Campania electorala pentru alegerile legislative din 11 decembrie a inceput vineri si se va incheia in 10 decembrie, la ora 7.00. Campania are aceleasi reguli strice ca si la alegerile locale in ceea ce priveste afisajul electoral, interzicerea folosirii de bannere mari pe stalpi sau corturi, singurele materiale de propaganda acceptate, prin lege, fiind afise electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm pe 350 mm, care nu pot folosi in prezentarea grafica culorile drapelului national.

Potrivit calendarului electoral stabilit prin Hotararea Guvernului nr. 635/2016, campania electorala pentru alegerile parlamentare incepe cu 30 de zile inainte de data desfasurarii alegerilor si se incheie in ziua de sambata care preceda data alegerilor, la ora 7.00.

Datele transmise de Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) in 8 noiembrie arata ca numarul alegatorilor inscrisi in Registrul Eelectoral, inclusiv cetatenii care vor implini 18 ani pana la data de 11 decembrie, este de 18.906.721.

Pentru scrutinul din 11 decembrie si-au depus candidaturile 6.477 de persoane - 4.251 pentru Camera Deputatilor si 2.226 pentru Senat.

Suma totala alocata de Guvern pentru organizarea alegerilor parlamentare este de 227,7 milioane lei, fondurile necesare fiind prevazute, pe categorii de cheltuieli, in bugetele Ministerului Afacerilor Interne (MAI), Ministerului Afacerilor Externe (MAE), Autoritatii Electorale Permanente (AEP), Serviciului Roman de Telecomunicatii (STS), Institutului National de Statistica (INS).

Pentru organizarea alegerilor parlamentare s-au constituit circumscriptii electorale in cele 41 de judete, o circumscriptie in municipiul Bucuresti si o circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii. Astfel, numarul total al circumscriptiilor electorale este 43.

Reguli de desfasurare a campaniei electorale

In campania electorala candidatii, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, precum si cetatenii au dreptul sa isi exprime opiniile in mod liber si fara nicio discriminare, prin mitinguri, adunari, utilizarea televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de informare in masa.

In timpul campaniei electorale se asigura candidatilor, in mod nediscriminatoriu, spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii. Spatiile pot fi amplasate la sediul primariei, in scoli, case de cultura, camine culturale si cinematografe si se asigura pe baza de intelegere cu privire la cheltuielile de intretinere.

Citeste si:
4 lucruri care te fac să fii o „mamă cool” pentru copiii tăi
4 lucruri care te fac să fii...

Este interzisa organizarea actiunilor de campanie electorala in unitatile militare, precum si in spatiile din scoli in perioada de desfasurare a cursurilor.

In campania electorala se interzice folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu ori a mesajelor de incitare la ura si intoleranta. De asemenea, in campania electorala sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau actiuni de defaimare si invrajbire religioasa ori etnica, precum si ofensa publica adusa simbolurilor religioase.

Primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca prin dispozitie locuri speciale pentru afisaj electoral si sa asigure amplasarea de panouri electorale in cadrul acestora, tinand seama de numarul partidelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice si aliantelor electorale care declara ca depun liste de candidati, precum si de candidatii independenti.

Citeste si:
MAE: Drapelul national reprezinta simbolul suprem al apararii si...
MAE: Drapelul national...

Aceste locuri trebuie sa fie situate in zone frecventate de cetateni, fara stanjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective.

Primarii sunt obligati sa monteze cel putin un panou electoral si in fiecare sat apartinator sau localitate componenta din unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Pe un panou electoral fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala sau organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri ori candidat independent poate aplica numai doua afise electorale.

Un afis electoral amplasat nu poate depasi dimensiunile de 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura, iar cel prin care se convoaca o reuniune electorala, 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura. In alte locuri decat cele stabilite conform legii, afisajul electoral este interzis. Sunt interzise de asemenea afisele electorale care combina culorile intr-o succesiune care reproduce drapelul Romaniei sau al altui stat.

