Cineastul Thomas Ciulei cere MC elaborarea unui plan de restaurare a filmelor din patrimoniul national, ca ele "sa nu se piarda", si o reevaluare a performantei producatorilor, iar in cazul unui raspuns pozitiv ar putea reveni asupra interdictiei de difuzare a filmelor sale si ale tatalui sau.

Regizorul si producatorul Thomas Ciulei a declarat, duminica, la Cluj-Napoca, intr-o conferinta de presa, ca in Romania sunt multe filme care trebuie restaurate, insa acest lucru nu se intampla, transmite corespondentul MEDIAFAX.

"Avem in Romania o situatie grava cu patrimoniul national, avem foarte multe filme care trebuie restaurate si nu se restaureaza nimic. Sper ca discutia care s-a lansat in urma interzicerii filmelor tatalui meu in Romania sa duca la o discutie generala despre cum sau ce trebuie sa facem ca patrimoniul nostru sa nu se piarda, trebuie sa ne apucam, de urgenta, de restaurarea unor filme. Ministerul Culturii trebuie sa elaboreze un plan care sa aiba la baza analiza patrimoniului national si al inceperii restaurarii acestuia, fiindca avem foarte multe filme bune si nu s-a restaurat nimic in ultimii 25 de ani, iar acest lucru trebuie sa se schimbe, pentru ca, in curand, va fi prea tarziu. Trebuie sa salvam ce este de salvat, cat mai este timp", a spus Ciulei.

El a afirmat ca filmul "Padurea spanzuratilor", regizat de tatal sau, Liviu Ciulei, este intr-o stare mai buna decat "Morometii", dar 40 de minute din negativul original de camera lipsesc, fiind numai "in copie".

"A fost o initiativa de restaurare in urma cu cativa ani, care s-a pierdut din cauza dezinteresului CNC in ceea ce priveste restaurarea acestui film. Din pacate, nici in prezent CNC nu considera ca «Padurea spanzuratilor» trebuie restaurat, ceea ce mi se pare o situatie catastrofala, dar si mai catastrofala este directia in care mergem. Directorul CNC a spus ca nu sunt cereri de restaurare, dar ce se intampla cu filmele unde nu mai este regizorul sau operatorul si nu se mai fac cereri, raman in arhiva sa le manance umezeala si sobolanii?", s-a intrebat Thomas Ciulei.

Citeste si:
Nottara, in pericol sa-si suspende activitatea
Nottara, in pericol sa-si...

In ceea ce priveste interdictia de difuzare a filmelor sale, Thomas Ciulei a spus ca cea mai recenta pelicula a sa, "2+2", a avut o singura proiectie in Romania, sambata, in cadrul Festivalului International de Film Comedy Cluj, deoarece mai trebuie sa primeasca bani.

"Am decis sa retrag filmele mele si ale tatalui meu, pe motive diferite. Am produs, in ultimii ani, doua filme, ambele finantate de TVR, care a intarziat enorm de mult cu platile. La «2+2» mai are plati de facut. Totusi, noi am terminat filmul, dar din cauza intarzierilor am fost suspendat sa particip la concursuri doi ani si nu mi se dau ultimele doua transe. In Legea Cinematografiei se spune ca TVR trebuie sa cofinanteze, ei nu s-au tinut de contracte, noi am terminat filmele si, totusi, suntem penalizati, ceea ce nu este corect. CNC trebuie sa ne sprijine, pe noi, producatorii, ar trebui sa ma dea ca exemplu, cineva care a intampinat dificultati mari de la alta institutie a statului totusi a terminat filmul. Eu sunt penalizat si mi se pare inadmisibil un astfel de comportament", a subliniat Ciulei.

Citeste si:
Ministerul Culturii reia procedura de includere a Rosiei Montana
Ministerul Culturii reia...

El a cerut Ministerului Culturii o reevaluare a performantelor fiecarui producator care a fost dat in judecata de CNC pentru a se vedea daca acestia si-au facut treaba si si-au indeplinit obligatiile.

