Social 24 Iunie 2015 13:30
Cu o rata de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori, tara noastra ocupa locul doi in Uniunea Europeana, in ceea ce priveste numarul de morti din accidente rutiere in 2014, potrivit Comisiei Europene.

In acest context, Asociatia de Psihologie si Siguranta Rutiera – PsihoTrafiQ, reprezentata de psiholog principal dr. Rus Mihaela si psiholog principal Simionca Ionel, in parteneriat cu Facultatea de Drept si Stiinte Administrative (specializarea Politie Locala) din cadrul Universitatii Ovidius din Constanta, Inspectoratul Judetean de Politie Constanta - Serviciul Rutier si Politia Locala Constanta, deruleaza, in perioada iunie – septembrie 2015, Campania “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!”.

Campania isi propune sa informeze si sa constientizeze conducatorii auto cu privire la atitudinile responsabile in traficul rutier si, de asemenea, sa reduca riscursurilor producerii accidentelor de circulatie pe fondul oboselii accentuate, una dintre cele mai frecvente cauze identificate de specialisti, in ultimii ani. In cadrul proiectului vor fi distribuite peste 10.000 de materiale informative participantilor la trafic, care isi petrec vacanta in statiunea Mamaia si in municipiul Constanta.

Potrivit specialistilor, persoanelor care parcurg distante mari sau pleaca in concedii, le este recomandat sa nu conduca pe timpul noptii si dupa-amiaza, deoarece oboseala la volan se instaleaza cu precadere in aceste momente din zi. Astfel, psihologii ne sfatuiesc sa evitam sa conducem intre orele 2.00 si 2.59, cand bioritmul si vizibilitatea sunt reduse si intre 15.00 si 15.59, cand oboseala acumulata in timpul zilei are mare influenta asupra capacitatii de conducere.

De asemenea, specialistii au constatat ca exista mai multe faze ale oboselii la volan – de la oboseala usoara, la atipire si apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemanata cu o alta cauza foarte grava de producere a accidentelor rutiere, si anume neatentia.
Proiectul este elaborat si derulat de o reputata echipa de psihologi, dupa efectuarea a mai multor studii, si face parte dintr-o campanie mai ampla de constientizare si preventie, organizata de Asociatia de Psihologie si Siguranta Rutiera – PsihoTrafiQ in parteneriat cu mediul de afaceri si autoritatile competente din Romania.

Citeste si:
Trecerea la ora de iarnă: cum gestionezi schimbările tiparului de somn
Trecerea la ora de iarnă: cum...

In cadrul proiectului, s-a mai derulat campania nationala “Alcoolul la volan este un accident!”, menita sa informeze opinia publica asupra accidentelor rutiere care au drept cauza conducerea autovehiculelor sub influenta bauturilor alcoolice.

“Din nefericire, Romania este una dintre tarile cele mai nesigure atunci cand vorbim de siguranta rutiera din Uniunea Europeana. In top suntem depasiti doar de Letonia si avem o rata de decese la un milion de locuitori mult peste media U.E., de 91 fata de 50,5. Din cercetarile pe care le-am efectuat, nu numai infrastructura precara sau neadaptarea vitezei la conditiile de carosabil sunt cauze importante in producerea de accidente auto grave, ci si un fenomen pe care il intalnim din ce in ce mai des in ultimii ani: micros-omnul la volan. Derulam aceasta campanie in Constanta si Mamaia intrucat publicul nostru tinta este format din persoanele care tranziteaza Romania pentru a ajunge pe litoralul romanesc, si care sunt predispuse la oboseala cauzata de drumul lung pe care il au de parcurs”, declara conf. univ. dr. Mihaela Rus, coordonatorul proiectului.

Citeste si:
Șerban Huidu, în pericol de moarte de mai multe ori. Cum crede că...
Șerban Huidu, în pericol de...

Psihologul principal Simionca Ionel, initiatorul ideii, a derulat campania-pilot, anul trecut, la nivelul judetului Bistrita Nasaud, in parteneriat cu Inspectoratul Judetean de Politie si Serviciul Judetean de Ambulanta Bistrita Nasaud, atragand atentia ca micro-somnul poate fi una din cauzele accidentelor rutiere si, datorita feedback-ului primit, a decis extinderea acesteia la nivel national.
Sursa date statistice: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/statistics/index_en.htm


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.