Aplicarea articolului 9, aliniatul 2 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 este una dintre marile teme ale anului 2005. Ea nu a intrat inca in dezbaterea publica, n
Aplicarea articolului 9, aliniatul 2 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 este una dintre marile teme ale anului 2005. Ea nu a intrat inca in dezbaterea publica, nu se regaseste in negocierile cu Fondul Monetar International sau pe agenda Programului Economic de Preaderare cu Uniunea Europeana. Este, insa, o tema care, dincolo de aspectele de natura financiara, ridica o problema de natura morala, si anume cea privind respectarea dreptului de proprietate. In baza Legii nr. 10/2001, pentru constructiile cu destinatie de locuinta preluate in mod abuziv si pentru cele care au fost demolate sau cele cu alta destinatie a caror restituire nu mai este posibila, masurile reparatorii au in vedere acordarea de titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare. Pana in acest moment beneficiarii prevederii respective sunt doar detinatorii unor titluri de valoare in limita unei sume ipotetice, pe care acestia nu le vad inca transformate in drepturi reale.
De curand, Agentia pentru Valorificarea Activelor Statului a emis Regulamentul pivind restituirea si atribuirea de actiuni in cadrul metodei de privatizare prin restituire, care stabileste procedura de restituire si atribuire de actiuni, in special modul in care detinatorii acestor titluri se pot adresa autoritatilor statului pentru a-si valorifica drepturile.
In aplicarea acestei legi trebuie preintampinate anumite riscuri. Cel dintai este acela ca Legea nr. 10/2001 sa nu se transforme intr-un fel de cuponiada, precum cea a anilor '90 si care a permis negocierea cupoanelor de privatizare la coltul strazii. Cel de-al doilea risc ar fi ca tranformarea titlurilor in actiuni sa nu creeze relatii privilegiate si care sa ofere anumitor detinatori de titluri accesul la solutii mai avantajoase din punct de vedere financiar, in dauna celor care stau frumos la rand si asteapta anunturile publice. Iar al treilea risc, din cauza unor oferte de plasament dezavantajoase, ar fi ca valoarea reala a titlurilor sa fie derizorie, anuland, practice, sensul legii.
Cel dintai lucru care ar trebui facut, inainte de declansarea actiunii de subscriere, este acela de a permite tranzactionarea pe bursa a acestor titluri nominative. Si in prezent titlurile se pot tranzactiona. Ele fiind nominative, tranzactiile se inscriu intr-un registru al Ministerului Finantelor Publice. Dar valoarea la care este stabilita tranzactia nu este o valoare de piata si ea poate dezavantaja pe vanzatorul neinformat si prea grabit sa obtina bani gheata. Singura modalitate in care acestor titluri li se ofera posibilitatea stabilirii unei valori de piata intr-un cadru reglementat, este utilizarea Bursei de Valori, ca loc de tranzactionare. Acesta este motivul pentru care in programul "Dezvoltarea pietei de capital din Romania" este inclusa, in cadrul diversificarii ofertei de produse financiare, posibilitatea tranzactionarii acestor titluri.
Tranzactionarea pe bursa a titlurilor nominative rezolva doar o problema partiala, si anume aceea a lichidizarii unor titluri, prin oferirea posibilitatii de concentrare a acestora in mainile celor care doresc sa le transforme in investitii. Bursa nu rezolva insa o problema de fond, si anume aceea a accesului real al acestor titluri la patrimoniul companiilor detinute de stat si la care se va putea face subscrierea. Cu alte cuvinte, aceste titluri sunt un fel de creante pe care statul trebuie sa le onoreze. In aceasta privinta, lucrurile nu sunt simple. Unele societati de stat sunt mai rentabile decat altele. Una este sa detii actiuni la o mina de carbune cu pierderi inevitabile, si alta sa detii actiuni la BCR sau la Petrom. De aceea, procesul de convertire a titlurilor nominative in actiuni trebuie gestionat cu precautie, pentru ca el sa nu se transforme intr-o buluceala, intr-un sir de privilegii pentru unii si de dezamagire pentru altii. E posibil sa se recurga la o solutie care sa duca la crearea unor societati de investitii financiare care sa reuneasca un numar mai mare de participatii la firme de stat, astfel incat sa se mentina egalitatea de sanse si sa se evite transformarea unor titluri in actiuni lipsite de valoare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.