Filarmonica din Paris, al carei sediu - care seamana cu un pachebot urias - a fost realizat pe baza planurilor intocmite de arhitectul Jean Nouvel, va fi inaugurata miercuri, inzestrand astfel capitala franceza cu o sala de concerte pe masura reputatiei sale culturale, informeaza AFP.

Miercuri seara, Orchestra din Paris, dirijata de estonianul Paavo Järvi, va marca aceasta inaugurare mult asteptata printr-un concert de gala, in care vor evolua violonistul Renaud Capuçon si pianista Hélène Grimaud si la care va asista si presedintele francez François Holande.

Dar, cu doar doua zile inainte de acest eveniment, asteptat cu nerabdare de 40 de ani de parizieni, si la opt ani dupa debutul lucrarilor, marea sala de concerte, ce are o capacitate de 2.400 de locuri, semana, luni, cu un stup, in care lucrau cu frenezie o multime de tamplari si experti in acustica. Managerii filarmonicii au amanat de pe o zi pe alta vizita fotografilor si a echipelor de televiziune, intr-o ambianta tot mai apasatoare, cauzata de masurile de securitate luate dupa atentatele care au indoliat Parisul saptamana trecuta.

Sediul Filarmonicii de la Paris, aflat in nordul capitalei franceze, departe de cartierele istorice ale acesteia, contine de asemenea sase sali de repetitii, zece studiouri, ateliere pedagogice, o cafenea cu vedere spre un parc si un restaurant panoramic, dar si o "promenada" pe acoperis.
Noua cladire completeaza proiectul arhitectural Cité de la Musique, deschis in acelasi loc in 1995, in Parc de la Villette, in care functioneaza deja o sala modulabila, un muzeu, o sala de expozitii si un centru de documentare.

Englezul Douglas Boyd, care va dirija peste cateva luni Orchestra de Camera a Filarmonicii din Paris, a salutat aceasta investitie formidabila pentru Paris, un oras ramas mult in urma in privinta marilor sali simfonice si care va putea sa rivalizeze de acum inainte cu Berlin, Roma, Los Angeles si Sydney.

Citeste si:
VIDEO George Simion, scandal cu poliția la sediul Digi24
VIDEO George Simion, scandal...

Noua sala, cu dispunerea ei indrazneata a unor balcoane "flotante", suspendate in jurul scenei, si "baldachinul" ei de reflectoare, a fost conceputa in colaborare cu doi dintre cei mai renumiti experti in acustica, neozeelandezul Harold Marshall si japonezul Yasuhisa Toyota. Forma invaluitoare, cu orchestra plasata in centru, ca la Berlin, aduce spectatorul cel mai indepartat la o distanta de doar 32 de metri de dirijor. Prin comparatie, aceasta distanta este de 47 de metri in Sala Pleyel din Paris.

"Va fi una dintre salile simfonice cele mai remarcabile construite vreodata", a declarat celebrul arhitect Jean Nouvel, care considera insa ca ar fi trebuit sa se mai astepte cateva luni pentru ca lucrarile sa fie finalizate in bune conditii.

"Nu va trebui sa judecam acustica salii dupa primul concert", a subliniat directorul Orchestrei din Paris, Bruno Hamard. "Chiar si un Stradivarius trebuie imblanzit. Probabil, rezultatul final va fi foarte bun, dar el va deveni exceptional cu timpul", a mai spus acesta.

Citeste si:
Festivalul de Jazz de la Montreux va avea anul acesta o scenă...
Festivalul de Jazz de la...

Arhitectul Jean Nouvel si-a declinat de altfel responsabilitatea pentru depasirea bugetului initial. Costul global al Filarmonicii a crescut in opt ani la 386 milioane de euro (dintre care 250 milioane de euro doar pentru cladire; prin comparatie, acest cost era de 130 milioane de dolari in 2006), o depasire a bugetului prevazut initial, cauzata, potrivit organismelor care au asigurat controlul cheltuielilor, unei "administrari mediocre" si "unui numar mare de intarzieri asociate fluctuatiilor generate de arbitrajele publice", scrie MEDIAFAX.

Provocarea ce vizeaza succesul acestei noi sali, situata departe de cartierele burgheze, este uriasa, in epoca in care publicul de concerte clasice in Franta a imbatranit: varsta medie a spectatorilor a crescut de la 36 de ani in 1981 la 61 de ani in zilele noastre.

Citeste si:
A murit Neil Peart, bateristul trupei de rock progresiv Rush
A murit Neil Peart,...

Dintre cele 270 de concerte programate pana in iunie, 70 vor fi dedicate jazz-ului, rock-ului si altor stiluri muzicale populare. Presedintele Filarmonicii din Paris, Laurent Bayle, spera sa seduca publicul non-burghez: "Daca urmam modelul actual, marcat de ruptura intre clasic, pe de-o parte, si muzica populara, pe de alta, se va produce o enclavizare a concertelor, daca nu vom include mizele educative, daca nu vom merge spre un model al secolului XXI, atunci o intreaga parte componenta a culturii va fi marginalizata".

Odata cu inaugurarea Filarmonicii, Sala Pleyel, principala sala de muzica clasica din Paris de la sfarsitul anilor 1920, ce are o capacitate de 1.900 de locuri, se va consacra jazz-ului, comediei, corurilor si dansului.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.