A dormi putin nu are doar implicatii grave asupra sanatatii, ci si asupra functionarii genelor si poate reduce speranta de viata. Este ceea ce avertizeaza cercetatori in tulburarile de somn care au participat la Madrid la un simpozion asupra acestei patologii, organizat de Fundatia Ramón Areces de la Instituto de Investigaciones del Sueńo (IIS), relateaza EFE.

Diego García-Borreguero, directorul ISS si responsabil al studiului, a explicat ca studiile asupra tulburarilor de somn au inceput de abia in deceniul '70. De-a lungul timpului tot mai multe studii au relevat importanta odihnei si mai ales consecintele grave pe care le are lipsa somnului asupra sanatatii.

"Tulburarile de somn sunt un factor de risc care provoaca tot felul de afectiuni precum obezitatea morbida, diabet, boli neurologice sau imunologice, printre altele", este de parere Diego García-Borreguero. Prevalenta tulburarilor de somn este foarte ridicata in tarile occidentale, a avertizat el. "Noile obiceiuri de viata ale societatii moderne reduc timpul de odihna al persoanelor iar acest deficit cronic de somn afecteaza un procent foarte mare de populatie" a subliniat expertul.

Este esential sa se arate cat de important este sa ne odihnim corect

La randul sau, cercetatorul Paul Franken, de la Center for Integrative Genomics din cadrul Universitatii Lausanne (Elvetia), a subliniat ca este esential sa se arate cat de important este sa ne odihnim corect si sa se determine factorii implicati in acest proces si de ce variaza de la un individ la altul. "Unii functioneaza perfect cu patru ore de somn, in timp ce altii au nevoie de noua ore", a explicat el, potrivit Agerpres.

Potrivit lui Franken, nevoia de a petrece o treime din viata dormind are o baza biologica, iar aceasta odihna atunci cand se realizeaza corect nu va avea consecinte asupra genelor noastre. In opinia lui, a dormi jumatate din cat este necesar poate duce la alterarea a pana la 80 % a asa numitului transcriptom. (Transcriptomul reprezinta setul de transcripte, molecule de ARN codante sau necodante, produse intr-o celula intr-un anumit moment al vietii; el reflecta genele care sunt exprimate in acel moment si, de obicei, este variabil). Acest lucru demonstreaza ca "efectele unui somn insuficient asupra sistemului nostru genetic sunt mai mari decat se credea", a subliniat expertul elvetian.

Dennis Rosen, cercetator la Harvard Medical School si pediatru la Spitalul de Copii din Boston (SUA), a subliniat la randul sau importanta de a recunoaste si a trata cat mai repede tulburarile de somn la copii si adolescenti "deoarece exista tot mai multe evidente ca lipsa somnului are consecinte care ii va afecta si la viata adulta".

"Somnul corect al copiilor ar trebui sa fi o chestiune de sanatate publica si din pacate nu este, nici pentru parinti nici pentru pediatri, desi consecintele pot fi foarte grave si provoca obezitate, afectiuni metabolice si un risc mai mare de a suferi boli psihice, sau predispozitie spre abuz de alcool si droguri la varsta adulta", a explicat pediatrul american.

Ce se poate întâmpla cu corpul tău dacă postești timp de 3 zile