Constructia autostrazii Sibiu-Pitesti a fost solicitata insistent de participantii la prima dezbatere publica a Master Planului, document unde traseul figureaza ca drum expres, iar ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat ca dupa 2020 este posibila modernizarea soselei la profil de autostrada.

"Drumul expres nu inlocuieste ideea de autostrada, ci este o faza intermediara de la nimic la autostrada, prin nimic intelegand drumurile actuale pe care le avem. Aceasta evolutie, de la inexistenta la existenta autostrazii parcurge o faza intermediara, a parcurs in toata Europa si in toata lumea. Sigur, unii care au avut bani si posibilitati au facut direct autostrazi", a spus Rus, potrivit MEDIAFAX.

In actuala varianta a Master Planului, sectiunea Sibiu - Pitesti, de 115 km, una dintre cele mai asteptate autostrazi din Romania, promisa de autoritati, figureaza ca viitor drum expres. "Ceea ce se ia in calcul atunci cand te califici, ca esti drum transregional, expres sau autostrada, se afla intr-o plaja de coeficienti. Unii se califica sau se apropie de acesti coeficienti, altii sunt la limita inferioara, altii la limita superioara. De exemplu, Comarnic - Brasov se califica la autostrada. Pe Sibiu - Pitesti se gaseste cel mai mare exportator roman (Automobile Dacia, n.r.)", a afirmat ministrul.

Oficialul a precizat ca subiectul acestei autostrazi va fi rediscutat cu reprezentantii AECOM, consultantul statului in realizarea Master Planului, si ca in momentul in care documentul va deveni unul operational vor putea fi realizate "unele retusuri". "Sunt de acord ca pe Pitesti - Sibiu, la analiza intregii situatii prezentate de colegii de la Pitesti, putem face exproprierea la nivel de 70 de metri, la regim de autostrada, proiectarea pe ceea ce inseamna elementele care nu se mai modifica sa se faca pe autostrada si diferenta pe drum expres", a spus ministrul.

El a aratat ca, in conditiile in care constructia unui drum expres ar fi cu 25-30% mai ieftina, diferenta fondurilor va putea fi alocata pentru alte proiecte, iar intr-o a doua etapa, dupa 2020, drumul expres Sibiu - Pitesti ar putea fi transformat in autostrada. In forma actuala a Master Planului, drumul expres Sibiu - Pitesti are un cost estimat de 1,97 miliarde euro.

Citeste si:
Denivelări de asfalt la Podul de la Brăila la doar o lună de la...
Denivelări de asfalt la Podul...

Unii participanti la dezbatere s-au aratat circumspecti cu privire la transformarea drumurilor expres in autostrazi, cu argumentul ca sunt constructii diferite, cat si cu privire la economiile realizate prin alegerea acestora in dauna autostrazilor.

Potrivit informatiilor Ministerului Transporturilor, drumurile expres vor avea minim doua benzi pe sens, la fel ca autostrazile, insa banda de urgenta si parapetii laterali sunt optionali. Viteza maxima admisa pentru automobile va fi de 120 km/ ora, fata de 130 km/ ora in cazul autostrazilor, in cazul camioanelor valorile fiind egale, respectiv 100 km/ h.

Romania ar trebui sa construiasca 656 kilometri de autostrada si 2.226 kilometri de drumuri expres pana in anul 2030, potrivit datelor din Master Planul de Transport. Proiectele de autostrazi incluse sunt Sibiu - Brasov (103 km), Ploiesti - Comarnic (49 km), Craiova - Pitesti (115 km), Comarnic - Brasov (54 km), Brasov - Bacau (158 km) si Gilau - Bors (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,58 miliarde euro fara TVA. Fondurile necesare pentru constructia a aproximativ 2.200 km de drumuri expres insumeaza circa 17,5 miliarde euro fara TVA.

Citeste si:
Ioan Rus, sanctionat cu avertisment de CNCD
Ioan Rus, sanctionat cu...

Documentul mai prevede constructia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans si 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,48 miliarde euro. In sectorul feroviar, proiectele propuse in Master Plan, care includ lucrari de reabilitare sau electrificare si achizitie de material rulant, vor necesita o investitie totala de 19,5 miliarde euro.

Master Planul include si proiecte in sectorul naval in valoare de 2,27 miliarde euro, printre acestea numarandu-se imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare, finalizarea legaturii Bucuresti - Dunare si modernizarea porturilor. Pe de alta parte, modernizarea aeroporturilor ar costa 599 milioane euro, iar dezvoltarea sectorului intermodal ar necesita fonduri de 165 milioane euro, pana in 2030.

Citeste si:
CNADNR: In acest an vor fi finalizati 80-90 de kilometri de autostrada
CNADNR: In acest an vor fi...

Sectorul de transport din Romania are nevoie de investitii de 49 miliarde euro in intervalul 2014 - 2030, insa sursele de finantare insumeaza 34,98 miliarde euro, echivalentul a 71% din necesar. Din cei aproape 35 miliarde euro pe care Romania ii poate accesa pana in 2030, suma de 9,8 miliarde euro va fi asigurata pana in 2020, diferenta de 25,17 miliarde euro urmand sa fie disponibila in intervalul 2021 – 2030.

Master Planul General de Transport este un document strategic in baza caruia vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transport aferente perioadei 2014 - 2020.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.