9AM.ro: Cum ati reusit sa va transformati pasiunea pentru politica si comunicare intr-o afacere care funcționează la nivel International?

Radu Magdin: E mai simplu decat pare: inveti sa te orientezi in functie de piata. Piata politica din Romania se apropie de un "tipping point" care afecteaza atat oamenii politici cat si zona de consultanta politica. Clasa politica trece prin reinnoire, mai mult sau mai putin fortata, din ratiuni de valori in pas cu societatea sau DNA; iar consultanta politica se schimba din ratiuni de clientela: majoritatea oamenilor politici actuali au ezitari in a mai comunica si in a gandi sau planui strategic, prefera sa stea cuminti si sa vada cine mai "e luat" saptamana asta; asta sau devin prizonierii burtierelor tv. In plus, Romania se occidentalizeaza inclusiv la capitolul consultanta: nu se va mai putea trai din consultanta politica, mai toate companiile in domeniu vor diversifica -daca nu au facut asta deja- sau vor iesi din tara cu proiecte politice externe. Miza devine alta in consultanta: sa ajuti pe cineva sa ajunge Presedinte, Premier, Primar de oras mare, ca ulterior sa poti sa spui in zona corporate: uite cat de bun(a) sunt la capitolul comunicare strategica sau de criza. Vestea buna la capitolul externe pentru consultantii romani e ca lucrand intr-un mediu politic atat de combativ in ultimii ani, exista o experienta valoroasa, mai mult sau mai putin machiavellica, de oferit in exterior, in primul rand in regiune si apoi si in tarile in dezvoltare, indiferent ca ajungi acolo de unul singur sau in parteneriat cu companii anglo-saxone, care sunt principalii operatori in domeniu in plan transnational.


9AM.ro
:Ce viitor are România in contextul actual geo-politic? Poate tara noastră sa devina un actor regional important?

Radu Magdin: Depinde, sincer, doar de noi. Eu am obosit sa aud in spatiul public ca suntem "furnizori de stabilitate si securitate in regiune" sau lideri la acest capitol; avem de-a face cu vorbe goale in lipsa unor dovezi palpabile, in lipsa unor proiecte ambitioase, caci totul porneste de la ambitie in plan regional si de proiectia acestei ambitii atat pe fond cat si sub forma unei comunicari structurate in media internationala. Dau exemplu periodic in spatiul public romanesc si in discutii politice private, cazul polonez de acum 2-3 ani, cand joi in Washington Post a comunicat ministrul de externe Sikorski, apoi sambata pe Reuters ministrul polonez al apararii, apoi luni a avut un editorial in Financial Times Premierul de atunci, Donald Tusk: timp de 6 zile in plan extern toata lumea a discutat ce au vrut polonezii. E de spus un singur lucru: bravo lor, asa se face treaba ca la carte! Calitatea de actor regional e o combinatie de actiuni pe fond si de perceptie, si mai avem de progresat la ambele capitole, la capitolul imagine chiar foarte mult. Putem accelera si consolida "reteaua romaneasca": odata respectata si mobilizata, "The Romanian Connection" poate fi una puternica si eficienta, dar vorba bancului, "trebuie sa ai si cu cine", in plan politic, caci semnalul de ambitie vine de la cel mai inalt nivel; or aici eu vad, cu tot respectul, mai mult calm decat e cazul, de parca, vorba melodiei din unul din filmele James Bond "We have all the time in the world". Nu avem tot timpul din lume, realitatea globala se schimba accelerat, mergem spre o noua ordine mondiala, proces care va avea castigatori si pierzatori, si depinde in ce liga vrei sa joci: A e greu spre imposibil in urmatorul deceniu, dar macar un B; totusi, meritam mai mult ca C sau D.

Randamentul optim la momente cheie de renastere nationala, atat ca mentalitate, cat si ca perceptie externa, fie ca vorbim de 2018 sau de Presedintia Romana a UE in 2019, se face cu mobilizare din timp, nu doar cu urmarit cu atentie. Va invit sa remarcati un lucru: cand a existat ultima data un editorial semnat de Presedinte sau Premier in presa straina? A fost vreunul? La Bruxelles si in alte capitale cheie nu ai cum sa fii remarcat daca nu vii cu planuri, nu vehiculezi idei inovatoare: un lider, fie el regional sau nu, face si altceva decat "sa se alinieze consensului". In plus, interviurile in presa straina sunt in mare parte reactive, cand oficialii romani sunt contactati de media internationala; nu am pe radar, si sunt bine informat, intalniri pro-active unde Romania a lansat in ultima perioada, prin Presedinte sau Premier, mesaje internationale cheie. Se simte lipsa unui proiect de tara si e regretabil, Romania are multi cetateni bine instruiti care pot ajuta la acest capitol.

