Oamenii de stiinta de la Universitatea Bristol din Marea Britanie au reusit sa obtina, la finalul unui studiu care s-a intins pe durata a trei ani, un material inovator din care vor putea sa construiasca o aripa de avion ce va fi capabila sa se repare singura in cazul aparitiei unor fisuri.

Ideea s-a nascut dintr-o colaborare intre echipa coordonata de profesorul Duncan Wass, specialist in modificarea materialelor din fibra de carbon, si mai multi ingineri din industria aerospatiala, informeaza huffingtonpost.fr. Impreuna, cercetatorii au incercat sa gaseasca o solutie eficienta pentru a evita aparitia unor fisuri nedetectabile la nivelul aripilor si fuselajelor aeronavelor, scrie MEDIAFAX.

Si, dupa trei ani de cercetari, savantii au gasit o astfel de solutie sub forma unor "microsfere" care pot fi adaugate in carbon. In cazul unui impact, microsferele elibereaza, spargandu-se, un lichid care se infiltreaza in fisuri si se intareste la contactul cu un catalizator. Durata procesului de "vindecare" variaza, de la cateva ore la o zi, in functie de temperatura exterioara. "Ne-am inspirat din corpul uman. Evolutia noastra nu ne permite sa rezistam la toate atacurile fizice - altfel, ar fi trebuit sa avem o piele la fel de groasa ca aceea de rinocer", a explicat profesorul Wass, intr-un interviu acordat publicatiei The Independent. "Dar, daca ne ranim, sangeram, iar apoi se formeaza o coaja si rana se vindeca. Am aplicat pur si simplu aceasta capacitate asupra unui material sintetic: vom obtine lucruri care se vor vindeca singure", a adaugat savantul britanic.

Potentialul acestei descoperiri este urias si ii face deja sa viseze pe managerii companiilor multinationale, dar si pe intreprinzatorii particulari. Prezentata la o reuniune a Royal Society, weekendul trecut, descoperirea facuta de echipa profesorului Duncan Wass va permite unei aripi de avion care a suferit avarii sa se repare singura si va duce la reducerea costurilor asociate cu controlul securitatii avioanelor, prin adaugarea unui colorant in lichidul de "vindecare". Inginerii de pe aeroporturi vor putea astfel sa repereze mult mai rapid eventualele fisuri si vor face acest lucru intr-o maniera mult mai eficienta.

Studiul, finantat de Consiliul britanic de cercetari in inginerie si stiinte ale fizicii, a facut parte dintr-un proiect de colaborare intre universitatile din aceasta tara si sectorul industrial. Potrivit creatorilor sai, noul material revolutionar va fi accesibil publicului larg intr-un viitor apropiat. "Am ajuns intr-un stadiu in care putem deja sa anuntam ca, in urmatorii cinci sau zece ani, vom asista la aparitia pe piata a unor produse uluitoare, precum un ecran de telefon mobil care va putea sa se repare singur", a spus profesorul Wass.

Citeste si:
Analiză făcută din birou. Un salariu de 1.400 de lei, suficient...
Analiză făcută din birou. Un...

Principiul autovindecarii prin modificarea fibrelor de carbon a sedus deja companii din alte domenii de activitate. Astfel, un gigant din industria produselor cosmetice, L'Oréal, s-a declarat deja interesat de acest concept, pe care intentioneaza sa il utilizeze pentru a lansa un brand special de lac de unghii. Intr-un sens mai larg, conceptul ar putea fi folosit si in industria automobilelor si in cea a energiilor regenerabile - de exemplu, la nivelul paletelor instalatiilor eoliene.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.