Urcarea in tren din Gara Miercurea Ciuc, cu peron la aproape un metru de scara trenului - tras de maini din vagon sau catarat pe lazi

Gara din Miercurea Ciuc, localitatea de resedinta a judetului Harghita, candva cocheta ca oricare alta statie CFR din orasele de munte, nu a fost reparata de zeci de ani. Acum, in sala de asteptare sufla vantul prin geamurile lipsa, banchetele vechi sunt rupte si, din loc in loc, scaunele lipsesc.

Pe peroanele deteriorate de langa sine, calatori nemultumiti asteapta trenul, privind lung la banderolele albe inscriptionate "greva" pe care le poarta angajatii CFR.

"Multe ar trebui refacute in gara asta. Pe vremuri, zeci de ghivece cu flori atarnau deasupra peronului, ca la Sinaia, aveam ceas si pe peron, dar si in salile de asteptare - erau doua pentru clasa I si pentru clasa a II-a - gara era frumoasa, dar, daca ani la rand nu au facut nimic, arata cum vedeti acum: banchete rupte, ferestre fara geam, peroane cu asfaltul mancat de vreme, buruieni de o jumatate de metru langa sine si nimeni nu le curata", spune Imre Emeric, un barbat intre doua varste care si-a condus sotia la gara.

Sotia lui este "ingrozita" ca trebuie sa urce in tren, mai ales ca de la peron pana la prima scara a vagonului sunt 70 de centimetri. "E greu, iar daca am bagaje, e si mai greu. Distanta de la peron la scara trenului este foarte mare, trebuie sa rog pe cineva sa-mi urce bagajele, apoi ma apuc bine de bare si ma trag, pur si simplu, in tren. Nu e usor", spune femeia.

O persoana in varsta a reusit sa se urce in tren dupa ce a fost trasa de ambele maini de un tanar din vagon, un barbat mai corpolent a fost impins din spate de cei de pe peron, iar o turista care trebuia sa ajunga la Budapesta a avut noroc cu acarul.

"Chiar astazi am ajutat o femeie care nu a putut sa se urce in «Korona», trenul international. Trebuia sa cautam la un bar o lada de plastic, sa se urce intai pe ea si apoi pe scara trenului, ca altfel nu se putea", explica acarul.

Nu o data, calatorii nemultumiti s-au adresat ofiterilor de la Politia Transporturi Feroviare (TF) din gara Miercurea Ciuc.

"Au reclamat ca nu se pot urca in tren, niciodata in scris, numai verbal. Noi nu ii putem ajuta, ii trimitem la seful garii, el are competenta in astfel de situatii. Probleme sunt, oamenii in varsta sau cei bolnavi urca numai cu ajutor si, de regula, vin cu scaunele de acasa dupa ei. O data, eram de serviciu, am iesit, asa cum ne cere regulamentul, si am vazut cum o femeie si-a rupt piciorul cand a coborat din tren, a suferit o fractura deschisa si a fost transportata la Spitalul de Urgenta din oras", spune Alexandru Moldovan, ajutor sef la Postul de Politie TF Miercurea Ciuc.

Seful statiei CFR Miercurea Ciuc, Cornel Rosu, recunoaste ca gara are nevoie urgenta de reabilitare si ca peroanele trebuie sa fie ridicate la inaltimea standard, dar spune ca nu sta in puterea lui sa aprobe fondurile necesare renovarii si modernizarii.

"Am facut mai multe rapoarte de necesitate ultimii ani, cel mai recent in luna august, in care am specificat necesitatea remedierii acestor neajunsuri, dar aprobarile de fonduri pentru reabilitarea garii nu le dau eu. Pot sa va spun doar ca aceste probleme vor fi rezolvate odata cu obtinerea aprobarii finantarilor necesare, mai mult nu va pot spune. Solicitati informatii la Biroul de Relatii cu Presa de la Bucuresti", spune Cornel Rosu.

El sustine ca la biroul sau nu au fost depuse pana acum reclamatii de la calatorii nemultumiti, care "probabil nu stiu ca pot face asta". Ajunsi in tren, calatorii se plang de "mizerie", de faptul ca vara nu este aer conditionat si iarna vagoanele nu sunt incalzite mereu, spunand ca nu merita banii pe care ii platesc pe bilet, iar nemultumirea lor e sporita de greva de avertisment a angajatilor CFR.