9AM.ro: Cat de mult ne putem baza pe NATO, UE si OSCE in cazul unei agresiuni militare estice?

Radu Magdin: Pe NATO categoric ne putem baza, prin natura organizatiei si prin articolul 5 din Tratatul Aliantei, sa nu avem dubii la acest capitol. In plus, parteneriatul cu SUA este unul cheie: Romania e in siguranta, asta nu inseamna insa ca nu trebuie sa ne aliniem si bugetar corespunzator, avem nevoie de cei 2% pentru aparare, primul val de aparare e cel national, al doilea val sunt aliatii.

9AM.ro: Cum poate Romania sa intre in Schengen, in conditiile in care Olanda isi protejează interesele economice portuare si se opune aderării noastre?

Radu Magdin:Nu sunt sigur ca trebuie sa insistam atat de mult pe chestiunea Schengen, mai ales in contextul actual. Olanda va ramane un factor de blocaj, in opinia mea, si in perioada urmatoare, pe varii dosare, este urmatorul stat dupa noi ca si putere de vot, nu e in interesul sau geopolitic ca noi sa decolam, politic, economic, sau in alt fel.

9AM.ro: Ar fi putut Romania sa aibă un candidat cu sanse pentru postul de secretar-general al ONU? Pe cine credeti ca ar sustine Romania pentru acest post?

Radu Magdin: Daca pregateam aceasta operatiune din timp, da. In asemenea cazuri, se imbina un destin individual cu un plan de tara, diplomati buni noi avem, dar lobbyul trebuia gandit din timp, cum au procedat slovacii si bulgarii. Natalia Gherman din Moldova a intrat in cursa pe ultima suta de metri, dar nu ii va fi usor sa reuseasca, in opinia mea mare parte din jocuri sunt deja facute. Insa, sunt posibile solutii si pe ultima suta de metri, in caz de nemultumiri emergente ale marilor puteri fata de favoriti.

9AM.ro: Cum arata Romania in momentul de fata pe plan extern, din punct de vedere al securitatii trans-atlantice? Este imaginea României slăbita de integritatea chestionabila a unora dintre liderii politici actuali?

Radu Magdin:Din punct de vedere al securitatii trans-atlantice suntem bine, suntem un partener de incredere la nivel NATO, cea mai buna carte de vizita a noastra acolo sunt militarii nostri din teatrele de operatiuni, instabilitatea politica de la noi e mai putin relevanta, din fericire, pe acest palier.

Citeste si:

9AM.ro: Poate DNA destabiliza un partid in plina campanie electorala?

Radu Magdin: Da, caci se muta discutia din zona de planuri politice in sfera integritatii si partidul cu pricina intra in defensiva, devine o cetate asediata. S-a vazut in toamna lui 2014, in campania prezidentiala, cu PSD, ca e posibila destabilizarea, fie si partiala. Acum, la alegerile locale, PNL e la randul sau in haos, iar partidele mai mici nu prea pot decola, din varii motive, deci e greu sa se capitaleze decizia din dosarul Dragnea la alegerile locale, personalitatea candidatilor la primarie primeaza; PSD va plati insa optiunea sa de "solidaritate cu liderul" la alegerile parlamentare. Anul 2016 va fi unul ciudat, fara vreun personaj politic care sa aiba ascendent moral, fara vreo tabara mai mare care sa poata spune "noi suntem baietii buni": e anul dalmatienilor politici.


9AM.ro
: Risca PSD sa piarda electorat important in frunte cu Liviu Dragnea? Dar PNL cu tandemul Gorghiu - Blaga?

Radu Magdin: Dupa decizia definitiva a instantei, nefavorabila lui Dragnea, da; dupa excluderea Presedintelui executiv Zgonea, cu atat mai mult da, sunt sincer curios sa vad cine din societatea civila cu aplecari de stanga mai poate gira in toamna un partid care are probleme cu libertatea de exprimare. Votul progresist nu trebuie subestimat, fara el PSD nu va lua niciodata peste 40% si probabil, nici peste 35%, mai putin in cazul in care Iohannis si PNL reusesc sa fie profund nepopulari, lucru putin probabil. Un partid trebuie sa mai si entuziasmeze oamenii, nu doar sa ii ajute sa se deplaseze la vot si PSD tinde sa uite asta cand revine pe val, iar istoria tinde sa se repete. Tandemul Gorghiu-Blaga nu e mare aducator de voturi la randul sau, asta e sansa PSD-ului, ca si performanta guvernului tehnocrat, acum oficial al nimanui, dupa ce Presedintele s-a dezis, curajos, de cabinetul nominalizat de el acum cateva luni.

