Conditiile meteorologice au fost "factorul declansator" al prabusirii, in Indonezia, a unui avion al AirAsia ale carui motoare ar fi fost avariate de gheata, a anuntat Agentia meteorologica nationala, in timp ce valuri mari impiedicau, duminica, scafandrii sa gaseasca victimele, relateaza AFP.

Cautarile efectuate pentru gasirea cadavrelor victimelor si a epavei avionului Airbus A320-200 care s-a scufundat in Marea Java la 28 decembrie, cu 162 de persoane la bord, au intrat in a doua saptamana si sunt din nou perturbate de conditiile meteorologice dificile.

Echipele de cautare folosesc hidrofoane pentru localizarea balizelor acustice ale celor doua cutii negre, cruciale pentru stabilirea cauzelor accidentului de avion care s-a confruntat cu nori amenintatori la scrut timp dupa decolarea din orasul indonezian Surabaya, cu destinatia Singapore. "Pe baza datelor disponibile pentru localizarea ultimului contact cu avionul, conditiile meteo au fost factorul care a declansat accidentul", a declarat Agentia meteorologica indoneziana pe site-ul sau de Internet, scrie MEDIAFAX.

"Fenomenul meteo cel mai probabil este gheata, care poate avaria motoarele din cauza procesului de racire. Este vorba pur si simplu despre una dintre eventualitati, bazate pe analiza datelor meteorologice existente", adauga agentia. Pilotul a cerut sa ia altitudine pentru a evita norii foarte amenintatori, dar nu a primit autorizatie imediata de la controlul aerian din cauza traficului intens de pe acest culoar aerian foarte frecventat. Avionul a disparut de pe ecranele radar la scurt timp dupa aceea.

Cinci bucati mari din avion au fost gasite in largul insulei Borneo, dar conditiile meteo foarte dificile din cursul saptamanii care tocmai s-a incheiat au impiedicat cautarile la care participa inclusiv Statele Unite si Rusia. In timp ce vremea s-a imbunatatit, scafandrii au coborat in cursul diminetii pe fundul marii, la circa 30 de metri, unde se afla bucata cea mai mare din epava si au recuperat un cadavru, ridicand la 31 numarul victimelor recuperate pana in prezent. "Au reusit sa ajunga pe fundul marii, dar vizibilitatea (...) este nula, era intuneric si fundul era noroios, cu curenti de trei pana la cinci noduri", a declarat directorul Agentiei indoneziene pentru cautare si salvare, Bambang Soelistyo, adaugand ca ploile abundente si valurile inalte continua sa impiedice operatiunile.

"Din acest motiv, operatiunile scafandrilor trebuie sa fie suspendate temporar. Vom incerca sa mobilizam un ROV (vehicul submarin teleghidat)", a declarat el.

Citeste si:
Vacanța din Indonezia, un coșmar pentru Mira. Artista nu le dorește...
Vacanța din Indonezia, un...

A cincea parte a avionului localizat duminica (dupa alte patru vineri si sambata) masoara aproximativ zece metri pe un metru, a precizat el. Cautarile, care s-au concentrat pe o zona din mare situata la sud-vest de orasul Pangkalan Bun, au fost extinse catre est deoarece parti din avion ar fi putut fi luate de curenti, a remarcat Soelistyo.

Autoritatile indoneziene au refuzat pana in prezent sa precizeze caror elemente ale avionului corespund bucatile descoperite, dar una dintre ele ar putea fi o parte din coada aeronavei. De altfel, autoritatile indoneziene vor ancheta "infractiunile" comise de compania AirAsia pe care o suspecteaza ca a folosit fara autorizatie un culoar aerian. Dar autoritatile pentru aviatie civila din Singapore au declarat, la randul lor, ca AirAsia Indonesia a primit permisiunea de a efectua zborul. Este necesara insa o autorizatie din ambele parti.

Citeste si:
Arad: Primăria demolează peste 80 de balcoane de la cinci blocuri,...
Arad: Primăria demolează...

AirAsia Indonesia a anuntat ca nu va face niciun comentariu inainte de incheierea anchetei.

Airbus A320-200 era exploatat de AirAsia Indonesia, o filiala a companiei malaysiene AirAsia, ridicand la trei numarul catastrofelor aeriene din 2014 pentru companiile din Malaysia, dupa cele ale Malaysia Airlines (zborurile MH370 si MH17).

Familiile victimelor se pregatesc de noi inhumari la Surabaya, unde a fost infiintat un centru de criza pentru identificarea cadavrelor. Printre cele 162 de persoane aflate la bord se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Remi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni, un cetatean al statului Singapore si unul din Malaysia.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.