Cea mai mare structura din Univers, un inel misterios ce are diametrul de 5 miliarde de ani-lumina, a fost descoperita de o echipa de astronomi din Marea Britanie si Ungaria, informeaza dailymail.co.uk.

Astronomii spun ca aceasta structura este atat de mare, incat teoria cosmologica actuala spune ca nu ar trebui sa existe. Potrivit savantilor britanici si maghiari, acel inel cosmic este compus din noua explozii de raze gamma, produse in noua galaxii indepartate, si are un diametru de 5 miliarde de ani-lumina. Prin comparatie, galaxia noastra - Calea Lactee - are un diametru de 100.000 de ani-lumina.

Exploziile de raze gamma reprezinta cele mai stralucitoare fenomene din Univers, eliberand in doar cateva secunde o cantitate de energie comparabila cu aceea eliberata de Soare in 10 miliarde de ani, scrie MEDIAFAX.

Dovezile recente furnizate de satelitii Swift si Fermi indica faptul ca energia aflata in spatele exploziilor de raze gamma provine de la prabusirea unei materii cosmice intr-o gaura neagra. Luminozitatea lor iesita din comun ii ajuta pe astronomi sa alcatuiasca o harta a galaxiilor indepartate. Exploziile de raze gamma care au contribuit la descoperirea noului inel cosmic au fost observate cu ajutorul unor observatoare astronomice terestre si telescoape cosmice.

Ele par sa se produca in puncte aflate la distante similare de Terra - aproximativ 7 miliarde de ani-lumina - intr-un cerc de 36° pe bolta cereasca, fapt ce sugereaza ca diametrul acestuia este de peste 5 miliarde de ani-lumina. Potrivit lui Lajos Balasz, cercetator la Observatorul Konkoly din Budapesta, probabilitatea ca aceste explozii de raze gamma sa fie distribuite din pura intamplare conform acestui tipar este de doar 1 la 20.000.

Modelele teoretice din astrofizica moderna sugereaza faptul ca limita maxima pentru astfel de structuri cosmice este de 1,2 miliarde de ani-lumina. Inelul cosmic descoperit recent este de cinci ori mai mare. Noua structura sfideaza, de asemenea, un principiu cosmologic larg acceptat, care spune ca Universul ar trebui sa aiba un aspect uniform, atunci cand este observat la scara larga. Studiul savantilor britanici si maghiari a fost publicat in Buletinul Lunar al Royal Astronomical Society.

Victorie pentru premierul Viktor Orban. UE va debloca o finanţare...