9AM.ro: Cum apreciati bătălia politica din pre-campanie si comportamentul partidelor mai importante de pe scena politica?

Radu Magdin: Se vede ca totul e tactic, nimeni nu are o strategie clara. Se vede si tentatia de a exploata orice gauri in legislatia electorala.

9AM.ro: Care sunt diferentele principale pe care le-ati observat dintre guvernarile Ciolos si Ponta? Dar asemanarile?

Radu Magdin: Guvernul Ciolos e mai putin curajos, partial din lipsa unei majoritati parlamentare clare, si lucrurile raman in mare parte blocate: am ramas de exemplu perplex sa vad senitatea cu care cei de la ministerul economiei ne-au anuntat acum cateva saptamani ca ei nu fac privatizari sau alte miscari anul asta. Tara are nevoie de decizii, nu poti sa vii sa pui o placuta gen "Romania: ne vedem peste un an": sunt in joc slujbe in sectorul privat, nu poti tine o tara paralizata decizional un an. Guvernul Ciolos a facut insa si lucruri bune, la capitolul "taiat hartii" / debirocratizare, si asta trebuie salutat, ca de altfel si faptul ca Premierul Ciolos e un om care inca emana bun simt, in ciuda stresului vizibil in crestere.

Pe de alta parte, Guvernul Ponta, fiind unul politic, a incasat-o mai usor de la media si a putut fi demonizat mai facil: in momentul de fata PNL nu s-a pozitionat cu adevarat critic fata de Guvernul tehnocrat, ramane de vazut cum receptioneaza dezicerea Presedintelui de executiv. Vad o asemanare intre Ciolos si Ponta la capitolul relatii externe, amandoi se pricep mai bine la ele si sunt mai bine conectati international decat omologii lor de la Cotroceni. Acum cateva luni, daca spuneam asta, lumea poate radea: acum nu mai rade nimeni, contrastul devine evident, ca si calitatile si defectele oamenilor politici, dincolo de speranta aferenta oricarui exercitiu electoral; avem de-a face cu un proces de dezincantare accelerata fata de o serie de repere politice.

9AM.ro: Cum credeti ca va arata tara noastra in intreg ansamblul sau in 2018, la 100 de ani de la Marea Unire?

Radu Magdin: Depinde foarte mult de majoritatea parlamentara care se va instala in decembrie. As spune insa ca o mobilizare simbolica va exista, sper ca elitele sociale si economice sa ajute elitele politice sa se mobilizeze, dincolo de conflicte.

9AM.ro: Cum arata PSD acum si cum arata viitorul acestui partid, dupa excluderea lui Valeriu Zgonea? Poate sa fie Victor Ponta cel care-l inlocuieste?

Victor Ponta nu si-a spus ultimul cuvant in politica, asta e clar; iar lumea il va regreta ca si Premier, ca rezultate, in lunile urmatoare. In ceea ce priveste viitorul PSD, daca ramane domnul Dragnea, va fi dificil, vom asista in opinia mea la un PSD disciplinat si atat, fara atractie pentru cei din afara partidului. Dificil va fi si daca un eventual nou Presedinte, sau Presedinta, nu ii invita inapoi, dupa un Congres, pe domnii Zgonea, Sturzu, si altii, plecati din ratiuni de libertate de expresie, inapoi in partid. Sa nu uitam istoria politica a ultimilor 25 de ani: PSD vine la putere, stabilizeaza economia post haos sau austeritate (2000, 2012), guverneaza ok, apoi mananca bataie pe fundal de campanie negativa personala sau de partid din ratiuni de coruptiei, autocratie etc. PSD trebuie sa invete sa recapete ascendentul moral prin campanie pozitiva si prin valori progresiste (libertatea de expresie fiind printre ele!) , nu doar ca alternativa la o guvernare mai slaba sau mai haotica de dreapta. In opinia mea, marea reusita pentru orice partid din Romania va fi reinnoirea mandatului: cine castiga in 2016 sa castige o majoritate parlamentara si in 2020, pe baza unor reforme pe fond si pe forma. Altfel avem un deja vu, si partide care nu au inteles nimic din ultimii 25 de ani.