Copiii institutionalizati de la varste foarte mici au in perioada adolescentei dezvolta probleme psihiatrice.

Studiul Bucharest Early Intervention Project (BEIP), inceput in anul 2000 de trei cercetatori americani, analizeaza efectele institutionalizarii asupra dezvoltarii creierului si comportamentului copiilor prin comparatie cu copii care nu au fost institutionalizati sau care au fost plasati in asistenta maternala.

Cei trei profesori americani - Nathan Fox, de la University of Maryland, Charles Nelson, de la Harvard University si Charles Zeanah, de la Tulane University - si Institutul pentru Dezvoltarea Copilului au prezentat marti, la Bucuresti, rezultatele obtinute pana acum din primul studiu randomizat pe copii romani abandonati inca de la nastere si crescuti in institutiile din Bucuresti. Profesorul Charles Nelson a declarat ca, in urma studiului, s-a observat in primul rand ca acesti copii au un coeficient de inteligenta (IQ) redus.

"Cei mai multi oameni au 100, ei au 60-70, au creiere mai mici si au dificultati in a forma relatii cu alte persoane, dar am descoperit si copii cu ADHD", a spus profesorul american. Intrebat daca institutionalizarea cauzeaza si probleme de sanatate, Nelson a precizat ca deocamdata nu se stie acest lucru, insa vor monitoriza si acest aspect.

"Cand au parte de ingrijire de calitate, am observat ca le creste IQ-ul si pot relationa mai bine, dar asta este valabil pentru copiii care sunt scosi din institutii pana la doi ani. Daca ii ducem in familii, trebuie sa facem asta pana in doi ani. Ideal este sa fie intr-o familie permanenta, nu de plasament, lor le lipseste sentimentul de siguranta. Multi au mers dintr-o forma de protectie in alta, unii au revenit in familia naturala si de acolo inapoi in institutii, iar acestia au si cele mai multe probleme", a spus cercetatorul de la Harvard.

Citeste si:
Omnichannel: o abordare integrată pentru dezvoltarea magazinului...
Omnichannel: o abordare...

Intrebat ce ar trebui sa se faca pentru a evita astfel de probleme, el a explicat ca solutia este ca ei sa fie scosi din institutii si sa mearga in familie si, de asemenea, ar trebui dezvoltate programe de prevenire a abandonului de copii.

"Trebuie sa se lucreze cu femeile insarcinate pentru prevenirea abandonului de copii. De asemenea, in randul copiilor din institutii sunt necesare masuri de imbunatatire a conditiilor din aceste institutii. Acum, situatia este mai buna decat in urma cu 15 ani, dar inca mai este loc de imbunatatiri", a spus profesorul Charles Nelson.

El a precizat ca, la inceputul studiului, au inceput sa fie monitorizati 136 de copii institutionalizati, iar acum mai sunt 120.

"O sa mai fim aici inca cinci ani, pentru a finaliza studiul, insa va trebuie sa vedem si cum fac acesti copii tranzitia catre viata adulta, deci vorbim practic de 10 ani in total", a adaugat cercetatorul. Intrebat daca acest studiu dauneaza imaginii Romaniei, Nelson a raspuns: "Nu este o imagine proasta pentru Romania, pentru ca astfel de copii neglijati sau aflati in institutii se gasesc in toata lumea, inclusiv in SUA".

Citeste si:
Tariceanu, atac fara precedent la adresa lui Kovesi: Are "probleme...
Tariceanu, atac fara...

In acest context, directorul executiv al Institutului pentru Dezvoltarea Copilului (IDC), Bogdan Simion, a precizat ca cei trei cercetatori americani au inceput sa fie contactati si de alte tari, printre care si Japonia, care doresc ca studiul de la Bucuresti sa fie replicat.

"Studiul demonstreaza efectele institutionalizarii asupra copilului si acum am ajuns cu studiul la 14 ani, si constatam ca efectele sunt dezastruoase din toate punctele de vedere. Cea mai grava observatie este cea care demonstreaza ca un copil institutionalizat are o reducere a masei de substanta cenusie din creier, responsabila cu formarea cortexului, dar si a substantei albe. Asta inseamna ca orice fel de stagiu mai lung al copilului intr-o institutie va duce la dificultati enorme de integrare mai tarziu in societate, ca IQ-ul copiilor este mai mic din cauza de institutionalizare, ca emotiile sunt mai reduse, la fel si atasamentul, ca agresivitatea este mai mare, ca memoria de scurta si medie durata are afectari. Deci se constata afectari in toate domeniile cerebrale majore", a explicat Bogdan Simion.

Citeste si:
Anca Serea, declarații despre felul în care a ales să își educe...
Anca Serea, declarații despre...

Directorul IDC a subliniat ca acesti copii se vor integra mult mai dificil in societate, problemele de acest fel fiind deja majore in adolescenta.

"Acum sunt la adolescenta si adolescenta face si mai dificila integrarea lor. Si nu doar ca o face mai dificila, dar imi releva dezvoltari de psihopatoligie, respectiv incep sa aiba probleme psihiatrice, lucru destul de grav si care trage un semnal de alarma statului care protejeaza copii in institutii ca acestea sunt nocive. (...) In cazul problemelor psihiatrice care apar, tulburarile de comportament sunt cele mai frecvente, tulburarile de atentie, ADHD-ul este prezent si e foarte grav si, in unele cazuri, apar si inceputuri de psihoza, dar sunt cateva cazuri. Deci sunt probleme psihiatrice, nu probleme psihologice care necesita consiliere, ci afectiuni psihiatrice care necesita tratament si care arata ca integrarea va fi mai mult decat deficitara. In momentul in care copilul ajunge intr-o familie si stagiul copilului in institutie este mai mic, atunci afectiunile sunt mai mici", a mai spus Bogdan Simion.

Citeste si:
Ianis Hagi și Elena, un Crăciun special. Au devenit soț și soție:...
Ianis Hagi și Elena, un...

Intrebat ce anume le cauzeaza aceste probleme, Bogdan Simion a explicat ca este vorba, in primul rand, de lipsa familiei in viata lor.

"Studiul arata, de exemplu, ca anumite lucruri se normalizeaza in momentul in care copiii trec dintr-o institutie intr-o familie de asistenti maternali, intr-o familie de plasament, naturala sau adoptiva. Mai exact, substanta alba creste in volum. Deci exista o parte reversibila, dar substanta cenusie ramane la acelasi nivel, ceea ce inseamna ca legaturile in creier se fac mai bine si atunci adaptabilitatea este mai mare. Dar sunt probleme care nu vor putea fi rezolvate niciodata, pentru ca reversibilitatea este imposibila", a mai spus directorul executiv de la IDC. In cercetare au fost cuprinsi 136 de copii institutionalizati, jumatate dintre ei din centre si jumatate fiind dati in asistenta maternala, precum si 72 de copii din comunitate, care nu au fost niciodata institutionalizati.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.