Fabrica de machete de trenuri de la Arad, singura de acest fel din Romania, livreaza vagoane, locomotive si accesorii pentru colectionari din toata lumea, ajungand la vanzari de peste patru milioane de euro pe an, iar comenzile au crescut inainte de sarbatori.

Producatorii spun ca machetele nu sunt simple jucarii, ci piese de colectie care copiaza in cele mai mici detalii garnituri feroviare, iar noile modele sunt computerizate si manevrabile prin telefon.

Fabrica de trenulete detinuta la Arad de compania austriaca Modelleisenbahn a fost infiintata cu mai bine de un deceniu in urma si a pornit la drum cu 20 de angajati, acum avand peste 280. Criza economica din preajma anului 2010 nu a afectat acest domeniu, pasionatii dovedindu-se dispusi sa renunte la alte cheltuieli cand e vorba de a mai adauga un vagon, o locomotiva sau un accesoriu in colectie, iar cifra de afaceri a fabricii aradene a crescut de la un an la altul.

”Modelismul feroviar este o forma de expimare artistica, iar cei care au aceasta pasiune nu tin cont de cheltuieli. Este un hobby mai scump decat altele, dar colectionarii de trenulete sunt in general oameni foarte atenti la detalii. Ei cauta copii fidele, fiind dispusi sa plateasca preturi destul de mari pentru puterea de cumparare a romanilor“, spune una dintre cele doua directoare ale fabricii din Arad, Romina Moldovan.

Compania austriaca produce la Arad trenulete din marcile Roco si Fleischmann. Intr-un an livreaza peste 120.000 de locomotive, 700.000 de vagoane si 3.000.000 de componente, precum sine, figurine si alte accesorii. Acestea ajung intr-un depozit central din Slovacia, de unde sunt livrate in peste 50 de tari de pe toate continentele.

In Romania, exista un punct de distributie la Bucuresti, insa piata locala nu este foarte dezvoltata in acest sector, conform reprezentantilor fabricii. Astfel, principalii clienti sunt din tari in care puterea de cumparare este mare, precum Germania, Austria, Elvetia, Marea Britanie si Franta.

”Principalii clienti sunt comercianti de modele feroviare, dar si furnizori de jucarii sau lanturi de magazine”, spune Romina Moldovan, conform News.ro.

Compania mai are cateva unitati de productie in Europa, insa fabrica de la Arad este singura care are produse finite, restul fiind furnizori de componente pentru unitatea din Romania.

O locomotiva poate costa 500 de euro, iar un set complet 1.200

Conform statisticilor companiei, beneficiarii finali ai machetelor nu sunt copii, cum s-ar putea crede, ci persoane cu varste cuprinse intre 40 si 70 de ani.
Citeste si:
„Se caută angajați, ofer recompensă”. Lucrătorii unei fabrici din...
„Se caută angajați, ofer...

”Este vorba despre colectionari, pentru ca produsele noastre sunt replici exacte ale trenurilor adevarate. Pasionatii sunt majoritatea barbati cu venituri medii si bine pregatiti din punct de vedere academic”, spune Bianca Dolha, cea de-a doua directoare a fabricii aradene.

Tocmai pentru ca machetele nu sunt considerate jucarii si respecta detaliile trenurilor adevarate, preturile nu sunt accesibile oricui. Un vagon se vinde cu 15 pana la 100 de euro, iar o locomotiva cu 40 pana la 500 de euro. Un set complet, respectiv o locomotiva, cateva vagoane, sine, macaze si alte accesorii poate costa 1.200 de euro.

”Modelele sunt deosebit de complexe si pot contine sute de piese de dimensiuni foarte mici. Prelucrarea lor este pretentioasa, de la iprimarea motivelor pe carcase pana la montajul final. E nevoie de cinci angajati pentru a se monta o locomotiva completa. Produsul finit este verificat bucata cu bucata si suspus testelor de rezistenta inainte de ambalare”, mai spune Bianca Dolha.