"De ce fac greva? Sa ne ofere intai conditii decente de calatorie. Maresc pretul biletelor odata la cateva luni, desi nu s-a schimbat nimic, trenurile sunt de pe vremea comunismului, banchetele din compartimente sunt jalnice, circulatia este un dezastru, mereu avem intarzieri, ba ca se lucreaza la sine, ba isi gasesc ei o multime de justificari. Nimeni nu-i poate intelege", afirma Bodor Albert.

Si Parcul "Elisabeta" al garii este neingrijit de multa vreme, fiind napadit de buruieni si de tufe de maracini, iar pasajul care traverseaza, in subteran, liniile ferate este plin de fecale.

Dupa numeroase reclamatii primite de la locuitori, Primaria Miercurea Ciuc spune ca a inceput discutii cu reprezentantii Regionalei CFR Brasov, sa gaseasca solutia legala de a se putea implica in curatarea si intretinerea acestora, propunand sa ia in concesiune aceste spatii. Insa regionala a fost de acord doar cu incheierea unui contract de inchiriere la metru patrat si, in urma calculelor, a stabilit o suma de aproximativ 9.000 de lei pe care primaria ar trebui sa o plateasca lunar, ca parcul si pasajul subteran ale garii sa arate civilizat.

La doi ani de la aceste discutii, parcul "Elisabeta", care in urma cu 25 de ani era un spatiu de recreere placut, in asteptarea trenului, cu banci si vaze uriase pline cu flori, este salbatic si de nerecunoscut. Potrivit statisticilor CFR, in gara din Miercurea Ciuc se inregistreaza cel mai mare trafic de calatori din tara, raportat la numarul de trenuri care o tranziteaza.

Gara din Miercurea Ciuc este si principala poarta de intrare a sute de mii de turisti din toata lumea, la pelerinajul de Rusaliile catolice, cel mai mare din Europa Centrala si de Sud-Est.

Cu toate acestea, fondurile permit un contract de salubrizare pentru numai doua persoane - doua femei care lucreaza in schimburi, o zi una si celalata in ziua urmatoare, care trebuie sa asigure curatenia in gara, in birouri si in sala de asteptare, la casele de bilete si la Informatii, matura peroanele, golesc cosurile de gunoi, sterg geamurile, fac curat la grupul sanitar si taie biletele de un leu pentru calatorii care folosesc toaletele.

Presedintele Organizatiei Sindicatului Independent din Miscare (OSIM) CFR Harghita, Cosmin-Sorin Miclos, sustine ca la CFR Calatori si la CFR Marfa "ar mai fi fonduri", iar la CFR Infrastructura sumele avute la dispozitie in acest an nu au fost cheltuite, "la rectificarea bugetara fiind returnate Ministerului de Finante".

"CFR Infrastructura castiga banii din tariful de utilizare platit de toti operatorii feroviari si din inchirierea spatiilor. Pe langa faptul ca garile sunt goale, nu vine nimeni sa inchirieze spatiile; dar si daca ai incerca sa vii sa inchiriezi un spatiu, iti tranteste un pret de Bucuresti. Nu poti sa ceri aici, in Miercurea Ciuc, o chirie cum o ceri in Brasov sau in Bucuresti. Si daca ai vrea sa faci ceva sa aduci banul, nu te lasa. Mai mult de atat, nici nu le mai inchiriaza terenurile agentilor economici care au activitati pe terenul CFR, cum ar fi chioscuri sau altele", spune Cosmin-Sorin Miclos.

Citeste si:

In gara din Miercurea Ciuc, chiria pentru un metru patrat este, in medie, de 20-25 de lei, variind in functie de specificul agentului economic.

"Daca este florarie, pretul poate sa scada, daca este bar, creste. Daca inchiriezi 40 de metri patrati, acolo ai, cu TVA, 1.200 de lei numai chiria. Dar nu ai utilitatile, trebuie sa ti le faci: apa sa ti-o tragi singur, la curent trebuie sa te bransezi singur", explica Miclos.

Statisticile arata ca, din 2009 pana in 2012, la gara din Miercurea Ciuc se obtineau numai din chirii aproape 30.000 de lei pe luna, in vreme ce anul acesta abia s-au adunat 8.000 de lei lunar, scrie MEDIAFAX.

De doua luni, insa, CFR Infrastructura nu mai inchiriaza spatiile din gari agentilor economici si nu mai prelungeste contractele existente, pe motiv ca "este domeniu public si Regionala nu are atributii" in acest sens.

