Social 25 Martie 2016 09:00
Departamentul pentru Situatii de Urgenta (DSU) din cadrul Ministerului de Interne, condus de secretarul de stat Raed Arafat, a trimis miercuri seara, la cabinetul premierului Dacian Ciolos un raspuns la observatiile facute in Raportul Corpului de Control al Guvernului, privind tragedia din Colectiv.

Surse din Guvern au confirmat pentru MEDIAFAX ca premierul a primit miercuri seara un raport realizat de Departamentul pentru Situatii de Urgenta ca raspuns la observatiile facute in Raportul Corpului de Control al Guvernului privind tragedia din Colectiv.

Mai exact, DSU cere anumite clarificari, spre exemplu privind nivelul de dotare al serviciilor de ambulante, despre care raportul Corpului de Control spune ca sunt „insuficiente chiar si raportat la interventia in situatii obisnuite”.

„DSU cere clarificari pe ceea ce este in raport, este de acord cu unele observatii, ceea ce este un semn bun, deja au inceput si ei sa implementeze niste propuneri, insa la cateva observatii obiecteaza, argumenteaza. Legat de ambulanta, aici are intrebari, remarca din raportul Corpului de Control e generala, ca dotarea nu e corespunzatoare (masini vechi si personal putin). Cu asta nu este de acord, dar cred ca aici e o neintelegere si o vom clarifica, si intreaba la inceputul raspunsului daca in Raportul Corpului de Control face referire in general sau la interventia din Colectiv”, au declarat surse din Guvern pentru MEDIAFAX.

De asemenea, in legatura cu reprosul supravietuitorilor si al familiilor victimelor privind refuzul lui Arafat pentru interventia ambulantelor private, „acestea au fost la miezul noptii, cand deja pacientii fusesera transportati la spitale”, au explicat sursele din Guvern, deci nu se poate vorbi de un refuz.

„Au venit tarziu, dar poate nu am fost suficient de clari, e o legenda care nu se confirma din analiza, ambulantele private nu le-a intors nimeni din drum, erau deja foarte multe utilaje si au plecat, politistii de acolo au notat cine a venit, dar nu mai era nevoie, nu mai erau pacienti la acea ora sau erau deja foarte multe ambulante. Ambulantele private au preluat un alt rol in seara aceea, si anume preluarea celorlalte apeluri de interventie din oras, deci au fost foarte implicate, dar din linia a doua”, au mai declarat sursele din Guvern.

Citeste si:
Explozii uriașe la o stația GPL din Crevedia. O persoană a decedat
Explozii uriașe la o stația...

De asemenea, in urmatoarele 10 zile, Guvernul va adopta un plan de actiuni menit sa corecteze la nivel legislativ si institutional aspectele semnalate in Raportul Corpului de Control.

„Vrem sa ducem discutia in zona profesionala, din pacate in zona media s-a inflamat pro si contra Arafat. Raportul Corpului de Control nu e pro sau contra Arafat, chiar daca il mentuineaza indirect. Raportul a fost partea I, in etapa a doua urmeaza sa primim informatii si dupa aceea va exista un plan de actiuni pe care premierul il va agrea si va fi aprobat in Guvern in urmatoarele zile. Acesta e calendarul estimat. Focusul planului de actiuni este pe proceduri, pe legislatie, pe pregatirea dotarii, sa ne uitam unde pot fi finantarile, nu se refera la persoane, nu sunt analize pentru a schimba persoane, se fac analize pe partea institutionala”, au mai declarat pentru MEDIAFAX surse din Guvern.

Citeste si:
Raportul „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli...
Raportul „Educația privind...

