Directorul Postei Romane, Alexandru Petrescu, a raspuns intrebarilor 9AM.ro intr-un interviu detaliat si fara perdea.

9AM.ro: Ce v-a determinat sa plecati la studii in Marea Britanie?

Alexandru Petrescu: Ca multi tineri si studenti romani, am avut oportunitatea de a-mi completa studiile universitare in Marea Britanie, la Universitatea din Cardiff. Am decis sa profit de aceasta oportunitate pentru a-mi deschide optiunile, pentru a-mi completa bagajul de cunostinte economice intr-o tara care a trait experientele pe care Romania abia incepea sa le parcurga.

9AM.ro: Ati reusit sa va claditi cariera in timpul pe care l-ati petrecut acolo. Puteti relata cateva aspecte esentiale despre viata unui roman in Marea Britanie care a pornit de la zero si a reusit sa se afirme?

Alexandru Petrescu: Izolarea este cel mai mare pericol pentru un roman care ajunge sa lucreze intr-o tara straina, inclusiv in Marea Britanie. Sa faci o scoala acolo poate reprezenta o perioada-tampon necesara si extrem de utila pentru parcursul tau profesional viitor. Diferentele de mentalitate pot fi si ele o piedica si pot acutiza acest sentiment de izolare. Este esential sa gasesti echilibrul corect intre „noua lume” care ti se deschide si legaturile pe care le mentii cu cei de acasa. Trebuie sa ramai deschis, sa absorbi toate experientele pozitive pe care ti le aduce aceasta „noua lume”.

9AM.ro: Ati fost presedinte al PSD Londra si membru al Partidului Laburist din Marea Britanie. Ce ne puteti relata din aceasta experienta? Cum privesc romanii din diaspora politica din Romania?

Alexandru Petrescu: Este important ca romanii activi din strainatate sa nu rupa legaturile cu tara si sa profite de oferta generoasa in zona activismului social, politic, economic din statele cu traditie indelungata in acest domeniu. Din experienta proprie pot spune ca romanii din diaspora au, de multe ori, surse de informare divergente cu privire la situatia politica din Romania, situatie la care au contribuit din plin si actantii politici de la Bucuresti. De aici si unele tensiuni nedorite intre romanii din strainatate si cei din tara. Este firesc sa vezi lucrurile cel putin nuantat atunci cand nu traiesti, zi de zi, in Romania si invers. Daca plecam cu totii de la premisa ca fiecare vrea binele tarii lui, poate vom reusi sa ne intelegem mai bine si sa fim mai toleranti.

Citeste si:
Valentin Ștefan, Director General Compania Națională Poșta Română...
Valentin Ștefan, Director...

9AM.ro: De ce ati renuntat la functia de vicepresedinte al unei banci britanice pentru a va intoarce in Romania?

Alexandru Petrescu: Si in acest caz, am avut oportunitatea de a face parte din echipa manageriala a uneia dintre cele mai vechi companii din Romania, intr-un moment extrem de dificil. Ii spun oportunitate pentru ca nu te intalnesti zilnic cu ocazia de a infrunta provocari de management ca cele din Posta Romana. Au fost zile in care m-am indoit de alegerea mea, inca mai am astfel de zile, dar experinta traita in aceasta companie ramane nepretuita. Faptul ca am putut sa ma intorc in tara mea, alaturi de familie, de prieteni, si in acelasi timp sa contribui la redresarea Postei Romane a fost un pachet mult prea atractiv ca sa refuz.

9AM.ro: Ne puteti descrie procesul prin care ati ajuns director al Postei Romane?

Alexandru Petrescu: In 2012, am primit oferta de a veni in Posta Romana ca director al Directiei Executive Strategie si Dezvoltare. Din aceasta pozitie trebuia sa dezvolt relatia companiei cu partenerii externi si sa identific oportunitati de dezvoltare in acord cu evolutiile din domeniu la nivel intern si international. In Marea Britanie am avut ocazia sa lucrez direct pe segmente de servicii postale si de comunicatii, sa armonizez proiecte dintre acest segment de business si institutia financiara in care am lucrat. Prin prisma acestei activitati am acumulat multa experienta, utila in demersurile de la Posta Romana. Din aceasta pozitie initiala am pus bazele unor proiecte pe care, ulterior, am avut ocazia sa le monitorizez din pozitia de Director General al companiei. Aceasta a venit in vara lui 2014, cand actionarul principal a decis schimbarea managementului companiei.

Citeste si:
CFR Infrastructură anunță că traseul feroviar revine în România,...
CFR Infrastructură anunță că...

9AM.ro: Ce strategie a stat la baza deciziei de a incepe colaborarea cu eMAG si in ce stadiu de dezvoltare este acest proiect in momentul de fata?

