9AM.ro: Sunteti in fruntea Agentiei Nationale de Presa de mai bine de trei ani. Cum a fost aceasta experienta pana acum?

Alexandru Giboi: Cei trei ani de pana acum la AGERPRES reprezinta, pentru mine, o evolutie continua. Dincolo de greutatile inerente, raman rezultatele cuantificabile si experienta acumulata, atat din punct de vedere profesional, cat si personal. Atunci cand conduci o institutie de 300 de oameni, trebuie sa fi pregatit continuu sa faci fata provocarilor de orice natura.

9AM.ro: Experienta in mediul politic a fost un avantaj pentru dumneavoastra?

Alexandru Giboi: Experienta mea in mediul politic a fost una extrem de pragmatica, fiind bazata de fapt pe relatii contractuale. Sigur ca am invatat foarte multe. Viata este pentru mine un proces continuu de invatare. Din acest punct de vedere, da, a fost un avantaj. Si, bineinteles, fiindca nu vreau sa par ipocrit, trebuie sa imi asum faptul ca, daca nu aveam fostul loc de munca, probabil era mai greu sa ajung acum trei ani aici.

9AM.ro: Ati fost la un moment dat acuzat de faptul ca sunteti membru PSD si sustineti demersurile acestui partid? Cum ati eliminat acuzatiile si suspiciunile privind favoritismul unui singur partid politic?

Alexandru Giboi: O mai spun inca o data: nu sunt membru PSD. Nici nu am fost vreodata. Singura mea legatura cu PSD a fost de natura contractuala. Cred ca evolutia AGERPRES din ultimii ani, stilul echidistant al Agentiei si respectarea misiunii de informare publica sunt dovezi clare care demonteaza de la sine orice tip de acuzatie si suspiciune. Spre exemplu, bugetul Agentiei pentru anul curent a fost votat aproape in unanimitate, atat in comisiile parlamentare de specialitate, cat si in plenul Parlamentului. In concluzie, echidistanta conteaza, si este apreciata.

9AM.ro: Cum ati gasit Agentia Nationala de Presa atunci cand ati fost votat director-general si ce schimbari ati impus pe parcurs?

Alexandru Giboi: Am gasit un produs bun, perfectibil intr-adevar, dar caruia ii lipsea in totalitate promovarea pe piata. Imaginea AGERPRES era prafuita, Agentia era absenta din vizorul publicului. Mi-a fost clar ca, oricat ar fi de bun un produs, daca nu e promovat strategic, nu va fi nici cunoscut, nici apreciat. In consecinta, am inceput cu un rebranding total a tot ceea ce insemna Agentia. De la logo la website, tot suportul tehnic pe online a fost imbunatatit. De asemenea, am investit in prezenta pe retelele sociale, unde AGERPRES lipsea aproape cu desavarsire. Acum, dupa 3 ani de evolutie strategica, cifrele spun multe: www.agerpres.ro a crescut de la 84.663 de vizitatori unici si 906.222 de vizualizari in februarie 2013, cand am preluat eu conducerea Agentiei, la 1,324,380 de vizitatori unici si 4,880,294 de vizualizari in februarie 2016. Cred ca sunt cifre impresionante.

9AM.ro: Cum a fost pentru dumneavoasta momentul "brosura"? Reamitim ca in 2015 in timpul unei vizite oficiale in Romania a ministrului de Externe german, Frank-Walter Steinmer, acestuia i-a fost inmanata o brosura realizata de Agerpres pe care a fost tiparita harta Frantei, cu steagul german peste.

Alexandru Giboi: A fost unul dintre momentele acelea pe care oricine ar vrea sa le uite, sau sa nu se fi intamplat. Dar, s-a intamplat, asa ca ne-am asumat ce era de asumat la momentul respectiv, partea noastra de vina, mai exact, am reglat anumite mecanisme interne care au generat respectiva eroare, si acum mergem mai departe. Trebuie sa invatam inclusiv din greseli. Dar, a fost doar un moment, o intamplare, care in mod evident nu caracterizeaza intreaga noastra evolutie.



9AM.ro: Ramane presa in continuare a patra putere in stat?

Alexandru Giboi: Nu, presa nu mai e demult a patra putere in stat. Cel putin, nu informal. Cu totii traim din ce in ce mai mult prin prisma imaginii publice, mai mult decat acum 10, 20 sau 50 de ani. Intr-un sens mai larg, alaturand notiunii clasice de presa si noua presa - social media, putem considera ca presa este principala putere in stat.

9AM.ro: Cum comentati evolutia televiziunilor de stiri in Romania ultimului deceniu?

Alexandru Giboi: Nu cred ca ar aprecia foarte mult comentariile mele pe acest subiect colegii din presa privata. Prefer sa ma preocup de evolutia AGERPRES.

9AM.ro: Mai e necesara Facultatea de Jurnalism pentru a deveni un adevarat om de presa?

Alexandru Giboi: Cred ca insusi intelesul acestei expresii - adevarat om de presa - e in curs de modificare, odata cu influentele tot mai mari venite dinspre social media. Fiind mai ales o meserie vocationala, din punctul meu de vedere, cred ca si Facultatea de Jurnalism isi va avea in continuare rolul ei, cu conditia sa se adapteze la noile evolutii ale pietei media si ale tehnicii. Acum, orice om cu un smartphone poate deveni jurnalist intr-un anumit context. Cat de bine sau cat de rau este acest lucru, vom vedea peste cativa ani. Ceea ce este clar este jurnalismul clasic trebuie sa se schimbe, pentru a face fata noilor provocari si, mai ales, pentru a face fata cerintelor tot mai diversificate ale unui public care evolueaza odata cu noile tehnologii.

9AM.ro: Ce parere aveti despre investigatia Panama Papers?

Alexandru Giboi: Respect foarte mult munca depusa de jurnalistii care au dezvaluit aceste Panama Papers. E un exemplu de bune practici in jurnalism, si cred ca merita aprecierea publicului, dar si al colegilor lor jurnalisti. Va fi foarte interesant de urmarit ce va urma dupa aceasta investigatie cu rezultate socante in anumite cazuri. Munca jurnalistului se opreste in momentul publicarii materialelor. Dupa aceasta, intervin, sau ar trebui sa intervina, alte institutii.