Daca ai masina se considera ca ai bani. Destui pentru a plati din ce in ce mai mult pentru luxul de a rula pe soselele din Romania, desi denumirea de drumuri se potriveste mai bine.
Totodata se mai considera ca ai si nervi de otel fie pentru
Daca ai masina se considera ca ai bani. Destui pentru a plati din ce in ce mai mult pentru luxul de a rula pe soselele din Romania, desi denumirea de drumuri se potriveste mai bine.
Totodata se mai considera ca ai si nervi de otel fie pentru a rezista cu stoicism la tentatia de a injura atunci cand trebuie sa schimbi amortizoarele ca pe bateriile de proasta calitate, fie pentru taria de a te umili in fata unui functionar public care-ti cere teancuri de acte pentru a-ti face marele favor de a incasa taxele si impozitele pe care le datorezi statului. Asa stand lucrurile ceea ce se intampla zilele acestea cu nou-introdusa taxa de drum, rovinieta, intra in logica fireasca a birocratiei balcanice.
Privit fenomenul din punctul de vedere al soferului totul pare bataie de joc. Judecand cu detasare... tot la fel se vede.
Spunem acest lucru deoarece este ilogic si mai ales injust sa platesti de doua ori pentru acelasi lucru. Soferul achita o taxa pe drumuri atunci cand achizitioneaza benzina si o alta taxa, in acest an, si anume rovinieta pentru drum. Banii stransi din rovinieta, si nu putini, dupa primele estimari cam 70 de milioane de euro, ne asigura oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania vor fi folositi doar pentru intretinerea si repararea drumurilor nationale.
Mai aflam ca sumele respective nu vor fi utilizate pentru constructia de autostrazi deoarece exista fonduri prevazute la bugetul de stat.
Pai daca banii nu sunt pentru constructia de noi autostrazi sau drumuri si doar pentru intretinere si reparatii atunci te intrebi la ce au fost folosite sumele obtinute din taxa de drum platita o data cu achizitionarea benzinei? Sa se fi evaporat in alte scopuri, bugetare desigur, caci benzina este volatila si buna la toate. Dovada ca soferul mai achita cate un cent la fiecare litru de carburant pentru a rezolva problemele bancare ale rafinariilor cu fosta Bancorex. Explicatiile de genul ca exista diferente intre taxa din benzina si cea din rovinieta in sensul ca cei din benzina se duc in reparatii iar cei din rovinieta sunt pentru... reparatii si intretinere sunt puerile.
Mai onest ar fi fost sa se recunoasca faptul ca la buget sunt necesare mai multe fonduri pentru scopul enuntat.
Ar fi fost mai simplu. Era majorata taxa din benzina fara a mai pune soferul sa stea la cozi interminabile cu un vraf de acte inutile sub brat. Totodata ar fi fost mai corect. Iata de ce spunem acest lucru. In mod normal platesti atat cat folosesti un lucru, iar consumul de carburanti este indicatorul ideal. Daca ai masina in curte si o scoti la plimbare din an in pasti nu prea este normal sa platesti drumurile tot anul. De exemplu un sofer care are in proprietate, pe langa masina de serviciu, sa-i spunem, si un automobil de epoca pe care il duce o data pe an la raliul de la Sinaia, de pilda, este obligat sa achite doua roviniete.
Nici explicatia ca prin noua taxa la taxa ne aliniem standardelor europene nu tine, caci este fortata. In tari precum Italia, Spania, Franta, Polonia, Cehia, Ungaria, Anglia etc., cu exceptia autostrazilor, nu exista taxe pentru folosirea drumurilor nationale.
Romania apare astfel ca un caz atipic. Pana cand aceasta anomalie va fi remediata soferii nu vor avea de ales caci vor plati bine, de doua ori pentru acelasi lucru.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.