Social 28 Iulie 2017 12:08
In contextul in care Ministerul Educatiei Nationale (MEN) intentioneaza sa demareze un nou proces de clasificare a institutiilor de invatamant superior, Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) a redactat analiza „Clasificarile universitare: intre utilitate si exercitiu de marketing universitar. Perspectiva studentilor”, prin care prezinta pozitia studentilor asupra acestui subiect.

Astfel, ANOSR considera necesara o noua clasificare a universitatilor, in vederea unei potentiale reasezari a sistemului de invatamant superior romanesc pe temelii solide si autentice, care sa conduca la o redefinire a ofertei educationale. De asemenea, o astfel de clasificare va trebui sa aiba impact si in modul de finantare a universitatilor si sa marcheze anumite restrictii in ceea ce priveste autorizarea si acreditarea anumitor tipuri de programe de studii, respectiv cicluri de studii, in cazul anumitor institutii de invatamant superior, in contextul in care universitatile ar trebui sa fie responsabile fata de studenti si de societate, respectiv realiste in conturarea misiunii si viziunii pe care o au, in functie de capacitatea institutionala existenta, contextul local si regional si anvergura disponibila.

Totusi, se refuza orice propuneri cu privire la stabilirea unor ierarhii/clasamente ale universitatilor sau ale programelor de studii, acceptandu-se doar impartirea acestora in diverse clase, in functie de misiunea pe care si-o asuma si anvergura dovedita. Avand in vedere ca un raport din 2016 a relevat faptul ca doar 20 de universitati din Romania, dintr-un total de 92 de institutii de invatamant superior evaluate, „reusesc sa treaca un prag minimal al vizibilitatii in clasamentele internationale ale universitatilor”, se considera ca orice demers de a intocmi clasamente ale universitatilor romanesti este lipsit de relevanta, fara a mentiona alte efecte negative printre care si potentialul efect de etichetare al absolventilor, respectiv a competentelor acestora, in functie de universitatea absolvita. Aceste efecte potentiale sunt extrem de daunatoare pentru studenti si absolventi, dar nu numai.

Sistemul de clasificare trebuie sa porneasca de la premisa ca principala misiune a universitatilor este aceea de a facilita procesul de educatie, iar indicatorii utilizati trebuie sa fie relevanti inclusiv pentru serviciile studentesti oferite de institutiile de invatamant superior. Orice activitati subsecvente, precum cercetarea, ce contribuie la acest deziderat, sunt importante, insa ponderea cea mai mare a indicatorilor analizati in acest proces trebuie sa abordeze aspecte referitoare la educatie.

Citeste si:
Cum se vor desfășura cursurile în universitățile din țară în acest...
Cum se vor desfășura...

Pentru „sanatatea” demersului, este foarte important ca rezultatele procesului de clasificare a universitatilor, precum si toate datele colectate pentru acest scop, sa fie accesibile intr-un mod transparent si usor de utilizat/procesat. In plus, modelul de publicare a rezultatelor sa fie accesibil tuturor celor interesati si sa permita utilizatorilor sa isi realizeze propriile ierarhii si clasamente, pornind de la propriile aspecte pe care le considera relevante sau utile, dar fara a exista ierarhii compozite care sa agrege toti indicatorii masurati.

In ceea ce priveste larga perceptie cu privire la aceste clasificari, ne exprimam dorinta de a se intelege faptul ca acest instrument nu este unul care masoara calitatea unei universitati, ci stabileste locul unei universitati intr-o anumita clasa, pornind de la anvergura si realitatile existente in mediul academic respectiv.

Citeste si:
Totul despre caroseria unei masini
Totul despre caroseria unei...

Reprezentantii studentilor trebuie sa fie parte activa a fiecarui pas facut in cadrul procesului de clasificare a universitatilor, iar printre indicatorii acestuia ar trebui sa se regaseasca si rezultatele unui sondaj national privind satisfactia studentilor.

Potrivit unui comunicat remis 9am, Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) se angajeaza sa participe in continuare activ in procesul de elaborare al unei viitoare metodologii privind clasificarea universitatilor. Propunerile realizate in acest sens reflecta rezultatul perceptiei studentilor cu privire la acest instrument, respectiv a experientei precedente. Reiteram faptul ca, in opinia noastra, scopul final al acestui proces este restructurarea Sistemului National de Invatamant Superior.

AICI puteti consulta intreaga analiza a ANOSR, cu titlul „Clasificarile universitare: intre utilitate si exercitiu de marketing universitar. Perspectiva studentilor”.

Citeste si:
Universitatea din Craiova revine la cursurile online pentru a...
Universitatea din Craiova...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.