Dezbaterea de miercuri va avea loc la sediul Ministerului Justitiei si va incepe la ora 10.00, iar la aceasta vor lua parte atat persoane fizice, cat si asociatii legal constituite.

Potrivit Ministerului Justitiei, timpul alocat fiecarei interventii este de trei minute pentru fiecare asociatie, respectiv participant individual.

In 15 mai, la ora 12.00, va fi organizata cea de-a doua dezbatere, la care urmeaza sa fie invitati "reprezentanti ai institutiilor si asociatiilor profesionale care isi desfasoara activitatea in domeniul infaptuirii justitiei, precum si ai organelor reprezentative ale profesiilor liberale din domeniul justitiei, interesate in aplicarea prevederilor cuprinse in proiectului de lege", precizau reprezentantii MJ.

"In temeiul dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata, Ministerul Justitiei supune dezbaterii publice Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.286/2009 privind Codul Penal, a Legii nr. 135/2010 privind Codului de Procedura Penala, pentru completarea articolului 31 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, precum si pentru completarea articolului 79 din Lege nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal”, anuntau, saptamana trecuta, reprezentantii Ministerului Justitiei.

In ceea ce priveste abuzul in serviciu, proiectul prevede inlocuirea sintagmei "indeplineste in mod defectuos" din articolul 297 al Codului penal cu sintagma "indeplineste prin incalcarea unei legi, a unei ordonante a Guvernului sau a unei ordonante de urgenta a Guvernului”, potrivit unei decizii a Curtii Constitutionale.

Astfel, articolul 297 va avea urmatorul cuprins: "(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste prin incalcarea unei legi, a unei ordonante a Guvernului sau a unei ordonante de urgenta a Guvernului si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.

Sintagma "raporturi comerciale" este si ea inlocuita

Proiectul de lege modifica si articolul 301 al Codului penal, inlocuindu-se sintagma "raporturi comerciale”, declarata neconstitutionala, cu sintagma "raporturi specifice celor dintre profesionisti”.

Citeste si:

Astfel, noua forma a articolului 301 ar fi urmatoarea: "(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv, ori pentru o alta persoana cu care, in ultimii cinci ani, s-a aflat in raporturi de munca ori in raporturi specifice celor dintre profesionisti, sau din partea careia a beneficiat, in aceeasi perioada, ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la cinci ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.”

Alte modificari vizeaza articolul 308 din Codul penal, privind infractiuni de coruptie si de serviciu comise de alte persoane.

Astfel, articolul 308 va avea urmatorul cuprins: "(1) Dispozitiile art. 289 - 292, 295, 297 - 300 si 304 privitoare la functionarii publici se aplica in mod corespunzator si faptelor savarsite de catre sau in legatura cu persoanele care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice dintre cele prevazute la art. 175 alin. (2) ori in cadrul oricarei persoane juridice. (2) Dispozitiile art. 301 privitoare la functionarii publici se aplica in mod corespunzator si faptelor savarsite de catre sau in legatura cu persoanele care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice dintre cele prevazute la art. 175 alin. (2). (3) In cazurile prevazute la alin.(1) si (2), limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime”, potrivit proiectului.

Proiectul de lege mai prevede ca pentru stabilirea si aplicarea legii penale mai favorabile nu este permisa combinarea prevederilor din legi succesive.

De asemenea, actul normativ face referire si la confiscarea extinsa, pentru transpunerea Directivei europene 2014/42/UE.

"Alineatele (1) si (2) ale articolului 112 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: (1) Sunt supuse confiscarii si alte bunuri decat cele mentionate la art. 112, cand fata de o persoana se dispune condamnarea pentru o fapta susceptibila sa ii procure un folos material si pentru care pedeapsa prevazuta de lege este inchisoarea de patru ani sau mai mare, instanta isi formeaza convingerea ca bunurile respective provin din activitati infractionale. Convingerea instantei se poate baza inclusiv pe disproportia dintre veniturile licite si averea persoanei. (2) Confiscarea extinsa se dispune asupra bunurilor dobandite de persoana condamnata intr-o perioada de cinci ani inainte si, daca este cazul, dupa momentul savarsirii infractiunii, pana la data emiterii actului de sesizare a instantei” , se arata in proiectul publicat pe site-ul Ministerului Justitiei.