"Sa se vada daca au avut la dispozitie toti banii de care au avut nevoie pentru film, sa se vada daca cei care nu si-au indeplinit munca, adica au luat bani si nu au facut nimic, si atunci sa fie penalizati. Dar cei care au facut toate eforturile pentru ca filmele sa fie gata, cum este «2+2», sa primeasca si ultima transa de bani. Adica CNC sa fie un sprijin pentru producatori si nu un organism care ii desfiinteaza. Eu nu pot sa difuzez filmul «2+2», fiindca am de platit drepturile de autor, nu pot sa lansez un film in sala fara plata drepturilor de autor", a explicat cineastul.

Thomas Ciulei a mentionat ca, in cazul in care cele doua solicitari facute Ministerului Culturii vor fi indeplinite, va reveni asupra deciziei de interzicere a difuzarii filmelor sale si ale tatalui sau in Romania.

Citeste si:
USR someaza Ministerul Culturii sa ia masuri urgente pentru...
USR someaza Ministerul...

"Eu nu am niciun interes sa interzic niciun fel de film. Am o obligatie fata de spectatori sa se vada aceste filme, numai ca nu am alte arme cu care sa pot sa ma bat in aceasta situatie. Aceasta decizie de interzicere a proiectiei filmelor in Romania am luat-o numai sa atrag atentia asupra situatiei filmelor din patrimoniul national si asupra nedreptatii care se face unor producatori", a aratat Thomas Ciulei.

Thomas Ciulei a participat, sambata seara, la unica proiectie din Romania a celui mai recent film al sau "2+2", care a avut loc la Cinematograful "Florin Piersic", in cadrul Festivalului International de Film Comedy Cluj.

Festivalul are loc in perioada 16 - 25 octombrie.

Regizorul si producatorul Thomas Ciulei a decis la sfarsitul lunii septembrie ca, din 19 octombrie, sa nu mai acorde dreptul de difuzare publica in Romania a filmelor sale si ale tatalui sau, Liviu Ciulei, din cauza "atitudinii destructive a Centrului National al Cinematografiei".

Citeste si:
USR solicita Ministerului Culturii sa nu comaseze muzeele din Capitala
USR solicita Ministerului...

"Sunt mostenitor unic al drepturilor de autor pentru filmele lui Liviu Ciulei si autor pentru ale mele, astfel, am tot dreptul. Este decizia mea si, pana acum, nu au fost incalcari decat in ceea ce priveste site-urile pe care au fost link-uri", spunea acesta.

Exceptie de la aceasta "masura extrema", cum o numea, vor face proiectiile in institutiile de invatamant.

"Am fost nevoit sa ajung la aceasta masura extrema in urma atitudinii destructive ale Centrului National al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei si a tratamentului discriminatoriu si destructiv legat de productiile mele", nota Thomas Ciulei in comunicatul transmis.

Acesta explica faptul ca, in 2008, Liviu Ciulei a declarat ca, in cazul unei restaurari a filmului "Padurea Spanzuratilor", isi dorea ca aceasta sa fie facuta "la cele mai inalte exigente". Sansa s-a ivit in acelasi an, cand Fundatia World Cinema Foundation, infiintata de Martin Scorsese, a dorit sa ofere un proiect de restaurare a filmului "Padurea Spanzuratilor", in valoare de peste 200.000 de euro.

Dezinteresul Centrului National al Cinematografiei (CNC) pentru gasirea solutiilor de a sustine aceasta laudabila initiativa pe plan intern a dus la retragerea ofertei facute de World Cinema Foundation, pierzandu-se astfel o sansa uriasa de a resuscita un film al carui suport original, pelicula, incepe sa-si atinga durata maxima de viata.

O soarta identica a avut-o si filmul "Valurile Dunarii", mai spunea Thomas Ciulei, a carui restaurare finantata de Groupama Group, in 2010, s-a lovit de aceeasi indiferenta din partea CNC. Prin acest comportament, Centrul National al Cinematografiei incalca grav obiectivele formulate in art. 2F din legea cinematografiei - "protejarea, dezvoltarea, si punerea in valoare a patrimoniului cinematografiei nationale".

