Capsula Dragon, construita de compania privata americana SpaceX, a fost prinsa, luni, cu ajutorul bratului telescopic al Statiei Spatiale Internationale (ISS), la care se va conecta peste cateva ore, pentru a livra la bordul acesteia provizii, materiale pentru teste stiintifice si piese de schimb.

Capsula a fost capturata cu ajutorul bratului telescopic al ISS, manevrat de comandantul de bord, astronautul american Barry Wilmore, la ora 09.45 GMT, cu 20 de minute mai devreme decat era prevazut, a precizat comentatorul postului de televiziune al NASA, care a transmis in direct aceasta manevra delicata, informeaza AFP. Conectarea propriu-zisa dintre Dragon si ISS va avea loc la nivelul modulului american Harmony, peste cateva ore.

Compania SpaceX a lansat capsula spatiala Dragon sambata dimineata, la bordul rachetei sale Falcon 9, de la baza spatiala Cape Canaveral din Florida si a incercat, in premiera, dar fara succes, sa recupereze primul etaj al lansatorului, coordonandu-l pentru a-l face sa cada pe o barja din Oceanul Atlantic.

Compania californiana lucreaza de aproximativ doi ani la dezvoltarea unor tehnologii care vor permite recuperarea primului etaj al lansatorului ei spatial, cu scopul de a reduce astfel costurile de lansare. Acest fapt ar bulversa sectorul lansarilor spatiale, in care SpaceX intampina o concurenta puternica din partea grupului european Arianespace.

Lansarea operata de SpaceX a fost urmarita cu o atentie deosebita, dupa explozia din octombrie 2014, la putin timp dupa lansare, a rachetei Antares a companiei Orbital Sciences in cadrul unei misiuni de reaprovizionare a ISS. Orbital Sciences si SpaceX sunt singurele companii private cu care NASA a incheiat contracte de aprovizionare a avanpostului orbital.

Dragon transporta pe ISS o incarcatura de 2,2 tone, din care provizii pentru cei sase membri ai echipajului, diverse materiale si echipamente pentru laboratoarele stiintifice de la bordul statiei, o camera IMAX si mai multe piese de schimb. Aceasta este cea de-a cincea misiune de aprovizionare a ISS efectuata de SpaceX in numele agentiei spatiale americane (NASA), dintre cele 12 prevazute in cadrul unui contract de 1,6 miliarde de dolari.

Compania SpaceX a reusit sa lanseze capsula Dragon

Printre echipamentele stiintifice transportate de capsula Dragon se afla si un instrument care masoara distribuirea norilor in atmosfera (Cloud Aerosol Transport System/ CATS). Acest instrument, care va detecta si particulele fine in suspensie in atmosfera, va fi instalat in exteriorul ISS. El va putea sa transmita informatii importante care au legatura cu incalzirea globala si sa contribuie, de asemenea, la realizarea unor previziuni meteorologice mai bune.
STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

Dragon transporta la bordul ISS si materiale care vor fi utilizate in diverse experimente de biologie in conditii de microgravitatie si, mai ales, pentru producerea de proteine in cadrul unor studii ce vizeaza depistarea cauzelor care stimuleaza declansarea maladiei Alzheimer, a precizat NASA.

Capsula Dragon va ramane conectata la avanpostul orbital putin mai mult de o luna, inainte de a reveni pe Terra incarcata cu rezultatele experimentelor stiintifice realizate la bordul ISS, dar si cu deseuri. Capsula va ameriza printr-o coborare lenta in Oceanul Pacific, in largul coastelor Californiei, franata de trei parasute de mari dimensiuni.

Capsula Dragon a fost primul vehicul spatial privat care s-a conectat cu succes la ISS, in anul 2012. Este, de asemenea, singura capsula capabila sa aduca pe Terra diverse materiale si rezultate ale unor experimente, dupa desprinderea ei de ISS.

NASA oferă zeci de mii de dolari pentru cel mai bun design de...
NASA oferă zeci de mii de...

De la retragerea din uz, in iulie 2011, a navetelor spatiale americane, NASA a apelat la doua companii private, SpaceX si Orbital Science, pentru a transporta provizii si echipamente pe Statia Spatiala Internationala (ISS). De asemenea, Agentia spatiala nord-americana este obligata sa apeleze la ajutorul Rusiei pentru a trimite pe ISS si a aduce inapoi pe Terra astronautii sai, platind 70 de milioane de dolari pentru fiecare membru al echipajului transportat cu rachetele rusesti Soyuz, scrie MEDIAFAX.

NASA a incheiat un contract de reaprovizionare, in valoare de 1,9 miliarde de dolari, si cu Orbital Sciences Corporation, a carei capsula Cygnus a efectuat primul ei zbor de reaprovizionare a ISS pe 12 ianuarie 2014. Spre deosebire de Dragon, Cygnus nu poate sa revina pe Terra si se autodistruge la intrarea in atmosfera terestra.

Primii turiști din spațiu se întorc pe Terra. Cât i-a costat biletul
Primii turiști din spațiu se...

Companiile SpaceX, Boeing si Sierra Nevada au fost selectionate de NASA pentru a dezvolta fiecare un vehicul spatial privat cu scopul de a transporta astronauti la bordul ISS si pe alte destinatii orbitale. Aceste noi vehicule spatiale ar trebui sa fie lansate in 2017.

In ceea ce priveste misiunile de aprovizionare, ISS depinde de vehiculele automatizate de tip cargo rusesti Progress, europene (ATV) si japoneze (HTV), care sunt create pentru a fi folosite o singura data si se autodistrug arzand la reintrarea in atmosfera terestra, la finalul misiunii.

Aceste companii activeaza pe o piata a transportului spre ISS care va creste tot mai mult in perioada urmatoare, odata cu decizia anuntata pe 8 ianuarie 2014 de NASA de a prelungi cu inca patru ani, pana in 2024, durata de functionare a Statiei Spatiale Internationale. Initial, durata de functionare era prevazuta pana in 2020.

Bianca Drăgușanu, prima reacție după ce a aflat că Daniela Crudu...
Bianca Drăgușanu, prima...

ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari. Statia este ocupata in permanenta, din noiembrie 2000, de echipaje comune.

ISS se afla pe orbita terestra la o altitudine de 400 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.