani. Proiectul de Lege pentru combaterea evaziunii fiscale este elaborat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si semnat de ministrul pentru Coordonarea activitatilor economice, Gheorghe Seculici, ministrul Finantelor Publice, Ionut Popescu, ministrul delegat pentru Coordonarea activitatilor de control, Cristian David, ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, si ministrul Justitiei, Monica Macovei. Elaborarea documentului a fost solicitata insistent de presedintele Traian Basescu care declara "inchisa", nu cu mult timp in urma, luna de miere dintre el si Guvern. Unul dintre motive era tocmai intarzierea elaborarii legii anti-evaziune.
Proiectul, care potrivit promisiunilor Executivului, ar trebui aprobat pana la 31 martie, face parte dintr-o campanie mai larga de imbunatatire a colectarii veniturilor la Bugetul statului, care include blocarea conturilor datornicilor si executarii silite. Mai mult, pentru prima data dupa alegerile din noiembrie, se pare ca actul normativ este primul care intruneste si voturile opozitiei. Fostul ministru al Controlului, Ionel Blanculescu, a declarat, recent, pentru Mediafax, ca apreciaza proiectul de lege privind combaterea evaziunii fiscale, care pastreaza spiritul proiectului de act normativ elaborat sub coordonarea sa. "Elaborarea, in cele din urma, a proiectului de lege pentru combaterea evaziunii fiscale, prin care aceasta este asociata cu crima, fiind pedepsita cu pana la 20 de ani de inchisoare, reprezinta un demers important si necesar in lupta impotriva fraudei financiare si implicit a coruptiei", a adaugat Blanculescu.
Proiectul de lege pentru combaterea evaziunii fiscale propune ca evaziunea fiscala sa fie asimilata infractiunii si pedepsita cu inchisoare de la 6 luni pana la 20 de ani, in functie de valoarea prejudiciului. Instanta poate reduce la jumatate limitele pedepselor daca in timpul urmaririi penale sau a judecatii, pana la pronuntarea primei hotarari de condamnare, inculpatul achita integral prejudiciul cauzat. Nu vor putea fi aplicate reduceri de pedeapsa daca vinovatul a mai faptuit o infractiune de evaziune fiscala in ultimii 5 ani.
Va prezentam integral proiectul de lege privind combaterea evaziunii fiscale. (A.G.C.)
Capitolul I
Dispozitii generale
Art. 1 - Prezenta lege instituie masuri de prevenire, descoperire si sanctionare a faptelor de evaziune fiscala.
Art. 2 - In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) - activitate neautorizata - activitate care necesita autorizare, potrivit legii, dar pe care contribuabilul o desfasoara fara sa detina o autorizatie;
b) - buget general consolidat - ansamblul tuturor bugetelor publice, componente ale sistemului bugetar, agregate si consolidate pentru a forma un intreg;
c) - contribuabil - orice persoana fizica ori juridica sau orice alta entitate fara personalitate juridica ce datoreaza impozite, taxe, contributii sau alte sume bugetului general consolidat, in conditiile legii;
d) - declaratie fiscala - declaratiile prevazute de Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare si de reglementarile date in aplicarea acestui act normativ;
e) - documente - inscrisurile mentionate la lit. d), f) i) si j)
f) - documente cu caracter vamal - documentele prevazute de Codul vamal, cu modificarile si completarile ulterioare si de reglementarile date in aplicarea acestuia;
g) - documente de evidenta contabila - documentele prevazute de Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata si de reglementarile date in aplicarea acestui act normativ;
h) - evaziunea fiscala - faptele incriminate de prezenta lege care au ca obiect sustragerea de la indeplinirea obligatiilor legale in materie fiscala, contabila si vamala de catre contribuabili, cu scopul de a produce un prejudiciu bugetului general consolidat;
i) - formular privind activitatea financiara si contabila - formularele prevazute de Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora;
j) - formulare tipizate cu regim special - aviz de insotire a marfii, chitanta, chitanta fiscala, factura fiscala, factura, bon de comanda-chitanta (T.V.A.), bon de comanda-chitanta, fisa de magazie a formularelor cu regim special, precum si alte formulare cu acest regim, stabilite prin actele normative in vigoare;
k) - obligatiile legale in materie contabila - obligatiile prevazute de Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata si de reglementarile date in aplicarea acestui act normativ;
l) - obligatii legale in materie fiscala - obligatiile prevazute de Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare si de reglementarile date in aplicarea acestui act normativ;
m) - obligatiile legale in materie vamala - obligatiile prevazute de Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal, cu modificarile si completarile ulterioare si de reglementarile date in aplicarea acestui act normativ;
n) - operatiune fictiva - disimularea realitatii prin crearea aparentei existentei unei operatiuni care in fapt nu exista;
o) - organ financiar - organ al administratiei publice centrale si teritoriale care are atributii de control financiar, in conditiile prevazute de Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii Financiare, cu modificarile si completarile ulterioare, de Ordonanta Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare si de Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si alte autoritati care au atributii de control financiar, potrivit legii;
p) - organ fiscal - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, unitatile sale teritoriale, precum si compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale;
r) - organ vamal - Autoritatea Nationala a Vamilor si unitatile sale subordonate.