Trenuletele din generatia noua se pot conecta la alte dispozitive

Inainte de sarbatori, fabrica aradeana are comenzi mai mari, pentru ca trenuletele ajung cadouri nu doar pentru pasionati, ci si pentru copii. Compania are o gama de produse care se adreseaza celor mici, insa aceste trenulete nu sunt la fel de complexe ca cele de colectie din punct de vedere al detaliilor.
Citeste si:
Ministrul Sănătății: Cei din generația mea mergeau la mare cu...
Ministrul Sănătății: Cei din...

Si cum tehnologia ”smart” a luat avant, nici acest domeniu nu a fost ocolit. Compania a adus invovatii pentru unele modele de trenulete, care au fost echipate cu cipuri si programe ce permit conectarea la telefonul inteligent sau la tableta.

”Comenzile pot fi controlate prin dispozitivele smart, iar pe ecranul acestora se poate urmari ceea ce ar vedea un mecanic de locomotiva in timpul mersului, pentru ca exista montata o camera in miniatura”, a spus Bianca Dolha.

Fabrica a devenit punct de atractie pentru copii

Directorii fabricii de trenulete de la Arad au lansat un program de tip ”porti deschise”, dupa ce au primit numeroase cereri de la scoli pentru ca elevii si prescolarii sa viziteze liniile de productie.

”Cu timpul s-a dus vestea ca exista aceasta fabrica in oras, iar copiii sunt curiosi si au cerut la scoala sa fie adusi aici. Pentru copii este fascinant sa vada cum carcasele si sutele de piese marunte sunt montate si devin replici are trenurilor adevarate. Avem insa si adulti care ne solicita sa viziteze fabrica, chiar recent a fost la noi un colectionar din Australia”, spune Romina Moldovan.

Investitiile depasesc cinci milioane de euro

Cand a fost inaugurata, in 2006, investitia in prima hala, de o mie de metri patrati, a fost de 500.000 de euro, iar de-a lungul anilor suprafata de productie a fost extinsa prin inchirierea a trei noi hale. Acum, spatiile de productie insumeaza 4.400 de metri patrati, la care se adauga o sala pentru servit masa cu 150 de locuri si vestiare.
Citeste si:
REPORTAJ: Am condus Mazda CX-60 pe cele mai periculoase drumuri din...
REPORTAJ: Am condus Mazda...

Investitia totala in fabrica aradeana depaseste 5.000.000 de euro, dar reprezentantii companiei spun ca au planuri de dezvoltare.

Anul trecut, fabrica a avut vanzari de peste patru milioane de euro, iar in 2015 vanzarile s-au situat la 3,4 milioane de euro.

Colectionarii spun ca cel mai mult cumpara de pe internet

Chiar daca au fabrica in Arad, colectionarii cumpara modele de pe internet, de la alti pasonati, pentru ca nu gasesc intotdeauna ce cauta in magazine.

Unul dintre aradenii colectionari este Codrin Vranau, care a primit primul trenulet electric de la tatal sau cand avea doar trei ani.

”Am construit impreuna o diorama cu materialele si cunostintele din 1984... Anii au trecut, prioritatile s-au schimbat si trenuletele au disparut din viata mea pana in 2008, cand am vazut un start-set la un prieten. De atunci a reinceput totul. Sute de vagoane si zeci de locomotive au facut parte din colectia mea”, spune aradeanul.

Citeste si:
#StaiAcasă și bucură-te de filme emblematice la AMC
#StaiAcasă și bucură-te de...

Codrin Vranau a fost coorganizator la trei mari expozitii de modelism feroviar din Arad, unde si-a prezentat piese din colectie, avand peste o mie de vizitatori pe zi.

”Cand vezi ochii copiilor cum se lumineaza si se umplu de bucurie in fata trenuletelor in miscare, iti dai seama ca ai facut ceea ce trebuie. Pentru acest hobby, ai nevoie de multa rabdare, pasiune, timp si... bani. Dar cand reusesti sa gasesti intamplator vagonul pe care l-ai cautat zi de zi timp de opt luni, pe toate site-urile posibile, te simti de parca ai castigat Oscarul”, spune Codrin Vranau.

Colectionarului ii place sa construiasca diorame feroviare, ”in special cu materiale home made, pentru ca antreneaza foarte mult imaginatia si cunostintele tehnice”.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.