Amintirile pierdute pot fi recuperate, afirma autorii unui studiu realizat de curand in California, care au dezvoltat o noua metoda cu ajutorul careia ar putea fi inversat procesul de degradare cerebrala in cazul pacientilor diagnosticati cu maladia Alzheimer.

Potrivit autorilor acestui studiu, care a fost realizat pe melci, noua descoperire reprezinta o raza de speranta pentru pacientii diagnosticati cu maladia Alzheimer intr-un stadiu incipient.

Cercetarea a evidentiat, de asemenea, felul in care amintirile vechi sunt stocate in creier si a infirmat cu aceasta ocazie o mai veche teorie populara.

Timp de decenii, cei mai multi dintre expertii in stiinte neuronale au crezut ca amintirile sunt depozitate in sinapse - conexiunile dintre celulele creierului, denumite neuroni -, iar acestea sunt distruse de maladia Alzheimer. "Memoria pe termen lung nu este depozitata in sinapse", a declarat David Glanzman, autorul studiului, profesor de biologie integrata, fiziologie si neurobiologie la Universitatea California din Los Angeles (UCLA). "Aceasta pare o idee radicala, insa noile descoperiri indica aceasta directie. Sistemul nervos pare sa fie capabil sa regenereze conexiunile sinaptice pierdute. Daca poti sa restaurezi conexiunile sinaptice, memoria iti va reveni. Nu va fi usor, dar eu cred ca acest lucru este posibil", a adaugat savantul american.

Profesorul Glanzman considera ca studiul sau are semnificatii importante pentru persoanele care sufera de Alzheimer.

Desi boala este cunoscuta pentru faptul ca distruge sinapsele din creier, acest lucru nu inseamna ca amintirile sunt distruse.
"Atat timp cat neuronii sunt inca vii, memoria va ramane acolo, iar acest fapt inseamna ca oamenii vor putea sa recupereze unele dintre amintirile pierdute, daca se afla in primele stadii ale maladiei Alzheimer", a adaugat cercetatorul american.

In stadiile avansate ale bolii, neuronii mor, iar acest fapt inseamna cel mai probabil ca amintirile nu vor mai putea sa fie recuperate.
Cercetatorii coordonati de profesorul Glanzman au realizat acest studiu pe o specie marina de melci, denumita Aplysia, pentru a analiza procesele de invatare si de memorare ale acestor vietuitoare.

Melcii marini din specia Aplysia prezinta o reactie defensiva pentru a-si proteja branhiile de o potentiala vatamare, iar oamenii de stiinta au fost interesati de reflexul de retragere si de neuronii senzitivi si motorii care produc acest reflex.

Teo Trandafir și-a pierdut memoria după 5 anestezii generale: Nu...
Teo Trandafir și-a pierdut...

Ei au imbunatatit reflexul de retrage al melcului prin aplicarea mai multor socuri electrice de intensitate slaba in coada animalului marin. Imbunatatirea a durat mai multe zile, dupa administrarea unei serii de socuri electrice, fapt care indica existenta unei memorii pe termen lung in cazul acestor vietuitoare.
Profesorul Glanzman considera ca electrosocurile au determinat eliberarea unui hormon, serotonina, in sistemul nervos central al melcilor.

Dupa ce le-a fost stearsa memoria, cercetatorii au repetat experimentul pe acei melci si le-au aplicat apoi un numar mic de socuri electrice la nivelul cozii. Spre surprinderea lor, amintirile acestora, pe care savantii le credeau complet sterse, au reaparut.

Acest fapt inseamna ca acele conexiuni sinaptice care fusesera pierdute au fost recuperate. "Fenomenul sugereaza ca memoria nu se afla in sinapse, ci in alta parte. Noi credem ca se afla in nuclee de neuroni. Insa nu am dovedit deocamdata acest lucru", a precizat profesorul american. Studiul a aparut in eLife, o prestigioasa publicatie stiintifica online care poate fi consultata gratuit de utilizatorii din lumea intreaga.

Teo Trandafir, amintiri triste din copilărie. Cum era Crăciunul...