Omul de Neanderthal, verisorul preistoric al omului modern, nu era exclusiv carnivor, intrucat consuma si plante, precum tuberculi, si fructe cu coaja, a dezvaluit analiza unor excremente pietrificate si vechi de 50.000 de ani, informeaza AFP.

Cercetatorii, al caror studiu a aparut miercuri in revista americana PLOS ONE, au analizat urmele de coprostanol digerat, versiunea animala a colesterolului, si de fitosterol, un compus al uleiurilor vegetale, din resturile de excremente gasite in sedimentele dintr-un sit neanderthalian, El Salt, aflat in sudul Spaniei, scrie MEDIAFAX.

Desi toate esantioanele, analizate intr-un laborator de la Massachusetts Institute of Technology din Boston, contineau coprostanol, semnatura chimica a consumului de carne, doua prezentau si urme de fitosterol din plante. Aceste substante marcheaza primele indicii directe ale faptului ca neanderthalienii ar fi putut fi omnivori, ca si omul modern, a explicat Ainara Sistiaga, cercetatoare la Universitatea La Laguna din Spania, coordonatoarea studiului.

Pana la acest studiu, oamenii de stiinta nu au putut sa reconstituie regimul alimentar al neanderthalienilor. Cele mai multe dintre indicii, precum acelea descoperite cu ajutorul analizei izotopilor de azot si de carbon din fragmente osoase, nu au permis formularea unei concluzii clare.

Alte studii au identificat de asemenea microfosile de materiale vegetale ramase intre dintii neanderthalienilor, determinandu-i pe cercetatori sa creada ca acestia recoltau si preparau o varietate de plante pentru a le consuma pe langa carnea animalelor pe care le vanau.

Insa neanderthalienii se foloseau destul de mult de dintii lor ca de un instrument, muscand si din vegetale, pentru a le sectiona, insa nu neaparat pentru a le manca, a explicat Ainara Sistiaga.

In schimb, rezultatele analizei acelor excremente indica faptul ca neanderthalienii consumau cu regularitate cantitati semnificative de plante, precum tuberculi, fructe de padure si fructe cu coaja.

"Credem ca neanderthalienii mancau probabil ceea ce gaseau in functie de anotimp si de climat", a concluzionat cercetatoarea spaniola.