Nevoia de a face bani din orice a devenit un adevarat mod de viata in tara noastra. Pirateria s-a transformat intr-o adevarata industrie si inca una infloritoare, spre disperarea comerciantilor. In ultimii ani, piata romaneasca a fost invadata de zeci de mii de produse contrafacute. La ora actuala, aproape ca nu exista domeniu neatins de piraterie, fenomenul contrafacerilor sufocand societatea contemporana. Romania se afla pe primele locuri intr-un clasament nedorit al tarilor in care produsele contrafacute sunt larg comercializate. In urma cu aproape doi ani si jumatate, inca de la infiintare, Asociatia Romana pentru Combaterea Contrafacerilor (ARCC) a initiat un amplu program de educatie civica prin editarea unor ghiduri cu instructiuni practice. De asemenea, a monitorizat cazuri de contrafacere prin identificarea lor in orice mod si elaborarea unor strategii si programe de aducere la cunostinta opiniei publice. In acelasi timp, "Revista Romana Anticontrafaceri", editata si distribuita gratuit de catre ARCC, s-a constituit intr-un alt instrument de lupta impotriva acestui flagel. La ora bilantului celor doi ani si jumatate care au trecut de la infiintare, Asociatia are cu ce se lauda.
De la inceput trebuie precizat faptul ca Asociatia nu se substituie organelor de ancheta si justitie, rezumandu-se la o monitorizare atenta si o semnalare a cazurilor de contrafacere. ARCC se doreste a fi vectorul major in mobilizarea eforturilor sectorului privat si de stat prin crearea unui parteneriat intre investitori, producatori, consumatori si autoritati, intr-o campanie sustinuta impotriva contrafacerilor. Asociatia a promovat proiecte de acte normative in acest domeniu si a sustinut campanii pentru educarea populatiei, cu scopul de a-l implica pe cetatean in aceasta lupta. Romanul trebuie sa cunoasca adevaratele dimensiuni ale pagubelor aduse economiei de retelele de falsificatori. Colaborarea ARCC cu Asociatia Romana Anti-Contrafacere REACT, Compania Nationala "Imprimeria Nationala" (CNIN) SA, cu institutii ce au ca obiectiv protejarea proprietatii intelectuale si industriale, protectia marcii, precum si cu Politia Economica, Garda Financiara, Directia Generala a Vamilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si alte entitati si-au demonstrat pana acum pe deplin eficienta. In cadrul a numeroase intalniri, seminarii si conferinte, ARCC si CNIN au promovat dialogul si colaborarea chiar intre organizatii patronale si organizatii ale consumatorilor. Dintre celelalte obiective ale acestei organizatii neguvernamentale care se autofinanteaza mai mentionam:
- acordarea de servicii de consultanta, relatii publice si servicii informatice persoanelor fizice si juridice in scopul identificarii contrafacerilor ori falsurilor;
- preintampinarea si stoparea acestui fenomen prin elaborarea unui sistem adecvat de securizare;
- initierea, dezvoltarea, sustinerea si promovarea unor proiecte si programe in cadrul unor cursuri de instruire precum si a altor activitati conexe;
- promovarea in randul populatiei a respectului pentru dreptul de autor si a sanctionarii oricaror incalcari ale acestuia prin comunicarea catre autoritatile competente atat a contrafacerii identificate cat si a autorului sau;
- acordarea de premii, burse si donatii persoanelor fizice si juridice ale caror scopuri si obiective sunt in spiritul identificarii si combaterii contrafacerilor;
- afilierea la organizatii si organisme nationale si internationale care au aceleasi obiective;
- certificarea sistemelor de management al calitatii in conformitate cu ISO 9001:2000, ISO 14000, QS 9000 si HACCP;
- efectuarea de expertize prin analiza fizico-chimica si mecanica in scopul determinarii autenticitatii si originii produselor expertizate.