Gabriel Liiceanu a declarat ca brandul de tara este o frunza verde, "cam putin" avand in vedere ca in mijlocul nostru se afla Mircea Cartarescu, pe care "nu suntem in stare" sa-l propunem lumii ca brand si ignoram o creatie care survine rareori in istorie.

Editura Humanitas a sarbatorit 20 de ani de la prima editie a cartii "Nostalgia" de Mircea Cartarescu, sambata seara, la Libraria Humanitas de la Cismigiu.

In acest context, Gabriel Liiceanu a spus ca are uneori senzatia stand de vorba cu Mircea Cartarescu ca are de-a face "cu un om obisnuit". "De fapt el este un om obisnuit. Este un om obisnuit in masura in care trupul lui si mintea lui par sa aiba datele pe care le are fiecare dintre noi. Numai ca deosebirea usor dramatica si pe care as vrea sa o constientizam cand vorbim de Mircea Cartarescu este ca face parte dintre putinii oameni care e locuit de ceva care e diferit de el. Asta se numeste cu un cuvant pe care nu stiu cum sa-l ocolesc (...) geniu", a spus Gabriel Liiceanu.

El a precizat ca recitind "Arhitectul", povestea cu care se termina volumul "Nostalgia", a avut o senzatie "extrem de neplacuta": "Ca orice as face nu as putea sa ajung in ograda unei asemenea performante (...) Senzatia de perfectiune totala, de reusita care nu e la indemana oamenilor in mod obisnuit, de reusita care survine rareori in istorie, am avut-o din plin".

"Daca as putea sa fi scris 'Arhitectul', as fi fericit ca n-am trecut degeaba pe aici. Cum o fi sa scrii o carte intreaga la nivelul asta? Si pe urma inca trei volume de anvergura 'Orbitorului'? Si sa mai ai si 'Levantul' in spate. Sa mai ai si alte volume de poezii, sa mai ai si 'Travestiul' si sa mai ai si un proiect de roman de 800 de pagini. Banuiesc ca e o minune ca viata cuiva poate sa arate asa", a spus Gabriel Liiceanu.

Ulterior, Liiceanu s-a "apropiat" de felul in care este "perceput" Cartarescu in spatiul public in prezent. "Cand s-a pus problema unui brand al Romaniei, doamna Elena Udrea, cred, care a trebuit sa-l produca, a ales o frunza verde. De care pe urma domnul Lucian Boia si-a batut joc intens, cand a constatat care este brandul de tara al Romaniei - o frunza verde. Cam putin oferi lumii aratand o frunza verde. Dar dupa ce citesti o carte ca asta, pe care o sarbatorim acuma ("Nostalgia", n.r.), te intrebi in ce hal suntem daca avand asa ceva in mijlocul nostru nu suntem in stare sa-l propunem ca brand lumii. Nu cred ca sunt multe popoare care ar fi facut eroarea asta, sa-si bata joc de un om de aceasta anvergura, sa ignore o asemenea creatie, sa n-o puna in lumina si sa-i lase pe straini sa-l descopere, dar nu cu forta cu care l-ar fi descoperit, daca tara lui o facea in mod sistematic. Eu cred ca voi apuca momentul - Mircea Cartarescu sigur il va apuca - cand voi vedea mult ravnitul premiu Nobel luat de el", a mai spus Gabriel Liiceanu, scrie MEDIAFAX.

Citeste si:
Afli la Factory Bootcamp cum să transformi afacerea într-un brand
Afli la Factory Bootcamp cum...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.