Social 28 Martie 2015 15:56
Metrorex a aplicat de sambata cresterea tarifelor, desi a primit peste 200 de petitii si in mai multe zile au fost proteste la metrou, fata de noile preturi si de retragerea abonamentului de 62 de calatorii, care ii obliga pe cei care aveau astfel de cartele sa plateasca in plus 20 de lei.

Scumpirea calatoriilor cu metroul si retragerea abonamentului de 62 de calatorii, desi au provocat nemultumirea a mii de calatori, se aplica de sambata. Calatorii sunt astfel nevoiti sa plateasca pentru cartela de doua calatorii cinci lei, fata de patru lei.

Pretul cartelei de 10 calatorii a crescut, de sambata, de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat, oameni care merg cu metroul trebuie sa plateasca 70 de lei, fata de 60 de lei, in timp ce abonamentul de 62 calatorii, care costa 50 de lei, a fost eliminat. Totodata, pretul unui abonament saptamanal cu numar nelimitat de calatorii a crescut de la 20 de lei la 25 de lei, iar cel al unui abonament de o zi a fost majorat de la sase lei la opt lei.

Metrorex anunta, pe 11 martie, cresterea tarifelor pentru calatori, precum si eliminarea abonamentului de 62 de calatorii. In legatura cu aceasta din urma decizie, compania arata ca a fost luata "avand in vedere numeroasele petitii inregistrate la Metrorex in ultimii trei ani cu privire la Abonamentul lunar cu 62 de calatorii, precum si petitiile primite prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, prin care calatorii isi exprimau nemultumirile in ceea ce priveste efectuarea numarului de calatorii in perioada de valabilitate a abonamentului".

Contactati de MEDIAFAX legat de nemultumirile invocate, reprezentantii Metrorex au precizat ca inca nu a fost facuta o statistica privind aceste sesizari, dar ca, odata intocmita, situatia va fi facuta publica.

Pe de alta parte, 200 de petitii au fost inaintate in perioada 10-23 martie, cat timp propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul a fost in consultare publica pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Mai multe zeci de persoane au protestat, pe 22 martie, cerand explicatii pentru elimina cartelei cu 62 de calatorii si cresterea tarifelor, in conditiile in care abonamentul cu 62 calatori costa 50 de lei, iar singurul abonament lunar care mai este disponibil este cel cu numar nelimitat de calatorii, al carui pret a crescut la 70 lei.

In mediul online, mii de persoane si-au exprimat dezaprobarea fata de masura cresterii preturilor si in special fata de eliminarea cartelei de 62 de calatorii din oferta Metrorex. Pe Facebook a fost creata pagina "Vrem pastrarea cartelei de 62 de calatorii", cu un eveniment anuntat pentru 1 aprilie, la care si-au anuntat prezenta 22.000 de persoane.

Citeste si:
Programul metroului în minivacanța de Sfântul Andrei și 1 Decembrie
Programul metroului în...

"Metrorex a decis sa nu mai avem nevoie de cartela de calatorii de 62 de calatorii. Noi credem ca e o decizie abuziva. Vrem ca Metrorex sa pastreze cartela de 62 de calatorii, impreuna cu cea care are calatorii nelimitate", se arata pe aceasta pagina.

Totodata, a fost lansata online petitia "Nu scumpiti calatoriile cu metroul si mai ales NU anulati abonamentul de 62 de calatorii- Metrorex", care pana in prezent a strans peste 1800 de semnaturi, pe site-ul petitieonline.net. "Nu este normal ca preturile sa se poata majora, iar abonamentele sa dispara doar cu ajutorul cuvintelor precum «numeroase nemultumiri exprimate de publicul calator»", se spune in petitie.

Initiatorii petitiei arata ca abonamentul de 62 de calatorii era cel mai accesibil pentru persoanele care calatoresc zilnic cu metroul, avand nevoie de 40 de calatorii pentru zilele lucratoare si mai avand disponibila o rezerva de 22 de calatorii, la pretul de 1,24 de lei/calatorie. Totodata, aceasta cartela oferea flexibilitate pentru ca putea fi folosita de mai multe ori la rand, fara a astepta 15 minute intre doua taxari, ca la abonamentul lunar cu un numar nelimitat de calatorii.

Citeste si:
Angajații Metrorex pichetează Guvernul. Aceștia amenință cu greva...
Angajații Metrorex pichetează...

"Este posibil ca profitabilitatea acestui abonament sa-i fi adus si obstescul sfarsit, avand in vedere ca, pentru cartela de doua calatorii, pretul unitar este de 2 lei/ calatorie, iar pentru cea de 10 calatorii, pretul este de 1,5 lei/ calatorie", se mai spune in petitie.

Cetatenii nemultumiti mai atrag atentia asupra faptului ca, desi are un trafic mediu zilnic de 600.000 de pasageri, conform datelor din 2012, si subventii de la stat, in fiecare an metroul bucurestean anunta pierderi, acestea ajungand la 40 de milioane de euro in ultimii patru ani.

"Acest lucru este posibil si prin faptul ca pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic sunt «alocati» 6,9 angajati. Ca si comparatie, metroul din Tokyo - care are un profit de 13% in anul fiscal 2013, reuseste sa atinga cifre profitabile cu doar 1,4 angajati pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic", se mai arata in petitie.

Citeste si:
Tarifele RCA, plafonate la nivelul din februarie 2023. Șoferii...
Tarifele RCA, plafonate la...

Noile tarife pentru calatoria cu metroul au fost aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor, aratandu-se ca majorarea va conduce la cresterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 milioane de lei si implicit la diminuarea deficitelor de finantare.

Conform bugetului de venituri si cheltuieli pe acest an al companiei, aprobat de Guvern si publicat luni in Monitorul Oficial, Metrorex va face in acest an cheltuieli mai mari cu bonusurile angajatilor si contractul de mandat al directorilor. Castigul mediu lunar pe salariat a fost estimat in crestere, de la 4.439 lei la 4.537 lei, in timp ce numarul de angajati prognozat pentru finele anului va scadea usor, la 4.218 persoane, de la 4.224 la finele anului trecut. Cheltuielile cu salariile vor creste de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei, ca si cele pentru bonusurile acordate angajatilor, de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei.

Citeste si:
CAMPANIA “STUDENT DE 10” RECOMPENSEAZĂ STUDENȚII CU REZULTATE...
CAMPANIA “STUDENT DE 10”...

Cheltuieli mai mari au fost calculate si pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.

Veniturile si cheltuielile totale au fost estimate la 683,4 milioane de lei, cu profit zero, subventia primita de la stat fiind mentinuta aproape la acelasi nivel ca anul trecut, de 328 milioane de lei.

Directorul general al Metrorex Aurel Radu si-a dat luni demisia, dupa discutii cu ministrul Transporturilor, conducerea companiei fiind preluata, temporar, de directorul de Investitii si Achizitii Publice, Catalin Homor.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, arata miercuri ca nemultumirile legate de noile tarife la metrou sunt justificate "pentru oamenii cu venituri mai mici", dar "exista si categorii sociale care beneficiaza de o serie de facilitati". "Unele masuri, chiar daca nu sunt populare, sunt necesare", arata Ioan Rus.

Ultima scumpire a calatoriilor cu metroul dateaza din august 2012, cea mai mare crestere fiind operata la cartelele de 10 calatorii, care s-au scumpit cu 50 la suta, de la 10 lei la 15 lei.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.