Alexandru Petrescu: eMAG a vrut sa lucreze cu Posta Romana, iar Posta Romana a fost incantata de interesul celui mai mare retailer online din regiune. Pentru a raspunde unor nevoi specifice ale partenerului nostru, am dezvoltat un produs inovativ, PostCollect, care s-a dovedit a fi, inca din faza-pilot de implementare, unul extrem de potrivit pentru directia de dezvoltare a Postei Romane si pentru resursele de care dispunem in acest moment. Proiectul a mers atat de bine incat, in scurt timp, partenerul nostru a dorit extinderea lui. Lucru care s-a si intamplat, in Capitala, prin deschiderea a douasprezece puncte de livrare a coletelor la punct fix, pe langa cele doua lansate, in faza pilot, in Buzau si Targoviste. In perioada urmatoare, vom extinde acest serviciu atat in Bucuresti, cat si in alte orase mari din tara.

Citeste si:
Reducere de 50% pentru facturile la energie. Cine beneficiază de...
Reducere de 50% pentru...

9AM.ro: In octombrie 2015 Posta Romana incheia un acord cu Nextebank prin care urma ca in 2016 plata cu POS la oficiile postale sa fie posibila. A fost implementat acest proiect, cel putin la nivel pilot?

Alexandru Petrescu: La sfarsitul lunii mai, am primit acordul de facto al reglementatorului pietei, BNR, de a demara proiectul privind serviciile financiare in parteneriat cu Nextebank. In aceasta perioada reglam detaliile contractuale, urmand ca dupa semnarea contractului sa incepem implementarea propriu-zisa a proiectului. Ne dorim ca, atunci cand romanii se vor intoarce din vacanta, sa experimenteze primele servicii moderne la Posta Romana.

9AM.ro: Presedintele Sindicatului Lucratorilor Postali din Romania, Matei Bratianu, declara in luna martie, intr-o conferinta de presa, faptul ca la acea data Posta Romana are o "o tumoare de 400-500 de persoane de care nu are nevoie, nu lucreaza, dar exista". Aveti de gand sa revizuiti activitatea oamenilor de la sediu central? Cat de des au loc evaluari pentru cei care nu lucreaza in ghiseele postale?

Citeste si:
Profită de cele mai tari promoții la telefoanele Samsung de Black...
Black Friday 2022. Profită de...

Alexandru Petrescu: Cea mai buna evaluare a angajatilor unei companii o pot face, in mod obiectiv si corect, doar cei care lucreaza direct cu acei angajati. Respectiv sefii lor. Iar aceste evaluari au loc, in mod formal, de doua ori pe an, cand fiecare sef de departament da calificative celor din subordine, in functie de activitatea acestora. Au existat multe „tumori” in Posta Romana si, de cand sunt in aceasta functie, le-am indepartat in functie de urgente si fara sa provoc hemoragii care sa pericliteze activitatea companiei. Sindicatele stiu foarte bine sistemul dupa care se fac angajari, se remunereaza prestatii sau se fac concedieri in Posta Romana, ca autori ai Contractului Colectiv de Munca. Cand trebuie sa justifici o actiune in strada, poti apela, ca sindicat, si la argumente mai bizare. Dar cum interesul nostru este sa avem un dialog constant si corect cu partenerii sociali, am luat anuntul lor public ca pe un sprijin real in a reanaliza si, eventual, redimensiona personalul din companie.

9AM.ro: In mai 2015 ati fost ales Presedinte al Consiliului de Administratie al CFR Calatori. Numirea vine dupa o perioada de doi ani in care ati avut calitatea de membru in acest for administrativ. Sunteti pregatit sa reformati o companie in care foarte putini cetateni mai cred?

Alexandru Petrescu: In mai 2015 am fost ales presedinte al CA al CFR Calatori, iar la finalul anului trecut am renuntat la aceasta functie, dar si la calitatea de membru in acelasi for. Activitatea de la Posta Romana cere prea mult timp si atentie pentru a ma putea implica eficient in CA-ul de la CFR Calatori si am decis sa ma retrag. Din punctul meu de vedere, CFR Calatori este o companie care inca mai poate fi redresata, dar trebuie sa-si doreasca asta si actionarul majoritar. Serviciile publice de transport pe calea ferata au un statut aparte in toate statele europene si au intampinat dificultati peste tot. Modele de succes exista, trebuie doar sa existe vointa.

9AM.ro: In noiembrie 2015 hotnews.ro relata faptul ca v-ati dat demisia din functia de director al Postei Romane pentru a deveni presedintele ANCOM. Aceeasi sursa spunea ca odata cu schimbarea Guvernului Ponta, numirea dumneavoastra nu a mai avut loc si ati revenit la Posta Romana. Puteti sa lamuriti acest episod pentru cititorii nostri?

Alexandru Petrescu: Nu gasesc niciun interes public legitim in a relata episoade care tin de decizii personale. Repet: decizii personale. Uneori, unii jurnalistii plaseaza conspiratii in locuri si situatii absolut banale. Singurul lucru cert e ca nu am plecat nicio clipa de la Posta Romana.

9AM.ro: Ce planuri, din punct de vedere profesional, aveti pentru viitor?

Alexandru Petrescu: Sa reusesc, alaturi de profesionistii din Posta Romana, sa curat compania de toate mizeriile trecutului, desi e al naibii de greu.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.