Anca Mitran, directorul CNC, declara, in 30 septembrie, referitor la faptul ca Thomas Ciulei a acuzat "atitudinea destructiva" a Consiliului, ca problemele se vor rezolva cel mai simplu in instanta, precizand ca filmele tatalui acestuia, Liviu Ciulei, sunt in patrimoniul national.

Thomas Ciulei a produs, in perioada 2010 - 2013, filmele "Matei Copil Miner", de Alexandra Gulea, si "2+2", in regie proprie, care au beneficiat de o parte din finantare din partea Televiziunii Romane. Potrivit regizorului si producatorului, institutia, in urma dificultatilor financiare, nu si-a onorat la timp obligatiile asumate prin contract, lucru care a dus la depasirea perioadei contractuale de predare a filmelor la CNC de catre firma producatoare Europolis Film, care a intrat in faliment.

"Acesta este marul discordiei - faptul ca nu i se acorda celelalte transe. Contractul a expirat in martie 2013, astfel, nu exista suport legal si nu putem face asta. Semnand contractul de productie, trebuia sa isi asume clauzele. Acestia sunt bani publici si exista fiscalitate. In plus, avea in lege instrumente sa suspende sau sa prelungeasca acest contract, dar nu a facut-o", declara Anca Mitran, directorul general al CNC.

Liviu Ciulei (nascut pe 7 iulie 1923, la Bucuresti, si decedat 24 octombrie 2011, la München) a studiat teatrul, la Conservatorul Regal de Muzica si Teatru din Bucuresti, iar apoi arhitectura. A debutat ca actor in 1946, jucand rolul lui Puck in "Visul unei nopti de vara" la Teatrul Odeon din Capitala. Ulterior s-a alaturat echipei Teatrului Municipal din Bucuresti, actualul Teatru Bulandra, unde a debutat ca regizor in 1957, punand in scena "Omul care aduce ploaia" de Richard Nash. Liviu Ciulei, descris de Newsweek drept "una dintre cele mai indraznete si provocatoare figuri ale scenei internationale", a fost numit, de altfel, director onorific al Teatrului Bulandra, in semn de apreciere pentru creatia sa artistica.

Cariera spectaculoasa a lui Liviu Ciulei include peste 20 de filme, la care a lucrat in calitate de regizor, actor sau scenarist, precum si numeroase spectacole de teatru, unde si-a pus semnatura ca regizor, scenograf sau actor, aceste productii fiind recompensate de-a lungul timpului cu distinctii prestigioase.

Filmografia sa include, alaturi de unul dintre titlurile care au marcat istoria cinematografiei romanesti, "Padurea Spanzuratilor", si "Valurile Dunarii" (1959) si "Eruptia" - debutul sau in regia de film, din 1957.

Despre scena finala a filmului "Padurea spanzuratilor", Liviu Ciulei spunea, cu cateva luni inainte de a muri, ca este cea mai buna pe care a filmat-o vreodata. "Padurea Spanzuratilor" a primit, in anul 1965, premiul pentru regie la Festivalul de la Cannes.

"Valurile Dunarii", cel de-al doilea film semnat de Liviu Ciulei, a fost recompensat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary, in 1960.

Printre distinctiile obtinute de Liviu Ciulei se mai numara premiul UNITER, in 1996, Premiul de Excelenta UNITER, 2001, premiul de excelenta in cinematografia romana, 2002.

Experientei de regizor, actor, scenograf si scenarist i s-a adaugat cea de director artistic, Liviu Ciulei ocupand aceasta pozitie, timp de zece ani, pentru Teatrul "Bulandra" din Bucuresti, dar si pentru Teatrul "Tyrone Guthrie" din Minneapolis.

De asemenea, Liviu Ciulei, tatal regizorului de film Thomas Ciulei, a fost profesor de teatru la doua universitati prestigioase, Columbia University si New York University, dar si membru de onoare al Ordinului Arhitectilor.

Thomas Ciulei, in varsta de 50 de ani, a urmat studii de cinematografie la Munchen si New York. A regizat si produs filme, punand un mare accent pe documentare.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.