Toate acestea sunt simptome ale sindromului metabolic.

Chiar daca ereditatea joaca un rol important in aparitia sindromului, un stil de viata sedentar si o alimentatie nesanatoasa se numara printre principalele cauze determinante. Somnul este foarte important pentru sanatate, iar statisticile arata ca foarte multi oameni nu dorm suficient.

In 2015, o echipa de cercetatori coordonata de doctorul Tomohide Yahamda, diabetolog la Universitatea din Tokyo, a demonstrat ca exista dovezi care asociaza somnul de 60 de minute sau mai mult cu o crestere de 82% a riscului de a suferi de boli de inima si cu 27% de mortalitate, potrivit CSID.

Riscul de a suferi de diabet era cu 46% mai mare printre persoanele care dormeau la pranz mai mult de o ora si cu 56% mai mare printre cei care aveau o senzatie de oboseala excesiva in jurul pranzului. Totusi, riscurile pentru aceste afectiuni a scazut dramatic in cazul in care persoanele dormeau pentru mai putin de 30 de minute.

Cercetarea coordonata de doctorul Yamada a analizat 21 de studii care au implicat peste 307.000 de subiecti. Au fost colectate date despre senzatia de somnolenta din timpul zilei si obiceiul de a dormi la pranz. Apoi au fost comparate raspunsurile subiectilor cu istoricul afectiunilor, fie ca este vorba despre sindromul metabolic, diabet de tip 2 sau obezitate, scrie MEDIAFAX.

Citeste si:

Astfel, riscurile de a dezvolta sindromul metabolic au crescut foarte mult la persoanele care dormeau la pranz peste 40 de minute. Riscul a crescut cu 50% in cazul celor care au dormit in jur de o ora si jumatate in timpul zilei. La fel si oboseala cronica din timpul zilei. Participantii la studiu care dormeau mai putin de 30 de minute au prezentat un risc scazut de dezvoltare a sindromului.

"Somnul este o componenta importanta a unui stil de viata sanatos, la fel ca dieta si miscarea. Siestele scurte ar putea avea un rol benefic asupra sanatatii noastre, dar inca nu stim in ce masura si care este mecanismul din spatele lor", explica doctorul Tomohide Yamada.

Fundatia Nationala pentru Somn din SUA sugereaza ca o siesta de 20-30 de minute poate imbunatati starea de alerta fara a duce la la accentuarea oboselii.