Cosmin-Sorin Miclos, care este si impiegat la statia CFR Sancraieni, recunoaste ca multe dintre nemultumirile "indreptatite" ale calatorilor sunt si ale angajatilor CFR.

El povesteste ca nimic nu s-a schimbat in sistemul feroviar in ultimele patru decenii: dotarile si sistemele de operare pe care lucreaza sunt vechi din anii 1970, iar alte gari sunt intr-o situatie si mai proasta decat cea din Miercurea Ciuc.

"Este un dezastru. Sunt gari unde nu este curent, nu este apa curenta, canalizare, nici grupuri sanitare. Eu, la gara din Sancraieni, nu am curent din 2005, am o priza si iau curentul din linia de contact, de la ea imi alimentez sistemul de operare si un bec, sa vad noaptea", explica Miclos.

In biroul impiegatului, unde este panoul de pe care sunt controlate intrarile si iesirile trenurilor din gara, Miclos are un telefon vechi la care, atunci cand suna, abia apuca sa raspunda: "Alo, aici gara Sancraieni", pentru ca piese din receptorul aparatului incep sa cada.

Potrivit acestuia, de la Bodoc (judetul Covasna) si pana la Sancraieni, in Harghita, cu exceptia statiunii Baile Tusnad, nicio statie CFR nu are curent electric (Bodoc, Malnas, Bixad, Tusnad Sat, Sansimion si Sancraieni), iar unele dintre ele nu au nici apa potabila, canalizare si toalete amenajate.

"La Bodoc, de exemplu, lucreaza numai femei. In camp, le-a facut compania un gard inalt de doi metri, sa nu intre ursul, lucreaza la lumanare, ca-n Evul Mediu, bariera o ridica manual, cu manivela, si daca le este frig, taie lemne si le baga in soba, sa se incalzeasca. Nu este de vina regionala (CFR Brasov - n.r.), ci compania, statul", spune liderul sindical.

La Madaras, cladirea garii, ajunsa intr-o stare avansata de degradare, sta sa cada. Romania are una dintre cele mai lungi infrastructuri feroviare din Europa, dar viteza este la nivelul Indiei

Specialistii sustin ca Romania se poate mandri cu una dintre cele mai dezvoltate infrastructuri din Europa, ca intindere, lungimea totala a liniilor de cale ferata depasind 22.000 de kilometri. Viteza medie de circulatie a trenurilor, insa, nu depaseste 50 de kilometri la ora, ceea ce situeaza tara la nivelul Indiei, afirma angajatii CFR.

"Daca mergi de la Brasov la Timisoara, faci 12 ore cu trenul. In Franta, 500 de kilometri se parcurg in doua ore. Daca pleci de la Timisoara cu avionul, ajungi in Australia, in cealalta parte a lumii, in 12 ore", mentioneaza Miclos.

Acum, cei peste 600 de angajati CFR din Harghita s-au alaturat colegilor lor din tara, care au intrat, marti, in greva japoneza.

Ei reclama taierile abuzive ale salariilor, "politica de personal" dusa de companie si conditiile de munca, fiind impiegati care lucreaza si cate 220 de ore pe luna, in loc de 180 prevazute in normative, unii si cate 15 ture una dupa alta.

Presedintele OSIM CFR Harghita povesteste ca, din 2009 si pana in prezent, salariile au scazut cu 30 la suta. "In 2009, luam un avans de 510 lei si la lichidare 1.343 de lei; anul trecut am primit 560 de lei avans si 1.200 de lei la lichidare. Ni s-au taiat si sporurile si am ajuns sa fim platiti cu 30 la suta mai putin decat acum sase ani", afirma Cosmin-Sorin Miclos.

El spune ca nimeni nu vine sa munceasca "in asemenea conditii solicitante, pentru un pumn de maruntis", departe de familie de Paste, de Craciun, sambata si duminica.

"Anul trecut eu am pierdut zece ceferisti, prin demisii, pensionari, atacuri cerebrale si unul mort in campul muncii. Nu stiu incotro ne indreptam, nu stiu ce vrea tara sa faca cu Calea Ferata, sa o inchida, sa o vanda, care sunt interesele, dar in cinci ani nu mai ramane nimeni aici", afirma el.

El atrage atentia ca personalul din sistem este redus ca numar si "imbatranit", cu o medie de varsta de 46 de ani, majoritatea fiind angajati in anii 1980.

Sindicalistii avertizeaza ca, in cazul in care cererile lor nu vor fi rezolvate, vor declansa greva generala incepand din 1 octombrie.