Capitolul II
Organe competente
Art. 3 - Organele financiare, fiscale si vamale au dreptul de a verifica contribuabilii cu privire la respectarea de catre acestia a dispozitiilor legale de organizare si de desfasurare a activitatilor economice, inclusiv comerciale, producatoare de venituri impozabile, a dispozitiilor legale in materia financiara, fiscala si vamala si bunurile apartinand acestora supuse impozitelor si taxelor, in conditiile legii.
Capitolul III
Infractiuni si pedepse
Art. 4 - (1) Constituie infractiunea de evaziune fiscala si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 80.000.000 lei refuzul nejustificat dupa ce a fost somat consecutiv de 3 ori de a prezenta organelor competente prevazute la art. 3, imputernicite conform legii, documente si bunurile din patrimoniu, in scopul efectuarii verificarilor financiare, fiscale si vamale,
(2) Constituie infractiune de evaziune fiscala si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 80.000.000 lei impiedicarea sub orice forma a organelor competente prevazute la art. 3 de a patrunde in sedii, incinte, terenuri ale contribuabililor in scopul efectuarii verificarilor financiare, fiscale si vamale,
Art. 5 - (1) Constituie infractiunea de evaziune fiscala si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei neintocmirea, intocmirea incompleta sau necorespunzatoare a documentelor ori acceptarea de astfel de documente in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale si vamale, daca fapta a avut drept consecinta diminuarea bazei impozabile.
(2) Constituie infractiunea de evaziune fiscala si se pedepseste cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) tiparirea, punerea in circulatie, in orice mod, fara drept, sau detinerea fara drept, a formularelor tipizate cu regim special.
Art. 6 - Determinarea taxei pe valoarea adaugata in scopul obtinerii fara drept a unor sume de bani de la organele fiscale constituie infractiune de evaziune fiscala si se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 7 ani.
Art. 7 - (1) Constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 8 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte:
a) exercitarea de activitati neautorizate;
b) depunerea unor declaratii inexacte referitoare la operatiunile realizate;
c) ascunderea obiectului ori a sursei impozabile sau taxabile;
d) omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile sau in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
e) inregistrarea de operatiuni fictive;
f) alterarea sau distrugerea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau alte mijloace de stocare a datelor;
g) executarea de evidente contabile duble, prin inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor;
h) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile sau imobile, precum si tranzactiile efectuate in scopul diminuarii bazei impozabile, cu incalcarea prevederilor legale;
i) efectuarea de acte ilicite cu scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale.
(2) Daca prin faptele prevazute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu cuprins intre 10.001 euro si 100.000 euro, inclusiv, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei se majoreaza cu 1 an, iar limita maxima a pedepsei se majoreaza cu 2 ani.
(3) Daca prin faptele prevazute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu cuprins intre 100.001 euro si 500.000 euro, inclusiv, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei se majoreaza cu 2 ani, iar limita maxima a pedepsei se majoreaza cu 4 ani.
(4) Daca prin faptele prevazute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu cuprins intre 500.001 euro si 1.000.000 euro, inclusiv, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei se majoreaza cu 3 ani, iar limita maxima a pedepsei se majoreaza cu 7 ani.
