Calatoriile in strainatate pentru cumparaturi au inceput sa devina o practica tot mai populara pentru un segment in crestere de turisti romani, destinatiile alese de acestia diversificandu-se in ultimii ani, o data cu cresterea veniturilor si a pretentiilor privind calitatea produselor. "Aproximativ 7.500-10.000 de romani pleaca anual din tara pentru cumparaturi. Ei cheltuiesc in medie 1.000 -1.500 de euro pentru cumparaturi, la care se adauga pretul pachetului turistic in sine (drum si cazare/masa), care variaza intre 200 de euro si 1.100 de euro", a declarat agentiei Mediafax secretarul general al Asociatie Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Mircea Draghici.
Pentru turistii romani, cele mai populare destinatii pentru shopping sunt Turcia (Istanbul), Emiratele Arabe Unite - Dubai, China, Marea Britanie (Londra), Franta (Paris), Grecia, Polonia (Varsovia), Austria (Viena), Italia (Milano), Ungaria (Budapesta), SUA (New York) si Thailanda. Perioadele de calatorie alese variaza in functie de locatie si sunt determinate de clasicele reduceri de preturi practicate de marile magazine. Ele sunt cuprinse in principiu intre lunile octombrie si martie ale anului urmator. Astfel, excursiile la Dubai sunt cautate mai ales intre 12 ianuarie si 12 februarie, Istanbulul este foarte popular la sfarsitul lunii februarie si inceputul lui martie, in timp ce cumparaturile la Viena sunt ideale in perioada sarbatorilor de Craciun. "Cred ca aceasta piata se va dezvolta cu un ritm anual de 10-15%, crestere sustinuta mai ales de scaderea pretului la transport si cazare", este de parere directorul firmei Cormoran Prod, Cornel Gaina. Aceasta parere este impartasita si de directorul executiv al agentiei CMB Travel, Roxana Balcescu, care estimeaza o crestere de 20% a numarului de romani care vor calatori in strainatate pentru cumparaturi in acest an. "Din ce in ce mai multi romani din categoria clasei de mijloc si peste considera perioadele de reduceri o buna investitie. Cred ca suma minima alocata pentru cumparaturi intr-o astfel de excursie este de 500 de euro. Imaginati-va insa ca poti sa-ti iei o garderoba pe un an de zile si atunci preturile la care ne raportam sunt de-a dreptul convenabile", a adaugat Balcescu. Potrivit reprezentantului CMB Travel, in orasele europene exista doua sezoane de ieftiniri - primul de la jumatatea lunii ianuarie pana la jumatatea lunii februarie si al doilea de la jumatatea lunii iulie pana la jumatatea lunii august. Desi nu exista o delimitare perfecta intre destinatiile externe din punct de vedere al produselor, clientii fideli ai cumparaturilor in strainatate prefera deja anumite orase pentru un anumit tip de shopping. De exemplu, Madridul este cunoscut ca destinatie de cumparaturi pentru incaltaminte ieftina si de calitate, Milano este capitala modei masculine, Amsterdam este preferat mai ales pentru cizme. In materie de electronice, Germania si Dubaiul sunt deja destinatii clasice, in timp ce Istanbul-ul este ideal pentru cei care doresc sa cumpere pielarie.
"Brazilia este binecunoscuta pentru preturile deosebit de mici la pietre pretioase, iar Malaiezia pentru preturile la produsele electronice si imbracaminte, cu 40-50% sub cele din Europa", a adaugat directorul CMB Travel. O destinatie interesanta, dar mai greu accesibila din cauza vizei, este New York, un oras faimos si pentru reducerile masive la electronice si imbracaminte. "Consider ca in anii viitori numarul romanilor care vor calatori special in aceste perioade de reduceri se va dubla, tripla sau chiar va deveni o practica in a calatori numai pentru cumparaturi", a mai spus Roxana Balcescu. In afara de romanii care calatoresc in strainatate cu scopul declarat de a face cumparaturi, exista si categoria mult mai larga a celor care incearca sa imbine utilul cu placutul in timpul concediului obisnuit.