Citeste si:
Alegeri în Turcia/Scutin crucial: Primele rezultate parțiale după...
Alegeri în Turcia/Scutin...

Primarul, cu sprijinul politiei locale sau cu sprijinul efectivelor Ministerului Afacerilor Interne, in localitatile unde politia locala nu este constituita, este obligat sa asigure integritatea panourilor si a afiselor electorale amplasate in locuri autorizate.

Reguli privind finantarea campaniei electorale. Ce materiale promotionale pot folosi candidatii la alegerile parlamentare

Regulile privind finantarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 11 decembrie sunt stabilite prin Legea nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale.

In campania electorala, partidele politice, aliantele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele electorale si candidatii independenti pot achizitiona si utiliza numai urmatoarele tipuri de materiale de propaganda electorala: afise electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura; afise electorale prin care se convoaca o reuniune electorala care vor avea 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura si vor fi amplasate in locurile speciale pentru afisaj; materiale de propaganda electorala audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuala; publicitate in presa scrisa; materiale de propaganda electorala online; brosuri, pliante si alte materiale tiparite din aceeasi categorie.

Citeste si:
Claudiu Târziu (AUR): Ascultați-mă bine, în 2024 avem șansă să luăm...
Claudiu Târziu (AUR):...

Partidele politice, aliantele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si candidatii independenti au obligatia de a imprima sau de a utiliza pe toate materialele de propaganda electorala cel putin urmatoarele date: denumirea partidului politic, a aliantei politice sau a organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale sau numele candidatului independent care le-a comandat, dupa caz; denumirea operatorului economic care le-a realizat; codul unic de identificare primit de la Autoritatea Electorala Permanenta si tirajul materialelor.

Partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si candidatii independenti pot efectua numai urmatoarele tipuri de cheltuieli electorale: cheltuieli pentru productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala la radio, televiziune si in presa scrisa, in cuantum de maximum 40% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala online, in cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru cercetari sociologice, in cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru afise electorale, in cuantum de maximum 20% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru brosuri, pliante si alte materiale de propaganda electorala tiparite, in cuantum de maximum 50% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru inchirierea de spatii si echipamente si cheltuieli de protocol destinate organizarii de evenimente cu tematica politica, economica, culturala sau sociala, pentru transport si cazare, pentru asistenta juridica si alte tipuri de consultanta, precum si pentru plata serviciilor mandatarilor financiari, in cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru comisioane bancare.

La alegerile parlamentare generale, respectarea plafoanelor se determina prin raportare la fiecare circumscriptie electorala, respectiv la nivel central, prin raportare la valoarea maxima a cheltuielilor electorale la care are dreptul formatiunea politica sau candidatul independent, dupa caz, in aceste circumscriptii electorale si la nivel central, dupa caz.

Partidele politice, aliantele politice si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care obtin, individual sau intr-o alianta electorala, cel putin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel national, pentru fiecare dintre cele doua Camere ale Parlamentului au dreptul de a obtine rambursarea cheltuielilor electorale efectuate atat la nivelul fiecarei circumscriptii electorale, cat si la nivel central.

Partidele care nu obtin numarul de voturi, insa obtin, individual sau intr-o alianta electorala, cel putin 3% din totalul voturilor valabil exprimate intr-o circumscriptie electorala pentru fiecare dintre cele doua Camere ale Parlamentulu, au dreptul de a obtine rambursarea cheltuielilor electorale efectuate in circumscriptia electorala respectiva.

Sumele de bani necesare pentru rambursarea cheltuielilor electorale se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Autoritatii Electorale Permanente, conform legii.

Contributiile candidatilor pentru campania electorala pot proveni exclusiv din urmatoarele surse: venituri proprii; donatii primite de la persoane fizice; imprumuturi de la persoane fizice sau contractate cu institutii de credit.

