Social 6 Mai 2016 10:46
Campania pentru alegerile locale din 5 iunie, care se vor desfasura intr-un singur tur, incepe vineri si dureaza 30 de zile, fiind pentru prima data cand romanii nu vor mai fi asaltati de afisajul stradal de mari dimensiuni si vor fi vaduviti de traditionalele fulare, geci, caciuli sau galeti.

Legea referitoare la campania electorala interzice competitorilor politici sa utilizeze in campania electorala care debuteaza vineri bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare directionale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasa, publicitate pe vehicule.

In campanie sunt permise afise electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura; afisele electorale prin care se convoaca o reuniune electorala vor avea 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura si vor fi amplasate in locurile speciale pentru afisaj, materiale de propaganda electorala audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuala, publicitate in presa scrisa, materiale de propaganda electorala online, brosuri, pliante si alte materiale tiparite.

Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 25.000 lei. Potrivit reglementarilor in vigoare, in campania electorala candidatii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, precum si cetatenii au dreptul sa-si exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare prin mitinguri, adunari, utilizarea televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de informare in masa, noteaza MEDIAFAX.

In timpul campaniei electorale se asigura candidatilor, in mod nediscriminatoriu, spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii, care pot fi amplasate la sediul primariei, in scoli, universitati, case de cultura, camine culturale si cinematografe.

Citeste si:
Candidații propuși la CCR vor fi audiați în Comisia juridică
Candidații propuși la CCR vor...

Este interzisa organizarea actiunilor de campanie electorala in unitatile militare, precum si in spatiile din scoli si universitati in perioada de desfasurare a cursurilor. "In campania electorala se interzice folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ura si intoleranta. In sensul prezentei legi, prin discurs care instiga la ura si la discuriminare se intelege atat discursul, cat si mesajele de propaganda electorala exprimate in forma scrisa sau prin viu grai care incita, promoveaza sau justifica ura rasiala, xenofobia, antisemitismul, alte forme de ura bazate pe intoleranta sau orice alta forma de discriminare", se arata in lege.

Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de candidati ori un anumit candidat se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi, insa nu intra in aceasta categorie bunurile cu valoare simbolica, inscriptionate cu insemnele unei formatiuni politice.

Citeste si:
Ludovic Orban a anunțat primul termen la Curtea de Apel în procesul...
Ludovic Orban a anunțat...

In campania electorala, competitorilor electorali le este interzisa achizitionarea, oferirea, distribuirea sau darea, in mod direct sau indirect, a pixurilor, a canilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a sepcilor, a caciulilor, a fularelor, a sacoselor, a pungilor, a umbrelelor, a galetilor, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a tigarilor si a altor produse asemanatoare.

Potrivit prevederilor legale, primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca, prin dispozitie, locuri speciale pentru afisaj electoral, care trebuie sa fie situate in zone frecventate de cetateni, fara stanjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective.

Citeste si:
PSD cere anchetă pe motiv că premierul ar folosi resurse...
PSD cere anchetă pe motiv că...

Este interzisa utilizarea de catre un partid politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent a locurilor speciale de afisaj electoral astfel incat sa impiedice folosirea acestora de catre alt competitor electoral.
Afisajul electoral este permis si in alte locuri decat cele speciale numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, dupa caz, al detinatorilor.

Organele de ordine publica sunt obligate sa asigure integritatea panourilor si a afiselor electorale. Sunt interzise afisele electorale care combina culori sau alte semne grafice astfel incat sa evoce simbolurile nationale ale Romaniei ori ale altui stat.

Legea stabileste ca sunt contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 600 lei la 1.000 lei distrugerea, deteriorarea, murdarirea, acoperirea prin scriere sau in orice alt mod a listelor electorale, a platformelor-program afisate sau a oricaror alte afise ori anunturi de propaganda electorala, precum si afisarea mijloacelor de propaganda electorala in alte locuri decat cele permise.

Citeste si:
Orban: Trădarea conducerii PNL și a lui Iohannis a lăsat alegătorii...
Orban: Trădarea conducerii...

Pentru campania electorala partidele politice, aliantele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si candidatii independenti trebuie sa aiba mandatari ai candidatilor sau reprezentantilor acestora, care trebuie sa fie experti contabili sau contabili autorizati ori trebuie incheiate contracte pentru asistenta de specialitate. Mandatarii financiari trebuie sa se inscrie pana vineri la Autoritatea Eletorala Permanenta, potrivit unui ghid de finantare a campaniilor pentru alegerile locale.

Mandatarii financiari raspund in solidar cu partidul sau candidatul in legatura cu legalitatea operatiunilor financiare din timpul campaniei, organizeaza evidenta operatiunilor financiare, efectueaza plati din contul bancar pentru campanie.

Competitorii electorali pot deschide conturi bancare pana la inceputul campaniei, dar doar dupa ce isi inregistreaza mandatarii financiari la AEP.

Mandatarii financiari coordonatori deschid pentru partid un cont bancar central pentru campania electorala, depun in timpul campaniei electorale lista conturilor bancare utilizate si declara la AEP, in termen de 5 zile de la data efectuarii transferului, fondurile care au fost primite in contul bancar central pentru campania electorala si fondurile pe care le-a transferat din contul central in conturile judetene sau de sector.

Mandatarii financiari teritoriali deschid pentru partid conturi bancare pentru campania electorala la nivel judetean, la nivel de sector/la nivelul municipiului Bucuresti, depun contributiile candidatilor in conturile bancare deschise pentru campania electorala pe care le si verifica, efectueaza operatiunile de plati din contul bancar deschis pentru campania electorala la nivelul sau de competenta si restituie candidatilor, in termen de 120 de zile de la data alegerilor, sumele rambursate si sumele necheltuite.