Raed Arafat a postat si un mesaj pe contul sau de Facebook referitor la raspunsul trimis la Guvern. „Referitor la raspunsul la raportul Corpului de Control al Guvernului, am dat ieri seara din partea DSU, un raspuns documentat, tehnic, la aspectele care am considerat ca trebuiesc clarificate. Nu vreau sa se inteleaga prin faptul ca raspund la unele aspecte ca ar exista o problema, intre mine si domnul Priministru cum incearca unii sa insinueze. Era normal sa raspund sefului corpului de control in mod institutional. Urmeaza sa afisam raspunsul integral, cu anexele, in mod public pentru a da celor interesati posibilitatea sa inteleaga punctul nostru de vedere in ce priveste unele aspecte din raportul corpului de control. Acest demers este unul normal si nu inseamna ca sunt in conflict cu cineva din punctul meu de vedere!”, a scris Arafat pe Facebook.

Citeste si:
Noi vești despre dosarul Colectiv. Instanța vrea să reaudieze doi...
Noi vești despre dosarul...

In Raportul Corpului de Control scrie ca „interventia de urgenta in urma incendiului de la clubul Colectiv din Bucuresti din seara de 30 octombrie 2015 a fost in mare marte o actiune necoordonata, cu elemente de improvizatie a autoritatilor, aspect cauzat in principal de lipsa de exercitii in caz de urgente majore, neconcordante in legislatie si baza materiala deficitara”. In privinta activitatii Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU) condus de Raed Arafat, raportul Corpului de Control spune ca „a manifestat deficiente”.

De asemenea, „cu toate ca cel putin unul dintre apelurile primite continea elemente care aratau existenta unei situatii foarte grave, Planul Rosu de Interventie nu a fost declansat imediat ci dupa parcurgerea unor etape, prevazute in legislatia in vigoare, care pot fi descrise ca fiind birocratice, in conditiile in care aceeasi legislatie permite si mecanisme mai rapide de interventie pentru alte situatii de urgenta”. Astfel, Planul Rosu de Interventie a fost declansat la ora 22:50, la 18 minute de la primele apeluri la numarul unic de urgenta si la 7 minute de la momentul infromatiilor primite de la echipajele aflate la locul interventiei”.

Citeste si:
Verificări la sânge după tragedia din Cariera Jilț. Ministrul...
Verificări la sânge după...

Vizavi de baza materiala a Serviciului de Ambulanta Bucuresti-Ilfov si numarul personalului, Raportul spune ca „au fost si sunt insuficiente chiar si raportat la interventia in situatii obisnuite, element in masura sa afecteze grav capacitatea de interventie a acestei structuri. La aceasta se adauga nivelul scazut al salariilor personalului medical din cadrul SABIF, ceea ce determina plecarea acestuia catre alte state. Astfel, la data de 30.10.2015, Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov dispunea 182 de ambulante, din care 152 se aflau in stare de functionare. Din numarul de ambulante functionale, la data de 30.10.2015, 76% erau foarte vechi si in situatie de casare. Conform legislatiei si raportat la numarul populatiei, declarate statistic la nivelul municipiului Bucuresti si al judetului Ilfov, la data de 30.10.2015, Serviciul de Ambulanta Bucuresti-Ilfov ar fi trebuit sa functioneze cu un numar de 1.740 de angajati, dar acesta functiona cu un numar de 868 de persoane, avand astfel un deficit de 50,11%”

De asemenea, Corpul de Control al Primului-ministru „a constatat ca inca din primele faze ale interventiei au fost luate masuri in vederea instalarii posturilor medicale avansate, dar, ulterior, resuscitarea victimelor a avut loc in conditii improprii, direct pe asfalt.”

„Ambulantele private nu au fost solicitate la interventia de la clubul Colectiv, dar au fost utilizate in noaptea de 30.10.2015 pentru a deservi alte urgente medicale de pe raza municipiului Bucuresti, preluand astfel sarcina pe care ambulantelor entitatilor publice nu o mai puteau asigura”.

De asemenea, Raportul Corpului de Control mai recomanda ca pe viitor, Mecanismul de protectie civila al Uniunii Europene sa fie activat, acolo unde situatia o impune, ceea ce nu s-a intamplat in noaptea de 30 octombrie 2015.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.