Unii dintre soferi, adusi in Occident din tari sarace de firme din Europa de Est, se plang ca salariile lor sunt de pana in trei lire sterline (3,44 euro) pe ora, scrie BBC, potrivit News.ro.

Ei se plang, de asemenea, ca nu pot trai in tarile occidentale in care muncesc. Unul a declarat ca se simte ”ca un prizonier” in cabina camionului sau. Ikea s-a declarat ”intristata de marturiile” soferilor.

Soferii cu care a stat de vorba, precizeaza BBC, sunt angajati ai unor firme de transport cu sedii in Europa de Est, platite sa transporte bunuri Ikea.

Emilian, sofer roman, petrece 4 luni pe an in cabina camionului

Soferul roman Emilian petrece pana la patru luni pe an in camion. Aici doarme, mananca si se spala. El transporta bunuri destinate Ikea in intreaga Europa de Vest, iar cel mai recent a fost in Danemarca.

El spune ca salariul de acasa este, in medie, de 477 de euro pe luna (420 de lire sterline).

Un sofer danez poate castiga un salariu mediu lunar de 2.200 de euro (1.900 de lire sterline).

Potrivit reglementarilor europene, unui sofer detasat temporar de acasa i se ”garanteaza” ”salariul minim” si conditiile din tara in care este trimis. Insa companiile pot exploata lacune in legislatie.

Emilian este angajat al filialei slovace a societatii norvegiene Bring si este platit ca si cum ar munci in Slovenia, in pofida faptului ca nu munceste niciodata in aceasta tara.

El le-a aratat jurnalistilor de la BBC unde doarme - intr-un sac de dormit in partea din spate a cabinei.

Potrivit legislatiei europene, soferii trebuie sa petreaca 45 de ore de odihna in afara cabinelor, insa unele guverne intarzie sa implementeze aceste prevederi.

Soferul roman spune ca nu-si permite sa doarma altundeva, deoarece primeste 45 de euro (40 de lire sterline) diurna, o suma cu care ar trebui sa-si acopere cazarea la hotel si mesele.

In timpul saptamanii, el gateste si mananca pe marginea drumului. Emilian spune ca aceste conditii il fac sa se simta ”ca un prizonier, ca o pasare in colivie”. ”Nu este bine pentru soferi, nu este sigur pentru alte persoane de pe drum. Este posibil sa (provoace) accidente”, spune el.

Sa vina si sa traiasca o saptamana cu mine. Sa manance ceea ce mananc eu. Sa vada ce se intampla in realitate cu vietile noastre”, declara romanul pentru BBC cand este intrebat daca are un mesaj pe care vrea sa-l transmita Ikea.

Dupa cateva luni petrecute pe drum, se urca intr-un minibuz catre Slovacia.

Angajatorul sau, Bring, spune ca este responsabilitatea lui Emilian sa faca pauze si ca se poate intoarce acasa oricand doreste.

Fara apa curenta la toaleta

Emilian nu este singur, scrie BBC, care precizeaza ca a putut sa vada si alte contracte ale altor muncitori, care lucreaza pentru unii dintre cei mai mai antrepenori ai Ikea, prin care sunt platiti cu salarii mici la nivelul din Europa de Est, in varii perioade, de mai multe luni, in Europa Occidentala.

Citeste si:

Este clar ca acest mod de a trata soferii este larg raspandit”, scrie BBC, care adauga ca acest lucru nu se intampla doar in lantul de aprovizionare al Ikea, ci si in cele ale altor marci de renume din domeniul produselor de uz casnic.

La Dortmund, in Germania, soferii isi pun la uscat hainele in fata celui mai mare centru de distributie Ikea. Unul isi prepara un piure de cartofi pe rezervorul de carburant. Nu exista toalete si nici apa curenta.

Soferi din Republica Moldova spun ca sunt platiti cu un salariu mediu lunar de 150 de euro (130 de lire sterline) de catre angajatorul lor.

Antreprenori Ikea, dati in judecata

Impotriva unora dintre antreprenorii Ikea exista deja cateva procese pe rol. In Olanda, un tribunal a stabilit luna trecuta ca Brinkman, care livreaza flori Ikea in Marea Britanie si Scandinavia - incalca legea.

Tribunalul a stabilit ca salariul soferilor ”nu este conform” cu legislatia olandeza.

Judecatorul a catalogat conditiile oferite soferilor drept ”inumane” si contrare legislatiei europene.

Edwin Atema, de la sindicatul FNV, declara ca el crede ca Ikea cunoaste conditiile in care traiesc soferii.

Ucraineni, moldoveni, polonezi scot mobila din Ikea, ei ating mobila. Ikea este angajatorul economic al acestor muncitori aici. Ea are multa putere. Ikea are in mana instrumentul cu care sa schimbe modelul de afaceri intr-o clipita”, spune el.

Reprezentanti ai unui sindicat, Federatia Internationala a Lucratorilor din Transport (ITF), s-au intalnit in mai multe randuri cu reprezentanti ai Ikea, anul trecut, pentru a discuta acest subiect, insa negocierile s-au incheiat in noiembrie.

Ikea s-a declarat "intristata" de cele dezvaluite de BBC

Ikea a declarat ca ia ”foarte in serios” ceea ce au declarat soferi pentru BBC si ca este ”intristata de marturii”.

Gigantul afirma ca le impune ”exigente stricte” furnizorilor sai in ceea ce priveste salariile, conditiile de munca, respectarea legislatiei in domeniu si ii auditeaza in mod regulat pentru a verifica daca se conformeaza.

Un numar tot mai mare de companii straine de transport sunt prezente in Marea Britanie. Ele lucreaza pentru sute de companii, inclusiv Ikea.

Intr-un popas pentru camioane, la Immingham, in Lincolnshire, un sofer polonez spune, sub protectia anonimatului, ca ”petrecem mult timp in halte in care nu sunt toalete, dusuri, facilitati”.

Munca este platita un pic mai bine decat ceea ce as primi in Polonia, insa aceasta viata nu e buna. Eu o fac pentru familia mea”.

Companii britanice de transport se tem ca vor fi afectate de dumping din cauza unor companii care ar putea sa incalce legislatia. ”Observam mult mai multe camioane straine care, sincer, nu respecta programul soferilor si reglementarile cu privire la siguranta rutiera”, declara Jack Semple, de la Road Haulage Association.

Exista un risc in domeniul sigurantei rutiere, iar Trezoreria pierde o avere. Ei trebuie sa se sesizeze asupra acestui lucru, deoarece retaileri britanici cunoscuti si alte companii recurg tot mai mult la aceste firme din cauza ca sunt ieftine”.