Suma maxima care poate fi depusa in contul bancar central pentru campanie este de 2.205.000 lei. Fondurile obtinute in afara campaniei, dar are sunt transferate in contul bancar al campaniei trebuie declarate la AEP in cel mult cinci zile de la data transferului si pot fi folosite doar dupa ce sunt declarate. Subventii de la bugetul de stat nu pot fi transferate in contul de campanie.

Donatiile pot fi primite doar de la persoane fizice si nu pot depasi 210.000 lei, iar cele mai mari de 10.500 de lei pot fi primite doar prin transfer bancar.

Autoritatile, institutiile, regiile autonome, companiile nationale, sindicatele, cultele religioase sau asociatii ori fundatii de alta nationalitate nu pot finata campania electorala. De asemenea, persoanele fizice sau juridice care nu au cetatenia romana nu pot finanta campania si nu se pot primi donatii decat in bani.

Campania pentru alegerile locale pentru toate posturile de televiziune si de radio incepe vineri 6 mai si se incheie vineri 3 iunie, la ora 07.00 potrivit unei decizii a Consiliului National al Audiovizualului pe aceasta tema, in care sunt stabilite conditiile in care se desfasoara campania.

Astfel, toti candidatii sau reprezentantii acestora au acces gratuit si in mod egal la toate cele 198 de posturi care au notificat CNA pe tema listelor de emisiuni electorale si a intervalului de timp pentru difuzarea acestor emisiuni. CNA obliga posturile sa pastreze si sa puna la dispozitia sa, la cerere, inregistrarile emisiunilor timp de 30 de zile dupa comunicarea rezultatelor, insa in situatii litigioase privind alocarea timpilor de antena posturile trebuie sa dovedeasca faptul ca au oferit acces corect tuturor competitorilor electorali.

In acest caz, faptele se constata si sanctiunile se aplica de catre Consiliul National al Audiovizualului, care se autosesizeaza sau poate fi sesizat de catre cei interesati.

Decizia CNA detaliaza tipurile de emisiune pe care posturile le pot realiza si difuza in timpul campaniei, adica emisiuni informative, in care pot fi difuzate informatii tehnice referitoare la campanie si despre candidati, acestea putand fi extinse cu 15 minute si difuzate oricand. De asemenea, posturile pot difuza emisiuni electorale cu activitati si programe ale candidatilor, iar transmisiile in direct trebuie sa se incadreze in timpii de antena stabiliti pentru fiecare candidat; aceste emisiuni trebuie marcate si pot fi difuzate de luni pana vineri. Totodata, posturile pot difuza emisiuni de dezbateri electorale, cu cel putin doi candidati sau reprezentanti, insa pot face emisiunea in cazul in care unul dintre cei doi candidati nu onoreaza invitatia daca este mentionat acest lucuru la inceputul emisiunii; dezbaterile trebuie marcate cu "emisiune de dezbatere electorala" si pot fi difuzate oricand.

Candidatii sau reprezentantii lor nu pot modera, produce, realiza emisiuni pe care posturile sa le difuzeze si au acces doar la tipurile de emisiuni detaliate in document, exceptie facand candidatii care se exprima pe tema functiei publice pe care o detin. De asemenea, posturilor le este interzisa difuzarea informatiilor false referitoare la sistemul electoral si tehnica votarii.

Candidatii sau reprezentantii acestora pot administra proportia in care timpii de antena care le-au fost alocati sunt impartiti intre emisiuni in direct si inregistrate. "In cadrul emisiunilor electorale si de dezbateri electorale este interzisa combinarea de culori, semne grafice sau sunete care sa evoce simbolurile nationale ale Romaniei ori ale altui stat", prevede documentul CNA.

Consiliul National al Audiovizualului a decis ca spoturile publicitare sa fie difuzate de televiziunile comerciale doar in timpul emisiunilor electorale, in calupuri separate, cu mentiunea ca nu pot fi difuzate spoturi cu un candidat in timpul alocat altui candidat. Spoturile trebuie sa respecte Constitutia, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor, sa nu faca afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane sau "moralei publice" si sa nu incite la ura sau discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala sau etnie. Posturile publice pot difuza spoturi in timpii de antena acordati competitorilor electorali. De asemenea, posturile sunt obligate sa difuzeze spoturi informative referitoare la alegeri dupa spoturile electorale.

Posturile de televiziune si radio pot difuza televoturi sau anchete facute pe strada, dar cu mentiunea ca nu sunt reprezentative pentru opinia publica, pentru un grup social sau etnic. Sondajele de opinie prezentate trebuie insotite de numele institutiei care a facut sondajul, data realizarii si metodologia, dimensiunea esantionului si marja maxima de eroare, cine l-a comandat si cine l-a platit.

Dupa finalul campaniei electorale, cu 48 de ore inainte de inceperea votarii si pana la incheiere, posturile nu mai pot difuza sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada, spoturi electorale, sa aiba invitati in emisiuni candidati sau reprezentanti ai acestora sau comentarii referitorare la desfasurarea campaniei, candidatilor si reprezentantilor.

In sfarsit, in ziua votarii, pana la inchiderea urnelor, posturile nu pot difuza sondaje la iesirea de la urme, comentarii referitoare la candidati si reprezentantii lor ori indemnuri de vota sau de a nu vota un candidat sau un partid.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.