Cercetatorii de la Universitatea California Los Angeles (UCLA) au anuntat ca au identificat o noua gena care controleaza modalitatea in care organismul uman produce si utilizeaza grasimile.
Dupa cum informeaza agentia de presa Xinhua, aceasta

Dupa cum informeaza agentia de presa Xinhua, aceasta gena, numita lipin, ar putea oferi o noua tinta pentru terapiile speciale in vederea controlului asupra obezitatii, a diverselor tipuri de diabet si a altor probleme legate de disfunctiile cauzate de problemele de greutate. "Lipin regleaza modalitatea in care organismul stocheaza sau arde grasimile. Descoperirile noastre sugereaza ca diferentele in nivelul lipin-ului au un rol important in greutatea oamenilor: unii sunt mai predispusi spre ingrasare decat altii, desi consuma acelasi numar de calorii", a declarat profesorul Karen Reue, coordonator al echipei de cercetare de la UCLA.
In 2001, Karen Reue a fost prima care a reusit sa izoleze lipin si sa faca o legatura intre aceasta gena si lipodistrofie - o dereglare aparuta in functiile organismului in urma careia acesta nu mai este capabil sa produca grasimi. De asemenea, ea a descoperit ca nivelul scazut de lipin in organism previne obezitatea genetica sau dobandita.

"Nivelul ridicat de lipin sprijina stocarea grasimilor"
In cadrul celui mai recent studiu in acest domeniu, profesorul Reue si colaboratorii sau au testat daca nivelul ridicat de lipin ar putea produce efectul contrar. Cercetatorii au efectuat acest experiment folosind mai multe grupuri de soareci. Doua dintre grupuri aveau o mutatie genetica ce conducea la marirea nivelului de lipin in tesutul gras, iar celalalt grup in tesutul muscular, iar al treilea grup era alcatuit din soareci fara modificari genetice. Dupa ce au fost hraniti timp de sase saptamani cu alimente cu un continut mare de grasimi, soarecii care aveau nivelul de lipin mai mare in tesutul muscular sau in tesutul gras au prezentat o crestere accelerata in greutate, dublu fata de soarecii obisnuiti.
"Soarecii cu un nivel ridicat de lipin in tesutul gras sau in cel muscular au devenit obezi foarte rapid, castigand mai mult decat dublu in greutate fata de soarecii normali, dupa ce fusesera supusi aceluiasi tip de dieta", se arata in raportul intocmit de cercetatori de la UCLA. Desi membrii ambelor grupuri de soareci au devenit obezi, cercetatorii au fost surprinsi sa observe ca gena a afectat tesuturile muscular si gras in mod diferit. In timp ce lipin-ul din tesutul gras influenteaza capacitatea celulelor formate de a stoca grasimea, lipin-ul din tesutul muscular afecteaza ritmul in care organismul consuma energia si arde grasimile. "Cand am crescut nivelul de lipin in tesutul muscular, celulele au ars carbohidratii inaintea grasimilor. Totusi, cand lipin-ul este absent, celulele ard grasimile inaintea carbohidratilor", a explicat profesorul Reue. "Am observat un efect diferit atunci cand lipin a actionat asupra tesutului gras; nivelul ridicat de lipin sprijina stocarea grasimilor, in timp ce lipsa de lipin previne formarea celulelor in acest tesut si, prin urmare, stocarea grasimilor", a mai declarat profesorul Reue. Astfel, soarecii cu un nivel ridicat de lipin in tesutul gras au luat in greutate din cauza faptului ca celulele lor au stocat mai multa grasime. In schimb, soarecii care aveau un nivel ridicat de lipin in tesutul muscular au devenit obezi pentru ca aceasta gena le-a afectat metabolismul, organismul lor arzand mai putine calorii decat in cazul soarecilor obisnuiti.
In contrast, experimentul realizat de cercetatorii americani a demonstrat ca soarecii cu deficiente de lipin au consumat mai multa energie pentru a efectua activitatile zilnice. Din cauza faptului ca lipin regleaza consumul de calorii in tesutul muscular, absenta lui a facut ca acesti soareci sa arda mai multe calorii pentru a indeplini aceleasi sarcini ca soarecii obisnuiti. "Studiul nostru sugereaza ca variatiile nivelului de lipin pot determina tendinta anumitor persoane de a se ingrasa, influentand modul in care organismul lor stocheaza sau arde grasimile", se mai arata in declaratia profesorului Reue.

Lipin, o tinta pentru tratamentele bolilor legate de excesul grasimilor
Inainte de efectuarea acestor studii, cercetatorii considerau ca obezitatea si pierderea masiva in greutate erau cauzate de o serie de schimbari produse in diferite gene. Dar acest experiment demonstreaza ca lipin este o gena unica ce poate regla nivelul de grasimi in organism de la o extrema la alta. Ca rezultat, ea ar putea prezenta o tinta pentru tratamentele bolilor care au legatura atat cu excesul, cat si cu insuficienta grasimilor in organism.
De asemenea, studiul arata ca nivelul de lipin ajuta celulele grase sa transforme glucoza mai eficient, conducand la un nivel mai scazut al zaharului in sange. Astfel, in timpul experimentului s-a constatat ca soarecii obezi, cu un exces de lipin in tesutul gras, aveau un nivel mai scazut de zahar in sange decat soarecii obisnuiti, cu un grad normal de lipin. Din cauza faptului ca obezitatea si lipodistrofia sunt asociate cu rezistenta la insulina si nivelul ridicat de zahar din sange, cercetatorii spera ca aceste rezultate sa conduca la descoperirea unor noi tratamente pentru diabet.

Curierul National