Donatiile care vor fi folosite de catre candidati drept contributii pentru campania electorala trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: sa respecte plafoanele stabilite de lege pentru donatiile catre partidele politice; sa fie primite numai in conturile bancare proprii, in cazul in care valoarea acestora este mai mare de 10 salarii de baza minime brute pe tara si sa fie insotite de declaratii ale donatorilor privind sursa acestora, in cazul in care nu provin din veniturile proprii.

Limitele maxime ale contributiilor pentru campania electorala care pot fi depuse ori virate de catre candidati sau de catre mandatarul financiar sunt de 60 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de deputat sau de senator.

Limitele maxime ale fondurilor care pot fi transferate de catre partidul politic in contul bancar sunt de 10 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de deputat sau de senator.

Cheltuielile electorale efectuate nu pot fi mai mari decat contributiile electorale depuse.

In cazul alegerilor parlamentare generale, limita maxima a cheltuielilor electorale care pot fi efectuate la nivel central de catre partidele politice care participa la alegeri si de catre organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care propun candidati la nivelul circumscriptiilor electorale este de 10 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de deputat sau de senator.

Cum se va desfasura campania electorala la radio si tv

CNA a stabilit regulile de desfasurare a campaniei electorale in audio-vizual. Astfel, reflectarea campaniei electorale in audiovizual incepe vineri, 11 noiembrie 2016, si se incheie in ziua de vineri, 9 decembrie 2016, ora 7.00.

Candidatii si reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si candidatii independenti, denumiti in continuare competitori electorali, au acces la posturile de radio si de televiziune, publice si private.

Posturile de radio si de televiziune private au obligatia sa comunice Consiliului National al Audiovizualului implicarea lor in campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum si intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, pana cel mai tarziu in ziua de 10 noiembrie 2016.

Emisiunile si dezbaterile electorale trebuie sa asigure tuturor candidatilor conditii egale in ceea ce priveste libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor si echidistanta.

In cadrul emisiunilor electorale, candidatii au urmatoarele obligatii: sa nu puna in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor; sa nu faca afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane sau moralei publice; sa probeze eventualele acuzatii cu incidenta penala sau morala aduse unui alt candidat, sa nu incite la ura sau discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala ori etnie.

Tarifele pe emisiune si pe unitate de timp ale fiecarui post privat de radio si de televiziune vor fi facute publice si vor fi aceleasi pentru toti competitorii.

In perioada electorala, in cazul prezentarii de sondaje de opinie cu continut electoral, acestea trebuie insotite de urmatoarele informatii: denumirea institutiei care a realizat sondajul; data sau intervalul de timp in care a fost efectuat sondajul si metodologia utilizata; dimensiunea esantionului si marja maxima de eroare; cine a solicitat si cine a platit efectuarea sondajului. Televotul sau anchetele facute pe strada in randul electoratului nu trebuie sa fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publica sau pentru un anumit grup social ori etnic.

Incepand cu 48 de ore inainte de inceperea votarii si pana la incheierea votarii sunt interzise in audio-vizual prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada, difuzarea de spoturi de publicitate electorala, invitarea sau prezentarea candidatilor si/sau a reprezentantilor competitorilor electorali in emisiunile si programele posturilor de radio si de televiziune, dar si comentarii privind desfasurarea campaniei, precum si cele privind candidatii si competitorii electorali.

Pot efectua sondaje de opinie la iesirea de la urne institutele de sondare a opiniei publice sau societatile comerciale ori organizatiile neguvernamentale care au in obiectul de activitate realizarea de sondaje de opinie si care sunt acreditate de Biroul Electoral Central. Operatorii de sondaj ai acestora au acces, in baza acreditarii institutiei pentru care lucreaza, in zona de protectie a sectiei de votare, fara a avea acces in interiorul sectiei de votare

In ziua votarii sunt interzise prezentarea de sondaje realizate la iesirea de la urne, inainte de incheierea votarii, comentarii referitoare la competitorii electorali, inainte de incheierea votarii sau indemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali, transmite News.ro.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.