Originea misterioasa a furtunilor uriase de pe Saturn, un fenomen care a generat numeroase controverse in comunitatea stiintifica internationala, a fost explicata recent de cercetatorii de la Institutul de Tehnologie California din orasul american Pasadena, informeaza site-ul 20minutes.fr.

Pe Saturn, un an echivaleaza cu 30 de ani terestri. Si, in fiecare an saturnian, o furtuna gigantica se declanseaza pe aceasta planeta, traversand sute de mii de kilometri, intr-un interval de cateva luni. Fenomenul se produce periodic, iar originea lui a fost explicata, luni, de oamenii de stiinta americani prin densitatea apei prezente in atmosfera planetei Saturn.

Din 1876, sase furtuni uriase au fost observate pe Saturn, precizeaza un studiu publicat in revista britanica Nature Geoscience. Aceste furtuni reprezinta un spectacol astronomic impresionant, care poate fi observat si de pe Terra, cu ajutorul unui telescop. De foarte multi ani, oamenii de stiinta au dezbatut intens originea si frecventa acestora.

In studiul lor, Cheng Li si Andrew Ingersoll, cercetatori la Institutul de Tehnologie California din Pasadena, au oferit cateva explicatii plauzibile. Ei au elaborat un mecanism de simulare computerizata a furtunilor de pe Saturn si au comparat rezultatele obtinute cu datele transmise de sonda Cassini, aflata pe orbita acestei planete.

Atmosfera lui Saturn este compusa in principal din hidrogen, heliu si molecule de apa. Frecventa de aparitie a furtunilor s-ar explica prin diferentele de densitate dintre stratul atmosferic superior si stratul inferior. In cea mai mare parte a timpului, stratul superior este mai putin dens decat stratul inferior, scrie MEDIAFAX.

Asa cum uleiul pluteste in apa, stratul superior al atmosferei de pe Saturn impiedica aerul cald sa urce, sa se raceasca si sa se condenseze - procesul de formare a furtunilor. Cele doua straturi raman astfel suprapuse vreme de multi ani. Insa stratul superior se raceste lent, difuzand caldura in spatiu, pana cand devine mai dens decat stratul inferior. Echilibrul dintre cele doua straturi se rupe in acest fel, aerul cald incepe sa se miste, sa urce spre altitudini mai mari si sa se condenseze: moleculele de apa cad apoi pe Saturn sub forma de precipitatii, generand acele furtuni.

Ciclonul mediteranean care a devastat Europa se apropie de România....
Ciclonul mediteranean care a...

Racirea planetei are nevoie de "mai multe decenii" pentru a se produce, intrucat atmosfera lui Saturn este "groasa", precizeaza Cheng Li. Fenomenul nu este specific planetei Saturn, deoarece Jupiter, cea mai mare planeta din Sistemul Solar, prezinta si ea furtuni de anvergura, insa de o forma diferita, precizeaza acelasi cercetator.