Injectarea unor tumori canceroase cu un tip de bacterii gasite in mod obisnuit in sol si in fecale a dus la micsorarea acestora in cazul mai multor caini si al unui pacient uman, potrivit unui anunt facut miercuri de cercetatorii americani.

Concluziile preliminare ale studiului ofera speranta ca tratamentul experimental ar putea fi mult mai eficient decat terapiile actuale in cazul unor tumori inoperabile, cum sunt cancerul la plamani, cancerul mamar si tumorile pancreatice, care adeseori nu raspund la radioterapie si chimioterapie.

Radioterapia are nevoie de oxigen pentru a ucide celulele, dar interiorul tumorilor este aproape lipsit de oxigen. Chimioterapia este dependenta de vasele de sange pentru a transporta medicamentele in interiorul tumorilor, care, insa, sunt aproape lipsite de o retea sangvina.

"Aceste conditii fac din tumori gazda perfecta pentru bacteriile care traiesc in medii sarace in oxigen", a declarat unul dintre autorii studiului, oncologul Shibin Zhou, de la Johns Hopkins Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center din Baltimore, Maryland.

Medicii au incercat sa foloseasca bacterii streptococcus pentru a distruge tumorile canceroase in urma cu un secol. Acea tentativa, dar si altele mai recente, folosind salmonela, s-au dovedit a fi toxice si/sau ineficiente. Ideea nu a fost insa abandonata si, in urma cu zece ani, cercetatorii au reluat studiile folosind bacteria Clostridium novyi, prezenta in sol si materii fecale. Medicii au modificat genetic bacteria, indepartand portiunea de ADN responsabila de producerea unei proteine toxice, si au decis sa injecteze doar spori ai bacteriei, mult mai putin susceptibili de provocarea unei infectii.

Echipa de medici a cerut apoi ajutorul unor medici veterinari oncologi de la sapte spitale de profil din Statele Unite ale Americii. Saisprezece caini au primit injectii ce contineau o suta de milioane de spori de Clostridium novyi.

Prințul Harry și Meghan Markle după ce au aflat că prințesa de...
Prințul Harry și Meghan...

Cercetatorii au ales cainii pentru experiment, in locul animalelor de laborator cum ar fi soarecii, pentru ca formele de cancer care apar la caini sunt similare celor umane, din punct de vedere genetic, crescand astfel relevanta rezultatelor.

Tumorile canceroase s-au micsorat in cazul a trei dintre cei saisprezece caini si au disparut in cazul altor trei animale, potrivit lucrarii publicate in Science Translational Medicine.

De asemenea, o pacienta internata la M.D. Anderson Cancer Center in Houston, cu o forma agresiva de cancer abdominal, care se raspandise la ficat, plamani, oase si unul dintre brate, a primit o injectie cu 10.000 de spori. Bacteriile a fost introduse intr-o tumoare metastatica de pe brat. Initial, pacienta a facut febra mare si a acuzat dureri severe (un semn ca sistemul sau imunitar lupta impotriva cancerului), dar ulterior tumoarea s-a micsorat, retragandu-se in interiorul si inconjurand osul bratului. Tumorile din celelalte zone ale corpului au continuat sa creasca.

Despre Cloud PACS: cum pot utiliza medicii această tehnologie în...
Despre Cloud PACS: cum pot...

Ce pare sa se intample, a explicat medicul Shibin Zhou, este ca sporii elibereaza enzime care distrug celulele canceroase din preajma, "ceea ce numim bio-chirurgie". De asemenea, sistemul imunitar detecteaza bacteria si trimite celule ce omoara tesutul canceros.