Cristian Mungiu atrage atentia, printr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, asupra cinematografelor inchise de curand in Bucuresti si a lipsei unei strategii la nivel national care pune in pericol existenta unor festivaluri si soarta filmelor independente.

"Cred ca e de datoria mea, acum, sa va atrag atentia ca nu suntem niciodata prioritatea dumneavoastra. Nici macar ultimii pe lista. Si nu e «fair» (corect, n.r.), domnule ministru", afirma Cristian Mungiu in scrisoarea deschisa transmisa vineri ministrului Culturii.

Pornind de la salile Studio, Patria si CinemaPRO din Bucuresti, care insumeaza peste 350 de locuri si care au fost inchise in urma promulgarii legii care interzice activitatile in cladirile cu risc seismic, regizorul Cristian Mungiu spune ca acestea adunau public "atat cat a mai ramas pentru film romanesc, european si non-mainstream-hollywoodian".

"Foarte mult public pentru asemenea filme n-a mai ramas - dupa ce, in ultimii 25 de ani, din ratiuni de management catastrofal si de privatizari dubioase, s-a distrus incetul cu incetul intreaga retea de peste 600 de sali de cinematograf pe care o aveam in 1989. Odata cu ea a disparut iremediabil si un intreg public pentru care cinematograful insemna o sala mica, apropiata de casa, unde mergi special ca sa vezi un film anume - si nu mall-ul unde te duci sa mananci un hamburger si sa mai vezi lume, iar, daca tot esti acolo, intri la multiplex sa vezi si un film care se intampla sa se dea la ora aia", mai scrie Mungiu in documentul remis MEDIAFAX.

Regizorul este de parere ca inchiderea acelor sali, "de vreme ce erau in pericol sa cada la primul cutremur", este o decizie buna, dar ridica intrebarea: "Ce facem mai departe?"

De cealalta parte, potrivit consilierului de comunicare al ministrului Culturii, singura institutie in subordinea ministerului incadrata in clasa I de risc seismic - pericol public este cinematograful Studio din Bucuresti, care apartine Arhivei Nationale de Film (ANF).

"Conform unei analize, exista o singura institutie in subordinea Ministerului Culturii incadrata in clasa I de risc seismic - pericol public: Sala Studio (cinematograf), apartinand Arhivei Nationale de Film (ANF)", a declarat acesta pentru MEDIAFAX .

"Am citit cu invidie ca Guvernul s-a reunit in sedinta extraordinara pentru a gasi o solutie pentru Teatrul Nottara, de asemenea inchis. Presedintele insusi s-a oferit, intr-un gest simbolic, sa gazduiasca spectacole de-ale teatrului la Cotroceni, semn ca problema il preocupa. Foarte frumos. Am citit apoi ca, in sfarsit, a devenit o prioritate pentru Guvern sa ia in calcul construirea unei noi sali de concert pentru festivalul Enescu. Extraordinara initiativa, desi pentru concerte exista Ateneul, Sala Palatului si multe alte spatii. Dar fara indoiala ca o sala noua le va fi de folos. De asemenea, pentru Teatrul National s-au gasit fonduri pentru o restaurare ampla. Si pentru Opereta la fel. Intrebarea mea, domnule ministru, este: cand va deveni si cinematografia o prioritate pentru decidentii politici din Romania?", mai noteaza regizorul in scrisoarea sa.

Citeste si:
Ciolacu: Prioritatea noastră este să luăm măsuri care să apere...
Ciolacu: Prioritatea noastră...

De asemenea, regizorul atrage atentia ca, in ultimii 15 ani, cinematografia a castigat cele mai mari premii posibile la cele mai prestigioase festivaluri din lume, generand multe comentarii pozitive despre Romania.

"Cinematografia a fost partea vie, activa, sincrona, moderna a exprimarii artistice romanesti. A oferit Institutelor Culturale Romane o alternativa mai vie la traditionalele expozitii de ii, oua incondeiate si calusari. Cred ca in aproape fiecare tara exista o saptamana de film romanesc si mai toate festivalurile mari de cinema au organizat o retrospectiva tematica despre cinematografia romana in acesti ultimi ani", subliniaza Mungiu.

"Si atunci de ce, domnule ministru? De ce suntem tratati la categoria si altii? Ce ar mai trebui sa facem ca sa devenim si noi la un moment dat o prioritate?", adauga acesta, spunand ca cineastii nu reprezinta genul de artisti cu capul in nori.

Citeste si:
15 cele mai bune filme romanesti din ultimii 20 de ani
15 filme romanesti din...

"In 2007, vazand ca nu am cum sa-mi distribui filmul cu care castigasem Palme d'Or ("4 luni, 3 saptamani si 2 zile", n.r.), pentru ca pur si simplu nu mai erau sali, am organizat o caravana - ca la inceputurile cinematografiei - si am colindat tara in lung si in lat ca sa arat filmul. Am sperat ca initiativa mea va servi ca exemplu si ca autoritatile vor intelege situatia si vor lua masuri. Insa nu s-a intamplat altceva decat ca am setat un trend. Astazi, aproape fiecare cineast roman are propria lui casa de productie, a devenit si propriul sau distribuitor, organizeaza un festival sau duce filme prin tara intr-o caravana si asa mai departe. Dar nu putem inlocui lipsa de infrastructura", scrie Cristian Mungiu.

Regizorul mai spune ca aceasta initiativa nu poate "compensa la nesfarsit lipsa de initiativa a statului". "Nu va asteptati de la noi sa construim si sali, retele de sali, asta e prea mult - nu mai tine de organizare si initiativa, tine de o politica culturala, de un plan pe termen lung, implica o strategie", adauga acesta.

Citeste si:
Ministrul Culturii salută organizarea maratonului de vaccinare în...
Ministrul Culturii salută...

In acest sens, Mungiu explica faptul ca un astfel de program a fost elaborat in urma cu mai bine de zece ani si inmanat, in numele unui grup de cineasti, aproape fiecaruia dintre predecesorii lui Vlad Alexandrescu in functie, dar "fara nici un rezultat". "N-a existat niciodata vointa politica sa fie pusa in practica. Ministrii Culturii, chiar si cei cei care isi doreau sa schimbe cate ceva, au ramas prea putin in functie. Sau nu existau fonduri. In sfarsit, n-a fost niciodata momentul potrivit, prioritatile au fost mereu si mereu altele", declara Mungiu in scrisoarea sa.

"Mi se reproseaza astazi, domnule ministru, ca nu am folosit mai bine momentul 2007 - cand am primit toate decoratiile posibile si imposibile de la autoritatile romane care se mandreau ca se realizase o performanta internationala. In locul lor, ar fi trebuit sa cer mai ferm niste masuri concrete. Pentru comunitate. Legate de cinemateca, de sali, de legislatie, de toate lucrurile care au mers din prost in mai prost pana am ajuns unde suntem acum: fara vreo sala valida de proiectie intr-un oras care, ca si celelalte competitoare din Romania, se viseaza capitala culturala, fara sa aiba macar un cinematograf de calitate", isi incheie Cristian Mungiu scrisoarea deschisa.

Citeste si:
Cele 4 scenarii propuse de ministrul Culturii pentru accesul la...
Cele 4 scenarii propuse de...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.