(5) Daca prin faptele prevazute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, in echivalentul monedei nationale, limita minima a pedepsei se majoreaza cu 8 ani, iar limita maxima a pedepsei se majoreaza cu 12 ani.
(6) Tentativa se pedepseste.
Art. 8 - Constituie infractiunea de evaziune fiscala si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi:
a) - sustragerea de la efectuarea controlului prin nedeclararea, declararea fictiva sau declararea inexacta cu privire la sediul unei societati comerciale, la sediile subunitatilor sau la sediile punctelor de lucru, precum si la schimbarea acestora fara indeplinirea conditiilor prevazute de lege, efectuata in acest scop;
b) - efectuarea de investitii in active corporale fara a fi achitate sumele restante datorate bugetului general consolidat, pe seama acestora.
Art. 9 - (1) Sustragerea, substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Retinerea si nevarsarea de catre platitorii obligatiilor fiscale a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, in cel mult 30 de zile de la scadenta, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
Art. 10 - In cazul savarsirii infractiunilor prevazute la art. 4-9, instanta poate aplica una sau mai multe dintre urmatoarele masuri:
a) suspendarea activitatii persoanei fizice care are calitatea de comerciant, pe o durata cuprinsa intre 1 an si 3 ani;
b) suspendarea activitatii comerciantului persoana juridica pe o durata cuprinsa intre 1 an si 3 ani in conditiile prevazute la lit. a), ori de cate ori faptele prevazute la art. 4-7 au fost savarsite de reprezentantii acestora;
c) dizolvarea societatii comerciale si declansarea procedurii de lichidare ori de cate ori faptele prevazute la art. 4-7 au fost savarsite de reprezentantii acestora;
d) interdictia pentru comerciantul persoana fizica sau juridica de a participa la procedurile de achizitii publice sau de a avea acces la fondurile publice, inclusiv la cele comunitare, pe o perioada cuprinsa intre 1 si 5 ani;
e) interdictia de a mai avea calitatea de asociat, actionar, administrator sau director executiv in cadrul unei societati comerciale pentru o perioada de pana la 10 ani;
f) interdictia de a exercita acte de comert pentru o perioada de pana la 10 ani.
Capitolul IV
Cauze de reducere a pedepselor
Art. 11 - Daca in cursul urmaririi penale sau a judecatii, pana la pronuntarea hotararii de condamnare in prima instanta, inculpatul achita integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevazuta de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate.
Art.12 - Daca persoana condamnata in prima instanta pentru savarsirea unei infractiuni de evaziune fiscala si obligata la acoperirea prejudiciului cauzat, achita integral, in cursul judecatii in apel sau in recurs, sumele datorate, limitele pedepsei prevazuta de lege pentru fapta savarsita se reduc cu o treime.
Art.13 - Dispozitiile art. 10 si 11 nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune de evaziune fiscala intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei pentru care a beneficiat de reducerile de pedeapsa prevazute de lege.
Capitolul V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 14 - La pronuntarea hotararilor judecatoresti definitive de condamnare pentru infractiunile de evaziune fiscala prevazute de prezenta lege, instantele vor comunica Oficiului National al Registrului Comertului o copie a dispozitivului hotararii judecatoresti definitive, in vederea punerii in aplicare a masurilor prevazute de dispozitiile art.8.
Art. 15 - Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale se aplica in mod corespunzator.
Art. 16 - In cazul in care, ca urmare a savarsirii unei infractiuni, nu se pot stabili, pe baza evidentelor contribuabilului, sumele datorate bugetului general consolidat, acestea vor fi determinate de organul de control prin estimare. In acest caz trebuie avute in vedere toate datele si documentele care au relevanta pentru estimare. Estimarea consta in identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale. In situatiile in care, potrivit legii, organele fiscale sunt indreptatite sa estimeze baza de impunere, acestea vor avea in vedere pretul de piata al tranzactiei sau bunului impozabil, astfel cum este definit de Codul fiscal.
Art. 17 - La incadrarea faptei in functie de stabilirea prejudiciului cauzat prin savarsirea infractiunilor de evaziune fiscala se va tine seama de paguba produsa la data savarsirii faptei.
Art. 18 - Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 19 - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, cu modificarile ulterioare;
b) Articolul 280 din Legea 53/2003, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificarile ulterioare;
c) Articolul 188 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.