Un mic meteorit de origine martiana, care a cazut pe Terra in 2011, ar putea contine urme de carbon "de origine biologica", afirma mai multi oameni de stiinta, relansand astfel dezbaterile despre prezenta formelor de viata pe planeta Marte, informeaza AFP.

Ejectata de pe Marte in urma impactului cu un asteroid, aceasta roca martiana, denumita "Tissint", si-a incheiat periplul prin spatiu aterizand in desertul din Maroc pe 18 iulie 2011. Mateoritul prezinta cavitati care contin urme de materie pe baza de carbon.

Acestea au facut obiectul unei analize detaliate, realizata de Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) si de o echipa internationala alcatuita din cercetatori din China, Japonia si Germania. Rezultatele "pledeaza pentru o origine biologica a acestor incluziuni" de carbon, a anuntat EPFL intr-un comunicat.

"Acestea s-ar fi format in urma infiltrarii unui lichid bogat in materii organice in fisurile din roca, atunci cand aceasta se afla inca pe planeta rosie", considera oamenii de stiinta al caror studiu a fost publicat marti in revista Meteoritics and Planetary Sciences.

"Pana acum, nicio alta explicatie nu ne-a convins mai mult"
, a declarat Philippe Gillet, directorul Laboratorului de Stiinte ale Pamantului si ale Planetelor din cadrul EPFL.

Mai multe echipe de cercetatori au demonstrat deja ca meteoritul provine de pe Marte si ca natura compozitiei sale este organica. Insa dezbaterea despre originea acelor urme de carbon nu s-a incheiat si a ajuns la apogeu. Analize chimice, microscopice si izotopice ale acestei materii pe baza de carbon au aratat ca acele incluziuni au fost captate in meteorit inainte ca acesta sa fie ejectat de pe Marte in directia Terrei.

Oamenii de stiinta considera "probabila" ipoteza potrivit careia acea materie de natura organica s-a depus la temperaturi joase in acele fisuri "prin infiltrarea unui lichid bogat in compusi organici". Philippe Gillet recunoaste ca "este delicat sa emitem certitudini, mai ales intr-un domeniu atat de sensibil". Cercetatorul spune ca este "deschis in fata posibilitatii ca alte studii sa il contrazica" pe al sau.

"Insa concluziile noastre sunt totusi de natura sa relanseze in mod activ dezbaterea despre existenta posibila a unei activitati biologice pe Marte, cel putin in trecutul acestei planete"